Onderwerp:

Grondsoort voor Pinus Parviflora in grotere pot 10 jaren 8 maanden geleden #23025

  • BonsaiT
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 118
  • Ontvangen bedankjes 2
Ik heb 2 Pinus Parviflora's aangeschaft (ge-ent op zwarte den) en wil deze in een grotere pot planten. Dit om de plant beter te laten ontwikkelen.
De planten blijven de gehele winter buiten staan en zal ik wel tijdens de winter, ter bescherming, met pot en al in de grond planten.
Nu heb ik begrepen dat de Pinus Parviflora vooral niet te nat mag staan.

Wat is een goede grondsamenstelling wanneer ik deze in een grotere pot plant? Volstaat potgrond met turf en split? Of met lavakorrels?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grondsoort voor Pinus Parviflora in grotere pot 10 jaren 8 maanden geleden #23027

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
De mijne staan in 50/50 kiryu Akadama. Maar toch nog iets te lang te vochtig naar mijn idee. Bij een volgende verpotting komt er minder akadama in. Maar vooralsnog geen problemen. Staan ook de hele winter buiten 1 heeft onbeschut gestaan midden in de tuin op een paal en doet het nog super.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grondsoort voor Pinus Parviflora in grotere pot 10 jaren 8 maanden geleden #23028

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Oh mijn niet geënte staat wel in een mengsel met minder akadama. Nogal een gevoelig typje. ( voor water dan) ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grondsoort voor Pinus Parviflora in grotere pot 10 jaren 8 maanden geleden #23029

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ik zou die gewoon in akadama/bims zetten.. misschien eventueel met wat fijne denenschors tussen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grondsoort voor Pinus Parviflora in grotere pot 10 jaren 8 maanden geleden #23034

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Iddgoed drainerend mengsel. Niet te nat laten staan. Goed aan laten drogen tussen de watergiften. Vooral voor de vorst periode wat droger laten staan. Zoveel mogelijk zonlicht geven.

Heb je foto's?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grondsoort voor Pinus Parviflora in grotere pot 10 jaren 8 maanden geleden #23036

  • BonsaiT
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 118
  • Ontvangen bedankjes 2
Ik zal foto's binnenkort even plaatsen.
Eigenlijk wilde ik Akadama vermijden, aangezien Akadama op den duur zacht wordt en dicht slibt. De Parviflora's wil ik namelijk langere tijd in de pot laten doorgroeien.
Is Akadama echt nodig in grotere potten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grondsoort voor Pinus Parviflora in grotere pot 10 jaren 8 maanden geleden #23038

  • Ollandos
  • Bezoeker
  • Bezoeker
Mijn Pinus Parviflora's staan nu voor het tweede jaar in 80% FB en 20% cocopeat en doen het prima.
(FB = Foetsi-ba)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grondsoort voor Pinus Parviflora in grotere pot 10 jaren 8 maanden geleden #23039

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Als je meer kiryu of bims toevoegd kan je ze prima jaren laten staan. Er zijn ook mensen die ze op 100% bims of kiryu zetten. Wat os eigenlijk de reden dat je ze langer in een grotere pot gaat zetten en hoelang is lang? Want oudere dennen worden over het Algemeen mode 3 to 5 jaar verpot. Of wilde je nog langer?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grondsoort voor Pinus Parviflora in grotere pot 10 jaren 8 maanden geleden #23041

  • BonsaiT
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 118
  • Ontvangen bedankjes 2
De reden is dat ik ze flink in groei wil laten toenemen, iets van het dubbele in hoogte van wat ze nu zijn. Ik heb het dan zeker over de duur van 5 jaar dat ik de kluit met rust laat. Bij de keuze van de grondsoort is het ook belangrijk dat ik niet elke dag kan water geven.

Wanneer 100% bims of kiryu wordt toegepast, kan er dan nog wel genoeg voeding in de grond worden opgeslagen?
Is een verhouding van 70% bims en 30% potgrond niet een juiste in mijn geval?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grondsoort voor Pinus Parviflora in grotere pot 10 jaren 8 maanden geleden #23043

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Potgrond zou ik niet doen, blijft te lang nat. Ze kunnen best een aantal dagen droger staan. Is zelfs beter voor een Parviflora.
En ze groeien vrij traag, dus in 5 jaar verdubbelen zit er denk ik niet in... Eerder 10 jaar.
(afhankelijk van hoe groot die nu is) ze hebben in tegenstelling tot 2naaldigen maar 1 groeispurt per jaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren