Onderwerp:

nieuw grond + verpotten alsnog? 10 jaren 10 maanden geleden #22156

  • Dunmatar
  • Dunmatar's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Goedendag forumgenoten,

Sinds het weer lekker weer is, zit ik te twijfelen aan de grond waar mijn huidige Chinese Iep in staat. Het valt mij op dat het zich gedraagt als een blok beton(er komen ook scheuren in), met het water geven neemt het haast niks op, en het lijkt erop dat de grond steeds minder grondstoffen bevat.

Hier een aantal foto's
grond 1
grond 2
grond 3
Totaal overzicht (het is een oefen boom voor mij en hij is zelf ook nog in training. Tips zijn altijd welkom)
totaal boom
Een (on)gewenst bewoner?
bewoner

Ik heb met mijn buurman gepraat (zelf ook een bonsai persoon) en hier kwam het volgende uit, "Een nieuwe pot en grond misstaat niet, als je de wortels met rust laat (wel maogen de wortels die om de pot heen groeien een beetje worden geknipt)en alleen alle grond weghaalt dan zou het goed moeten gaan. hou er wel rekening mee minstens een week weg houden van zon en wind."

Is iemand het hier mee eens/oneens graag hoor ik het van jullie.
afdak en weghouden van alle wind is geen moeite.

Met vriendelijke groet,

Robbert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuw grond + verpotten alsnog? 10 jaren 10 maanden geleden #22157

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
Een ulmus mag het hele jaar door verpot worden. En dan gewoon zoals je zegt,uit de zon en de wind houden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuw grond + verpotten alsnog? 10 jaren 10 maanden geleden #22164

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Een ulmus KAN verport worden. Maar... Als je de plant in dergelijke grond hebt laten staan, en nu niet zeker bent hoe verder, zou ik het niet doen.

De pot lijkt door en door droog. Zet hem eens een uur in een emmer met een dun laagje water er in. Dan kan de pot zich vol zuigen met water. Daarna kan je de plant uit zijn pot halen, en in een wat grotere pot zetten, in opvullen met goede open grond om de huidige kluit heen. Zet hem aan het einde van de winter in een nieuwe pot, waarbij je de kluit ontdoet van de huidige grond. Dat zou mijn advies zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

nieuw grond + verpotten alsnog? 10 jaren 10 maanden geleden #22169

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Antwoord van Leatherback is als je op safe wilt gaan en het antwoord van knoep is ook gewoon goed, maar als je niet precies weet hoe en wat kan het ook weer verkeerd uitpakken.
Een paar weken geleden heb ik met zo'n zelfde boompje hetzelfde probleem gehad na aankoop heb ik de kluit uitgespoeld en in akadama gezet. Hij staat buiten en de eerste week werden er wat bladeren geel en vielen uit. Nu is ie weer helemaal groen en begint weer hard te groeien.
Kortom ik zou op safe gaan tenzij je weet hoe en wat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren