Onderwerp:

Verpotten bossage 10 jaren 11 maanden geleden #20256

  • Menno
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 3
Ik zat met een vraag.

Wanneer ik straks in de herfst mijn bossage met Ulmus (7stuks) wil gaan verpotten kan ik dan beter de boompjes in de kluit/wortels ietsofwat in elkaar/bijelkaar houden of ga ik normaal verpotten als bij een enkele bonsaï. Dus de potgrond compleet uit de wortels verwijderen, de wortels uit de war te halen alvorens wortelsnoei stoe te passen. En ze daarna per stuk overplaatsen in de nieuwe schaal?

Alvast bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten bossage 10 jaren 11 maanden geleden #20258

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
waarom ga je deze ulmus in de herfst verpotten?
dit is toch een loofboom en werd toch best een paar maand geleden reeds verpot?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten bossage 10 jaren 11 maanden geleden #20270

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Als je een bos maakt, maak je in principe altijd eerst in je pot een soort frame van bonsai draad of eetstokjes. Hieraan vast maak je vervolgens weer genoeg verankeringsdraden vast zodat je elk boompje zowel individueel als met de rest kunt verankeren. Als je tevens onder elke boompje een dun lapje ketoh plaatst zullen de boompjes binnen een paar jaar helemaal verweven zijn. Vanaf dit moment kan je het bos als 1 boom beschouwen. Bij de eerstvolgende verpotting knip je het frame los van je pot en je haalt het bos in zijn geheel uit de pot, je laat het frame en de composite verder intact.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Menno, IlonavP

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten bossage 10 jaren 11 maanden geleden #20272

  • Menno
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 3
Het beste is idd voorjaar maar ik heb me laten vertellen dat dit ook in de herfst kan gebeuren mits de nazorg goed is.

Ik zat met de vraag en nu met het antwoord kan ik het meenemen in mijn beslissing/afweging om het wel of niet te gaan doen en hoe ik het ga doen evt. Nieuwsgierigheid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten bossage 10 jaren 11 maanden geleden #20274

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102
Een Ulmus in de herfst verpotten is geen goed idee. De boom slaat zijn voedingsstoffen op in de wortels. Deze voedingsstoffen gebruikt de boom in de winter om zodra de temperatuur boven nul is eventuele beschadigingen aan de wortels direct te repareren. Daarnaast gebruikt hij deze voedingsstoffen om in het voorjaar weer te kunnen uitlopen. Zou je de wortels dus in de herfst snoeien, dan stuur je je boom aanmerkelijk zwakker de winter in. Daarom verpot je loofbomen in het voorjaar vlak voor de knoppen openbarsten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Menno

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dsdevries.

Verpotten bossage 10 jaren 11 maanden geleden #20283

  • Menno
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 23
  • Ontvangen bedankjes 3
Dit opslaan van energie in de wortels voor herstel, en het "zichzelf repareren". Geld dit ook wanneer de boom het gehele jaar binnen staat. Met uitzondering van een periode van winterrust. In deze tijd wil ik hem wel buiten plaatsen.

Of raakt/raken de bomen uitgeput wanneer ik ze het gehele jaar binnen heb staan doordat ze in een te goed klimaat staan.

Of geef je dan nog steeds de tip wacht met verpotten altijd tot het voorjaar. In ieder geval voor deze boomsoorten.

BVD

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren