Onderwerp:

Welke grond te gebruiken - experiment 10 jaren 11 maanden geleden #20079

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
In navolging van een reeks discussies op diverse fora waarin het nut en onnut van moderne substraten besproken is, heb ik besloten om wat test uit te voeren. Gedurende de komende zomer, en wellicht winter, laat ik een aantal planten opgroeien in verschillende substraten.

Ik heb vandaag stekken genomen van 2 soorten wilg in de buurt. Deze liggen nu te weken in een oplossing van stekpoeder. mogen zal ik ze rechtop zetten in een paar cm water, zodat ze wortel kunnen schieten.

Oppotten ga ik volgens het volgende stramien doen:

1 stek van elke soort per pot.
3 potten per substraat
4 substraten (Acadama, foetsi-bah kattenbak, lava gruis, een vierde).

De planten zullen slechts een zijtak mogen ontwikkelen. Zodra andere zijtakken ontstaan op de stam, worden deze verwijderd.

in dit draadje hou ik jullie op de hoogte. Uiteindelijk als ik aan de hand van totale groei van de takken, en de totale wortelmassa aan het einde van de looptijd.

Hopelijk weten we over 12 maanden wat de verschillen zijn voor wilgen in deze substraten. Het is geen universeel antwoord uiteraard, want elke soort is anders. Maar het zal wel hopelijk duidelijk maken of er grote verschillen zijn in dew ontwikkeling.

Plaatjes





Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Oscar, Tiger313, mighty mouse

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke grond te gebruiken - experiment 10 jaren 11 maanden geleden #20082

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
leuk project.. ga ik zeker volgen..

in princiepe zou je wel de vooruitgang van de stekken over enkele jaren (toch wel 5 zou ik zeggen) moeten volgen om er een juiste conclusie te kunnen trekken..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke grond te gebruiken - experiment 10 jaren 11 maanden geleden #20086

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

AlexW schreef : in princiepe zou je wel de vooruitgang van de stekken over enkele jaren (toch wel 5 zou ik zeggen) moeten volgen om er een juiste conclusie te kunnen trekken..


Waarom vind je dat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke grond te gebruiken - experiment 10 jaren 11 maanden geleden #20103

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
omdat je groei van een boom in verschillende substrate toch maar na enkele jaren kan beoordelen?
als ik miojn boom in tuingrond met baksteen en olifantenstront zet zal deze het misschien ook wel een jaar overleven , maar dat wil dan toch niet zeggen dat dit een goed substraat is?

als over zoiets testen gedaan worden, is dit meestal over verloop van enkele jaren.. bedoeling was toch om te kijken waar bomen het beste in groeien en op 1 jaar zie je nauwelijks verschil..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke grond te gebruiken - experiment 10 jaren 11 maanden geleden #20114

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Een boom in in 4 verschillende soorten grond; daar kun je op kortere termijn ook wel iets uit afleiden lijkt me. In het ene overleefd de boom, in de andere floreert hij? We gaan het zien.

Maar ik ben inderdaad ook wel benieuwd wat de resultaten na een jaar zijn, helemaal als ze als 1 jarige stek worden verpot oid en hun 2e jaar in gaan. Leuk dit soort experimenten, ben benieuwd LB!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke grond te gebruiken - experiment 10 jaren 11 maanden geleden #20117

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

AlexW schreef : omdat je groei van een boom in verschillende substrate toch maar na enkele jaren kan beoordelen?
als ik miojn boom in tuingrond met baksteen en olifantenstront zet zal deze het misschien ook wel een jaar overleven , maar dat wil dan toch niet zeggen dat dit een goed substraat is?

als over zoiets testen gedaan worden, is dit meestal over verloop van enkele jaren.. bedoeling was toch om te kijken waar bomen het beste in groeien en op 1 jaar zie je nauwelijks verschil..


Hoi Alex,

Dat val wel mee hoor. Als voorbeeld een figuur, afkomstig van een experiment dat ik voor mijn promotieonderzoek gedaan heb.

We waren geïnteresseerd in de factoren die de groeisnelheid van een tropische boom, colophospermum mopane, bepalen. Daarom heb ik een paar honderd zaden gekiemd, in een kas in Wageningen gezet, en onder compleet gecontroleerde omstandigheden op laten groeien.

De zaden heb ik voorgekiemd (Jaja, gewoon thuis in de vensterbank, je had mijn studentenkamer moeten zien, met tientallen bakken met kiemende zaden!) en geplant zodra de wortels verschenen. Vanaf dat moment heb ik elke maand het aantal bladeren aan de plant, en de lengte van de stengel geteld/gemeten.

Onderstaand figuurtje geeft de gemiddelde waarden hiervan aan. Gemiddeld over verschillende bemestingsstrategien (N+: Veel stikstof, N-: Weinig stikstof, P+: Veel fosfor, P- weinig fosfor). Je ziet na 4 maanden dat de verschillen al zo groot zijn, dat je met 95% zekerheid (= wetenschappelijke ondergrens voordat verschillen als significant worden beschouwd) uitspraken over de verschillen kan doen.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke grond te gebruiken - experiment 10 jaren 11 maanden geleden #20118

  • Laireag
  • Laireag's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 206
  • Ontvangen bedankjes 32
Leuk experiment! Wat voor soort getal zou je aan het wortelstelsel willen hangen. Aantal vertakkingen, lengte, haartjes?
Geeft het extra info als je een koppeling maakt tussen wortel/bladerdichtheid?

Trouwens in die grafiek met het aantal bladeren tegen aantal maanden groei lijkt de afwijking niet een geheel getal te zijn? Of lijkt dit maar? En de meetpunten liggen allemaal in elkaars foutenmarge, dan zijn de getallen statistisch toch gelijk. 3 bladeren +- 1 blad is toch het zelfde getal als 4 bladeren +- 1 blad op 1 significant cijfer nauwkeurigheid? Of is het een getallengemiddelde omdat zo'n meetpunt van verschillende planten is en niet van1.

Maar goed, dit is meer uit interesse naar die grafieken.

Verder over het experiment. Wat wordt het vierde substraat? Misschien seramis kleikorrels? Ik vroeg me af of het aardig is wat extra experimenten te doen met betrekking tot het substraat. Drooggewicht en wateropname en droogtd etc., isolerend vermogen?

Groeten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke grond te gebruiken - experiment 10 jaren 11 maanden geleden #20119

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
hey LB,

ik begrijp wel dat je na 1 jaar wel reeds conclusies kan trekken, maar als je dan rekening houdt met sterke en zwakke stekken etc..

daarom dat ik dacht dat een experiment op langere termijn misschien nuttiger is om de geschiktheid van bepaalde substraten te vergelijken..

het zou kunnen dat een boom in akadama en een andere in FB er na 1 jaar ongeveer gelijk uitzien, maar dat dan 3 jaar later de boom in akadama veel meer groei vertoont dan de boom in FB.. en als dit het geval is bij alle bomen, dan zou je duidelijker kunnen stellen dat bv het ene substraat op langere termijn beter is dan het andere.. want ik denk niet dat hier ooit al een deftig onderzoek naar gedaan geweest is. wie weet kan je er zelfs een wetenschappelijk artikel van maken dat in alle bonsai magazines gepubliceerd wordt ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke grond te gebruiken - experiment 10 jaren 11 maanden geleden #20121

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi Laireag, dank je.

ik zit te denken aan totale wortel lengte, en gewicht. Het aantal vertakkingen is lastig te bepalen (Heel veel werk). En haarwortels heb je weer een microscoop nodig om ze te zien, en deze verlies je grotendeels bij het uitwassen.

Omdat elke behandeling 12 keer herhaald is, en volgens een speciaal patroon opgesteld is, kan je vrij snel conclusies trekken over de verschillen. Na 4 maanden zaten ze dus niet meer in elkaars foutenmarge (De letters geven aan welke groep ze bij horen). Als je wilt, kan ik je wel de link sturen naar een kopie van het proefschrift, waar het hele verhaal in staat. Gaat een beetje ver hier op het forum denk ik.

Persoonlijk denk ik dat het bepalen van isolerend vermogen een beetje ver gaat, en ben ik niet overtuigd dat er veel verschil in zal zitten. Seramis kan ik hier op de hoek ook krijgen. Maar ik weet niet precies wat handig is.

Hey Alex. ik ben het met je eens dat er verschil zal zijn tussen sterke en zwakke stekken. Dus ik ben al voornemens om de stekken voor het plaatsen te sorteren op dik, middel en dun. Alle stekken van dezelfde soort komen van dezelfde boom, dus daar ben je zowieso de genetische variatie al kwijt. Maar langere termijn is misschien nodig. Time will tell?

Ik heb er wel even over gedacht om er een volledig onderzoek van te maken. Immers heb ik een goed aantal jaren in onderzoek gewerkt, en dit soort experimenten wel uitgevoerd. Maar dan kom je al snel op 50 potten uit die je neer moet zetten. En dus ook grote aantallen stekken etcetc. De kosten wegen dan niet echt op tegen wat je wilt weten. ook wordt dan de zomerverzorging veel crucialer (Als nu mijn buurman vergeet de potten te wateren tijden de vakantie is het zonde, maar geen ramp).

maar misschien zijn de resultaten zo overtuigend dat ik volgend vooprjaar zeg: ik stuur het in naar een bonsai magazine. Overigens, dat zijn geen wetenschappelijke tijdschriften, dus ook geen wetenschappelijke publicaties :D

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke grond te gebruiken - experiment 10 jaren 11 maanden geleden #20122

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Fijn dat LB dit experiment wil doen. Hij bepaalt toch zelf hoever hij daar wil in gaan? Voor zover ik kan oordelen weet hij beter dan menig ander of het een beetje zinvol is. Waarom het met allerlei toevoegingen en adviezen nog ingewikkelder en moeilijker maken? Niemand belet een ander een uitgebreider en langerdurend project op te zetten, desnoods over 20 jaar. Of anderen om af te spreken voor een gezamenlijk project, waar ieder een deel in doet. Ikzelf zou na een jaar al die pottekes al beu zijn, nog afgezien van de plaats die ze innemen.
@LB: succes en goede moed.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts