Onderwerp:

Grondsoort voor Pinus Parviflora in grotere pot 10 jaren 9 maanden geleden #23048

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Yep ga hierin met Dea mee. Als je ze 5 jaar in een pot opkweekt zal je weinig verschil zien behalve misschien in de hoogte.
Dan moet je hem wel vrij laten groeien en verder niets aan doen. Heb je een hogere boom en misshien een klein beetje dikker en ben je alsnog bij af omdat je dan moet gaan opbouwen.
Duurt sowieso nog 3 jaar minimaal.
Als je de kans hebt zou ik ze in de volle grond zetten. Gaat iets sneller. Hoef je je ook geen zorgen over grondmengsel te maken. En 10 jaar is heel normAal bij dennen vooral witte.

Akadama (harde) blijft 2/3 jaar goed.
Het houd idd water vast maar regelt wel het beste de temperatuur en waterbehoefte.
Kiryu of bims houden vrijwel geen water of voedingsstoffen vast en dan ben je wel continu aan het water geven.

Een goede combo van de 2 is ideaal en zorgt voor genoeg drainage en stabiele temperatuur in de pot. Dat is nodig omdat wortels anders niet groeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grondsoort voor Pinus Parviflora in grotere pot 10 jaren 9 maanden geleden #23051

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ik zou zowieso om de 3-5 jaar verpotten en wortels snoeien.. nieuwe wortels = nieuwe groei..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grondsoort voor Pinus Parviflora in grotere pot 10 jaren 9 maanden geleden #23052

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Maar bij een den niet teveel wortels in 1 x. Bij een loofboom kun je makkelijk 50-75% vd wortels snoeien.
Bij dennen doen ik niet meer dan 30-40% per verpotting.
Just to be safe....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grondsoort voor Pinus Parviflora in grotere pot 10 jaren 9 maanden geleden #23054

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Witte dennen verpot ik pas als het echt nodig is. Anders niet!!! Al staat die 6 jaar in dezelfde pot.

En het allerbelangrijkste heeft Dea al gezegd. Niet teveel handelingen in 1 seizoen.

Oenes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grondsoort voor Pinus Parviflora in grotere pot 10 jaren 9 maanden geleden #23069

  • BonsaiT
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 118
  • Ontvangen bedankjes 2
Hierbij, zoals beloofd, de foto's van de twee parviflora's:







Beide bonsai's wil ik uiteindelijk ongeveer twee keer zo hoog hebben. De bonsai op de 2e foto wil ik waarschijnlijk ook iets schuiner gaan aanplanten.

Vorming tips zijn altijd welkom! :)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grondsoort voor Pinus Parviflora in grotere pot 10 jaren 9 maanden geleden #23077

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Echt leuk materiaal. Als het mijn bomen waren zou ik niet voor jouw optie gaan om ze 2x zo groot te krijgen. Kan je trouwens lang wachten.

Juist mooi materiaal om een mooie compacte shohin te maken. Als ik de grootte zo even inschat van de foto.

Zien er ook gezond uit.

Oenes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grondsoort voor Pinus Parviflora in grotere pot 10 jaren 9 maanden geleden #23078

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
deze lijken me ook eerder gekweekt met shohin in gedachte.. ik zou deze ook niet verdubbelen hoor! probeer eerder het loof mooi in balans te brengen en deze zo te onderhouden..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grondsoort voor Pinus Parviflora in grotere pot 10 jaren 9 maanden geleden #23079

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
idd, met de stamdikte zoals die nu is, kun je hem beter als shohin vormen, dus wat kleiner ipv groter.
binnen 5-10 jaar zal deze stam echt niet zoveel dikker worden dat je hem in hoogte kunt verdubbelen (althans om geloofwaardig over te laten komen).

"always go for the smallest option"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grondsoort voor Pinus Parviflora in grotere pot 10 jaren 9 maanden geleden #23085

  • ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1133
  • Ontvangen bedankjes 266
Zijn idd voor shohin doeleinde geweekt en uiteraard voor de handel.
Om zoiets groter en dikker te laten worden heb je zomaar 10/20jaar nodig al dan niet meer en niet in een pot maar in de volle grond.
Heb wat voorbeelden op internet langs zien komen van dennen die hier 10 jaar opgekweekt waren en ik moet zeggen het verschil was niet erg indrukwekkend.
In de volle grond, zo kweken ze in Japan Dennen op, maar houdt er wel rekening mee dat het groeiseizoen in Japan 9maanden is en hier in NL met een beetje geluk 4 maanden.
Hier zal het waarschijnlijk nog tientallen jaren langer duren om een geloofwaardige grotere dikkere bonsai te krijgen.

Dus mijn advies is ook zorg voor een mooie vertakking en gezonde groei en ga voor shohin.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by ChrisV.

Grondsoort voor Pinus Parviflora in grotere pot 10 jaren 9 maanden geleden #23099

  • BonsaiT
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 118
  • Ontvangen bedankjes 2
Bedankt voor de tips, ga ze denk dan toch maar wat kleiner houden... Volgende keer maar wat grotere Parviflora kopen. :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts