Onderwerp:

Eerste verpotting: Carmona Microphylla/Fukien Tea 11 jaren 4 weken geleden #17743

  • Kaas
  • Kaas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 4
Nou het is inmiddels ruim een week later en ik heb rustig aan voor de eerste keer na het verpotten water gegeven. Ik heb tussentijds gewoon een satéprikker gebruikt om te bepalen of er water nodig was en gisteren was het stokje vrijwel helemaal opgedroogd. Ik heb niet te royaal water gegeven deze keer, het water zakte snel weg en enige minuten lang hoorde je het bruisen.

Nu snap ik dat het nogal een ervaring is voor zo'n boompje om verpot te worden, maar ik wil toch even laten checken of er niet iets anders aan de hand is wat ik kan voorkomen. Het blad hangt namelijk nu al een halve week iedere dag steeds slapper. Sommige blaadjes hebben ook donkere plekjes. Is dit puur vanwege het verpotten? Of komt dit door andere zaken?

De boom staat niet dichtbij een verwarming noch op de tocht en krijgt genoeg licht door onze 3m hoge ramen. Ik draai de boom niet rond, probeer hem zo veel mogelijk met rust te laten maar benevel vrijwel dagelijks met gekookt- (en afgekoeld) of regenwater.

Ik heb naast de schaal een thermometer en hygrometer liggen die ik nog van mijn terrarium had liggen. De temperatuur ligt gemiddeld rond de 20 graden en het koelt hier nooit zomaar af. De luchtvochtigheid is echter redelijk aan de lage kant - een tropische boom heeft naar mijn idee een vrij hoge luchtvochtigheid nodig. Kan ik de gele schaal onder mijn bonsaischaal gewoon vullen met een flinke laag water? Ik heb er nu af en toe wat water in maar kan het kwaad om een permanent laagje water er in te laten?

Heb voor de duidelijkheid wat foto's in de bijlage gedaan. (foto's gister gemaakt net na bewateren)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste verpotting: Carmona Microphylla/Fukien Tea 11 jaren 4 weken geleden #17751

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Hoi Kaas,
Dat ziet er niet zo best uit! Normaal gesproken merk je natuurlijk altijd wel iets van dat de boom net verpot is, maar bij jouw boom is de reactie wel extreem. Je moet je bedenken dat een boom vlak na een verpotting veel minder water water kan opnemen. Je hebt immers een groot deel van de wortels weg gesnoeid. Je moet de grond dan ook goed vochtig houden. Het hele idee achter het gebruik van een goed drainerend grondmengsel is dat je de boom eigenlijk nooit teveel water kunt geven. Ik geef na het verpotten dan ook liever een overvloed aan water dan te weinig. Daarnaast dien je er na het verpotten ook voor te zorgen dat je boom minder vocht verdampt. Dat betekend dat je hem bij voorkeur op een relatief donkere/koele plek zet.

Goede nazorg is essentieel. De boom na het verpotten op een lichte plek met 20 graden zetten en vervolgens anderhalve week geen water geven is natuurlijk vragen om problemen. Het feit dat jouw grond bruiste toen je hem weer water gaf is een teken dat de grond door en door uitgedroogd was. Het is maar de vraag of jouw boompje deze aanslag nog overleeft. Ik zou hem in ieder geval nu op een iets koelere/donkere plek zetten en dagelijks water geven en hopen dat er weer nieuw leven in komt.
Good luck!

Daan
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kaas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

Eerste verpotting: Carmona Microphylla/Fukien Tea 11 jaren 4 weken geleden #17752

  • Kaas
  • Kaas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 4

dsdevries schreef : Goede nazorg is essentieel. De boom na het verpotten op een lichte plek met 20 graden zetten en vervolgens anderhalve week geen water geven is natuurlijk vragen om problemen. Het feit dat jouw grond bruiste toen je hem weer water gaf is een teken dat de grond door en door uitgedroogd was. Het is maar de vraag of jouw boompje deze aanslag nog overleeft. Ik zou hem in ieder geval nu op een iets koelere/donkere plek zetten en dagelijks water geven en hopen dat er weer nieuw leven in komt.
Good luck!

Daan


Daan bedankt voor je snelle advies!

Er heeft een week tussen de eerste en tweede waterbeurt gezeten maar ik zal nu royaler zijn met het watergeven. De grond voelde wel vochtig aan de hand van het satéstokje, is er een methode waarmee ik dan beter kan zien of het boompje water nodig heeft?

Ik heb hem nu in ieder geval meer beschut neergezet en 20 graden is het hier alleen overdag maar ik zal het voorlopig wat lager houden. Heb nu water gegeven totdat het bruisen ophield en inderdaad het te veel aan water loopt gewoon weg.

Voorlopig hou ik het in de gaten en hopelijk trekt het weer bij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste verpotting: Carmona Microphylla/Fukien Tea 11 jaren 3 weken geleden #17754

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
aangezien je toch een redelijk doorlatende grond hebt zou ik me niet te veel zorgen maken over "te veel water geven"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste verpotting: Carmona Microphylla/Fukien Tea 11 jaren 3 weken geleden #17757

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Kaas schreef : .... is er een methode waarmee ik dan beter kan zien of het boompje water nodig heeft?


zoals reeds genoemd, moet je wss vaker en meer water geven, sws meer dan 1x in de week.
Wat ik altijd doe, is wanneer de grond helemaal droog is, neem ik de hele pot in mn hand en voel het gewicht. Dit is dus (te) droog. Dan ruimschoots water geven en nogmaals "wegen". Dit is het gewicht als ie nat is.
Elke dag voel ik even het gewicht van de pot. Voelt ie net heel licht, dan geef ik water. anders niet.
Bij mijn binnenboompje geef ik zeker om de dag water.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kaas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

Eerste verpotting: Carmona Microphylla/Fukien Tea 11 jaren 3 weken geleden #17950

  • Kaas
  • Kaas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 4
Nou het is ongeveer vijf dagen na de foto's die ik hier voor heb gepost. Ik geef iedere avond water en zoals gezegd staat de boom nu meer beschut. Momenteel ziet het er ongeveer zo uit:

Er zijn geen blaadjes uit zichzelf vanaf gevallen maar 90% van het blad hangt slap en ziet er krokant-droog uit. Er is nog/weer wat groen klein blad en er lijken piepkleine lichtgroene bloempjes op sommige nodes te groeien.

Mijn vraag is: moet ik de compleet uitgedroogde blaadjes verwijderen omdat deze onnodige voedingsstoffen kosten of bevatten deze juist nog voedingsstoffen die de boom nu zeer hard nodig heeft?
Ik heb bij één uitgedroogd blaadje gevoeld en deze kwam niet direct los maar wel met een minimaal beetje kracht.

Iedereen bedankt die met me meedenkt en me helpt dit boompje in leven te houden. :unsure:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste verpotting: Carmona Microphylla/Fukien Tea 11 jaren 3 weken geleden #17953

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Als de blaadjes niet los laten zou ik ze gewoon lekker laten zitten tot ze er vanzelf afvallen. In principe hoor je nooit blaadjes in zijn geheel van de plant af te trekken omdat je dan het risico loopt dat je de de aanhechting beschadigd.
Het is in elk geval een goed teken dat de boom weer groei laat zien. Dit betekend dat er nog leven in zit. Als je hem nu goed verzorgt kan de boom er weer helemaal bovenop komen. Maak over een week nog even een paar foto's van de boom zodat we je vanaf daar weer gericht advies kunnen geven.
groet,

Daan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste verpotting: Carmona Microphylla/Fukien Tea 11 jaren 3 weken geleden #17958

  • Jman
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 29
  • Ontvangen bedankjes 2
Kaas,

Met het grondmengsel dat je hebt zou ik inderdaad geen zorgen maken dat je teveel water geeft. Zeker ook uit de tocht houden en duimen dan maar.

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste verpotting: Carmona Microphylla/Fukien Tea 11 jaren 3 weken geleden #17977

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Kaas,
Je hebt verpot enz. volgens de regels en in principe zou een boompje daar geen nadeel van moeten ondervinden. :)
Echter bij een Carmona gelden wat andere regeltjes betr. het een en ander.
De Carmona en de moeilijkheden die deze soort met zich meebrengt zijn meermaals besproken op dit forum.
Het lijkt een gemakkelijk boompje en kan dat ook echt wel zijn, mits men het boompje een beetje met rust laat.
Niet meteen gaan verpotten en dan ook nog eens wortelsnoei toepassen, de Carmona reageert in veel gevallen hierop met datgene wat je nu constateert bij jouw boompje.
Blaadjes die gaan wat hangen, dus zal de grond wel te droog zijn is dan het vermoeden, dus...water geven, met alle gevolgen van dien.
De werkelijke reden dat het blad slap hangt en uiteindelijk verdroogt is het feit dat de gesnoeide wortels niet in staat zijn vocht op te nemen terwijl de grond alsmaar nat blijft.
Beter was geweest in dit geval om toch een flink gedeelte van de oude grond te laten zitten en slechts een klein gedeelte nieuwe grond toe te voegen maar de wortels in tact te laten.
Wortelsnoei is echt niet altijd noodzakelijk en in veel gevallen is een voorzichtige spreiding van de wortels meer dan voldoende.
Hopelijk komt het nog goed met je Carmona en anders toch maar een nieuw exemplaar aanschaffen. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste verpotting: Carmona Microphylla/Fukien Tea 10 jaren 11 maanden geleden #19111

  • Kaas
  • Kaas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 4
Nou, we zijn weer ruim drie weken verder dus tijd voor een update. Nee, ik heb het nog niet opgegeven en dat ben ik ook zeker niet van plan.

De vorige keer toonde de carmona voornamelijk tekenen van verslechtering. Waar de afgelopen week verbetering zichtbaar begon te worden, sta ik vandaag weer met een nieuw probleem.

Zoals wellicht te voorspellen zijn de meeste blaadjes opgedroogd en uit zichzelf uitgevallen. Een drietal blaadjes heeft het overleeft maar inmiddels hangen er weer zo'n 10 groene (relatief gezonde?) blaadjes aan.

Let op!
De volgende beelden kunnen schokkend zijn voor bonsai-puristen.. :dry:


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Op sommige foto's lijkt het zonniger dan het in werkelijkheid is, hij staat nu sinds mijn vorige post in de schaduw.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Daarbij geef ik nu om de dag water zoals hier aangeraden, ik check wel eerst voor de zekerheid of het echt nodig is. Dagelijks krijgt ie ook een milde bemisting.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Doordat er weer nieuwe groei in zit heb ik zelf het idee dat de carmona hier wel overheen kan komen. Zijn er nog specifieke tips die jullie me mee kunnen geven over dit stadium van nazorg?

Daarnaast zijn er in de afgelopen weken een aantal takken waarbij de schors uit zichzelf is gebarsten. Het lijkt wel opengebarsten. Misschien een reactie op de verpotting/uitdroging?

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



En vandaag dan tot mijn eigen schok ontdekte ik iets op de rand van de pot van de bonsai, wat lijkt op schimmel...? Witte aanslag op de uiterste rand die ook op de grondmix lijkt te zitten aan de rand. Hoe hier te handelen? :huh:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Kaas. Reden: foto's toevoegen
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren