Onderwerp:

chamaecyparis 10 jaren 10 maanden geleden #22069

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik ben benieuwd. Ik heb toch echt altijd geleerd dat planten hun voeding en water opnemen met de jonge wortelpunten, en dat zodra de wortel verhout, deze eigenlijk geen functie meer heeft in opname van voeding/water. Dus als jij een plant hebt met alleen een dikke verhoute wortel zonder jonge wortels & groeiende wortelpunten, dan zou dat behoorlijk nieuws zijn.

Voor mensen die hier graag meer over willen weten: Ik vind het artikel van Graham Potter hierover erg goed; Duidelijk iemand die de fysiologie van planten begrepen heeft: www.kaizenbonsai.com/shop/repotting_guide.php

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Oscar. Reden: Foto,s bij sturen

chamaecyparis 10 jaren 10 maanden geleden #22074

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
ik heb het ook zo begrepen en altijd van iedereen gehoord,
alleen de haarwortels dienen voor transport van water, voeding etc.
dat is ook de reden waarom we bij bonsai wortelssnoeien, om de boom te verjongen, dus dat hij steeds opnieuw nieuwe haarwortels zal aanmaken. De oude verhoute wortels snoeien we dan juist weg (behalve de oppervlakte wortels uiteraard), omdat die toch geen functie hebben (penwortel is niet nodig, aangezien wij de boom verankeren in de pot)

Ik claim niet alles of alles beter te weten, ik meld hier enkel wat ooit aan mij zo geleerd is, of wat ik uit boeken/artikelen gehaald heb.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

chamaecyparis 10 jaren 10 maanden geleden #22076

  • Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 197
  • Ontvangen bedankjes 17
Hoi


O ja dea sorry nog dat ik loofboom zei.

Maar leatherback;
Normaal is dat ook zo, maar een boom kan ook leven op een dikke wortel die nog geen haarwortels heeft.

Ik hoop dat ik de foto's nu kan geüpload.

M.v.g Mazzel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Oscar. Reden: Edit; overtreding forumregels

chamaecyparis 10 jaren 10 maanden geleden #22088

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Ben zeer benieuwd naar de foto's daarvan Mazzel.
Ik sta altijd open om iets nieuws te leren. Maar nogmaals, mij is altijd geleerd dat een boom haarwortels nodig heeft om te (over)leven en niet de dikke, verhoute wortels. Dus als jij dit kunt aantonen, heel graag !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

chamaecyparis 10 jaren 10 maanden geleden #22097

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Zo zie je maar weer dat alles wat verteld word en of in boeken staat niet altijd klopt. En dat eigen ondervindingen soms anders verlopen dan staat aangegeven. Maar zou het ook zo kunnen zijn dat die ene wortel die de boom heeft een zachte cambium laag aangemaakt heeft voor water en voedsel transport ??!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

chamaecyparis 10 jaren 10 maanden geleden #22102

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

bonsai1.2 schreef : Zo zie je maar weer dat alles wat verteld word en of in boeken staat niet altijd klopt. En dat eigen ondervindingen soms anders verlopen dan staat aangegeven. Maar zou het ook zo kunnen zijn dat die ene wortel die de boom heeft een zachte cambium laag aangemaakt heeft voor water en voedsel transport ??!


Net zoals bij mensen, hebben bij planten verschillende onderdelen verschillende functies. Als een mens zijn longen verliest, gaat de huid die functie niet overnemen. Dus hoewel je ongetwijfeld een plant kan oppotten zonder dat er zijwortels aan een hoofdwortel zitten en deze weer aan zal slaan, is dit geen standaard stabiele situatie voor planten. Het zal het niet zo zijn dat een plant gevestigd is en groeit, zonder groeiende wortelpunten, en dus zijwortels. De plant leeft dan niet, maar is aan het overleven tot er weer wortelgroei plaats vindt. Dat heeft niet zozeer te maken met 'wat lezen', als wel met plantenfysiologie.

Denk aan stekken van jeneverbes: Die kunnen een jaar of langer groen blijven en lichte groei vertonen zonder dat er wortels aan zitten. Leeft de plant dan zonder wortels? Nee. de plant is druk bezig met wortelweefsel aan te maken. En tot dat gebeurd is, is het een zeer kwetsbare stek die bij een verkeerde beweging dood is. Het is dus geen stabiele groeisituatie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

chamaecyparis 10 jaren 10 maanden geleden #22439

  • Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 197
  • Ontvangen bedankjes 17
Dat betekent dat je niet goed opgelet hebt. Een plant kan namelijk niet leven op een dikke wortel. Je hebt dus OF zijwortels in grote mate laten afbreken, OF je hebt de plant niet diep genoeg uitgegraven om bij de wortels te komen.


Nou ik heb het toch zeker wel goed gelezen want hier boven staat toch duidelijk leatherback (Een plant kan namelijk niet leven op een dikke wortel), dat heb jij leatherback geschreven

.

Nou hier de foto's maar je zal wel weer zeggen ja maar ik zie geen foto's van de wortel.
Nee dat klopt die zit onder het zand, maar neem maar van mij aan dat het zo is.
In het najaar ga ik kijken of hij meer wortels heeft aangemaakt.
Daar zal ik ook foto's van maken en posten.
Ik had deze boom gekregen van de gemeenten omdat ze zeiden die overleeft het toch niet want hij is al bijna dood, en nu zeker met maar een grote wortel.
Maar zie de foto's hoe hij er weer boven op is gekomen.
Heb hem in een grote schaal gezet van wegen de wortel die loopt helemaal voor langs gekruld.

M.v.g. Mazzel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Mazzel. Reden: waarom kan ik nou de foto's niet uplaoden het is telkens het zelfde liedje dat het weer niet gaad

chamaecyparis 10 jaren 10 maanden geleden #22440

  • Mazzel
  • Mazzel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 197
  • Ontvangen bedankjes 17
jonge jonge kan ze alweer niet uploaden de foto's hoe kan dat nou.
Het is al de zoveelste keer.
Ik ga ze kleiner maken en dan kijken of het wel lukt tot zo.

Gr Mazzel








Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Mazzel.

chamaecyparis 10 jaren 10 maanden geleden #22460

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Foto's mogen geloof ik max 1200 pixels aan een zijde zijn, en max 2MB totale upload.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

chamaecyparis 10 jaren 9 maanden geleden #22467

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Mazzel schreef : Nou hier de foto's maar je zal wel weer zeggen ja maar ik zie geen foto's van de wortel.
Nee dat klopt die zit onder het zand, maar neem maar van mij aan dat het zo is.

M.v.g. Mazzel


Niet verkeerd bedoeld, maar anderen zouden er meer uit kunnen halen, als we toch die ene wortel zouden kunnen zien, zodat je werkelijk een bewijs levert. dan hadden we het zelf kunnen zien en wellicht onderzoeken of er mss toch aan die ene wortel heel veel haarwortels zaten.
Nu moeten we het simpelweg van je aannemen, maar wordt er niet echt bewijs geleverd.
Nogmaals, totaal niet verkeerd bedoeld, maar ik ben gewoon iemand die niet klakkeloos iets wil aannemen omdat het gezegd wordt (en dat zegt meer over mijn eigenwijze koppigheid, dan jouw bereidheid om kennis over te brengen :oops: )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts