Onderwerp:

Eerste verpotting: Carmona Microphylla/Fukien Tea 10 jaren 11 maanden geleden #19163

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Je boom lijkt het te gaan overleven. Hij heeft wel een flinke oplawaai gekregen. De boom heeft nu vrijwel geen blaadjes meer. Hij verdampt dus ook bijna niets, en verbruikt ook bijna geen voedingsstoffen. Dagelijks bemesten lijkt me dan ook veel te veel. Ook al is ie mild. Ik weet natuurlijk niet welke mest jij gebruikt, ik zou persoonlijk max 2 a 3 blokjes biogold erop leggen of 1 blokje abrakas. Ik weet niet hoe dit zich vertaald naar vloeibare mest.

De witte aanslag op de potrand is kalkaanslag. waarschijnlijk omdat je met leidingwater giet. Dit kan verder niet zoveel kwaad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste verpotting: Carmona Microphylla/Fukien Tea 10 jaren 11 maanden geleden #19165

  • Niels88
  • Niels88's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 320
  • Ontvangen bedankjes 7

dea schreef :

Kaas schreef : .... is er een methode waarmee ik dan beter kan zien of het boompje water nodig heeft?


zoals reeds genoemd, moet je wss vaker en meer water geven, sws meer dan 1x in de week.
Wat ik altijd doe, is wanneer de grond helemaal droog is, neem ik de hele pot in mn hand en voel het gewicht. Dit is dus (te) droog. Dan ruimschoots water geven en nogmaals "wegen". Dit is het gewicht als ie nat is.
Elke dag voel ik even het gewicht van de pot. Voelt ie net heel licht, dan geef ik water. anders niet.
Bij mijn binnenboompje geef ik zeker om de dag water.



Dit is een slimme tip dea gewicht van de pot checken nice to know

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste verpotting: Carmona Microphylla/Fukien Tea 10 jaren 11 maanden geleden #19166

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Zieke en zwakke bomen juist niet voeden. Ze moeten eerst zelf op kracht komen.

Your welcome Niels

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste verpotting: Carmona Microphylla/Fukien Tea 10 jaren 11 maanden geleden #19171

  • Kaas
  • Kaas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 4
Het gaat om bemisten met een 'i'. Daarmee bedoel ik een sproeier op zeer fijne mist-stand. Bemesten ben ik nog niet mee begonnen. Enig advies wanneer ik daar mee moet beginnen?

Ook vraag ik me nog steeds af waarom er ineens 'barsten' in de schors zijn ontstaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Kaas.

Eerste verpotting: Carmona Microphylla/Fukien Tea 10 jaren 11 maanden geleden #19187

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
De boom staat op goede drainerende grond en vertoond weer groei. Zei het heel weinig groei, maar groei. Ik zou dan ook heel mild mesten. 2 a 3 blokjes bio-gold max. Met deze hoeveelheid is het technisch haast onmogelijk te overbemesten als je gewoon met de gieter water geeft tot het water onderuit de pot stroomt. Maar het zorgt wel voor voldoende voedingstoffen om te groeien en te herstellen.

De barstjes in de schors zijn hoogstwaarschijnlijk ontstaan doordat deze takjes zijn afgestorven. Ik zou ze echter nog niet gelijk wegsnoeien. Je weet maar nooit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste verpotting: Carmona Microphylla/Fukien Tea 10 jaren 8 maanden geleden #24269

  • Kaas
  • Kaas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 4
Het is al weer even geleden, maar ik zal toch nog even terugkomen op mijn eigen topic.

Helaas heeft deze Carmona het niet overleefd, hoe vervelend ik dat zelf ook vind, wil ik toch mijn ervaring delen in wat ik waarschijnlijk verkeerd heb gedaan.
In de maand na mijn laatste post zijn langzamerhand alle resterende blaadjes afgevallen, kort daarna heb ik het toch maar opgegeven.

Voor zover ik zelf kan reflecteren op wat ik heb gedaan, is de ondergang waarschijnlijk aan een paar dingen hoofdzakelijk te wijten.
1. ik heb teveel wortels verwijderd tijdens het verpotten en had niet alle oorspronkelijke grond moeten verwijderen in de wortelkluit
2. ik had de bonsai meer en langer in de schaduw moeten zetten na het verpotten
3. ik vond het erg moeilijk inschatten hoe en hoeveel water te geven
(4. ik heb mijn startmateriaal verkregen in een onjuiste pot op zeer zanderige grond, van een beurs met zeer wisselende omstandigheden)

Het zijn waarschijnlijk overduidelijke beginnersfouten, maar ik heb er dan ook van geleerd.

Desondanks dit alles, heb ik mijzelf niet uit het veld laten slaan. Mijn interesse en motivatie zijn nog steeds volop aanwezig. Inmiddels zo'n maand geleden heb ik, ditmaal alsnog van een tuincentrum, een nieuwe 'binnen' pre-bonsai gekocht: een Chinese Iep die zich in mijn visie leent voor hokidachi stijl.

Daarbij ben ik vorige week naar bonsaikwekerij Lagas geweest in Vught. Hier de hele dag rondgekeken en veel gepraat met twee vrijwilligers die daar de boel onderhouden. Uiteindelijk is daar mijn hart gesmolten voor een Juniperus Sargentii die nu buiten op ons balkon staat.

Foto's nieuwe bonsai:
Chinese Iep shohin
Juniperus Sargentii

Mocht er interesse zijn dan open ik nog wel een nieuw topic met mooie foto's van bij bonsai Lagas.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste verpotting: Carmona Microphylla/Fukien Tea 10 jaren 8 maanden geleden #24271

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
jup interesse hier ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste verpotting: Carmona Microphylla/Fukien Tea 10 jaren 8 maanden geleden #24272

  • Kaas
  • Kaas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 4
Coming right up ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste verpotting: Carmona Microphylla/Fukien Tea 10 jaren 8 maanden geleden #24276

  • Kaas
  • Kaas's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 4
Hier de foto's van m'n bezoekje aan Lagas:

www.bonsaiempire.nl/forum/algemeen/12656...kje-aan-bonsai-lagas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste verpotting: Carmona Microphylla/Fukien Tea 10 jaren 8 maanden geleden #24281

  • Paule
  • Paule's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 88
  • Ontvangen bedankjes 15
Absoluut mooie juniperus; zou daar graag meer posts over lezen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kaas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts