Onderwerp:

Roos uitgraven 11 jaren 1 week geleden #18864

  • Coen108
  • Coen108's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 122
  • Ontvangen bedankjes 6
Nu staat er een grote roos in de tuin al 15 jaar, die is van de week helemaal terug gesnoeid...

Waneer is het het beste deze uit te graven, mijn idee was over een maandje...
Kan ik dan t beste nu niks doen of 1x rond om steken en dan over een maand er uit halen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Roos uitgraven 11 jaren 1 week geleden #18888

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Mijn mening is : zo snel mogelijk, voor ze terug in de groei gaat. Waarom wil je nog een maand wachten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Roos uitgraven 11 jaren 1 week geleden #18904

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Nu is de vraag, hoe ver was de roos al uitgelopen voordat hij gesnoeid werd? Mijn rozen staan nu namelijk al in het blad. Als dit bij jouw roos ook het geval was voor je hem snoeide, dan lijkt het me überhaupt geen goed idee om hem nog dit jaar uit te graven. Planten slaan hun energie in de winter namelijk op in hun wortels. Deze energie gebruikt de plant in het voorjaar om zijn eerste knoppen uit te laten komen. Gedurende deze tijd verbruikt de plant enkel energie en is hij nog niet instaat energie te produceren doormiddel van fotosynthese. Als je deze pas uitgelopen knoppen dus voortijdig wegsnoeit, dan verzwak je de boom ernstig. Dit is dus allerminst aan te raden. Als je de boom nu gaat uitgraven en de energie die de boom nog heeft in zijn wortels ook nog eens wegsnoeit dan kan je ervan uit gaan dat ie het loodje legt.

Normaal gesproken wacht je met verpotten altijd tot het voorjaar tot de knoppen op het punt staan om open te barsten. Dit doe je om er zeker van te zijn dat zoveel mogelijk energie uit de wortels de boom is in gegaan terwijl aan de andere kant de bladeren nog geen vocht aan het verdampen zijn. Door jouw snoei van vorige week is dat dus al teniet gedaan. Snoeien doe je over het algemeen in de herfst/winter als de plant in rust is, of in het voorjaar/zomer nadat de bladeren zijn afgehard.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

Roos uitgraven 11 jaren 1 week geleden #18925

  • bakker1985
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 42
  • Ontvangen bedankjes 1
een roos uitgraven? ik zou die lekker laten staan waar hij staat...
als bonsai zal het nooit iets worden dus beter van genieten op de plek waar hij nu staat

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts