Onderwerp:

juglans 10 jaren 7 maanden geleden #24851

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
ik heb een serieus gehavende walnoot(je) staan achteraan.
is aangeplant om een grote boom te worden,maar das nie echt gelukt,na drie jaar is die dus nog steeds een minkukel.
ik dacht van hem op te potten,kan dat nu??
in een 10 of 15 liter pot,ik heb de wortels al es doorgestoken vorig najaar en dit voorjaar,maar extra wortelvorming blijft uit....
ik wou dat die meer wortels zou maken bovenaan zodat ik die dikke penwortel zou kunnen verwijderen...lukt nie goe..
is een noot anders dan de "gemiddelde" boom??
waar de oorspronkeleijke "stam" is afgebroken geweest,is het hol en broos...
de boom is opnieuw uitgelopen net boven de wortel..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juglans 10 jaren 7 maanden geleden #24853

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
zo zag hij er deze winter uit,nu is er dus wat groen aan....

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by cetinel.

juglans 10 jaren 7 maanden geleden #24858

  • RubenBouwmeester
  • RubenBouwmeester's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 363
  • Ontvangen bedankjes 40
Wat ik persoonlijk zou doen :(

Is de groei nu goed? Heb je bemest?

Voor het verpotten zou ik van het voorjaar uitgaan.

Je hebt een middeltje wat verdere verrotting van het hout tegen gaat. (bijlage)
Ik heb me laten vertellen dat ze dat ook bij berken gebruiken.

Verder heb ik geen kennis van walnoot als bonsai en op het net is niet zoveel duidelijke info te vinden. (ja dat het lastig is)

gr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juglans 10 jaren 7 maanden geleden #24859

  • RubenBouwmeester
  • RubenBouwmeester's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 363
  • Ontvangen bedankjes 40

Bijlage niet gevonden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by RubenBouwmeester.

juglans 10 jaren 7 maanden geleden #24862

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
dank voor je antwoord

niet bemest,staat in vollegrond in de kippenren,alle andere planten groeien daar als gek,dus ik denk niet dat er mest nodig is.
de grote penwortel is doorgestoken geweest in het voorjaar op ongeveer een 35 cm(wou nie teveel ineens want heeft weinig wortels)
ik dacht van hem in dezelfde aarde te doen als waar ie staat,maar dichter bij huis te brengen omdat watergift en zo makkelijker is,
wat betreft de groei:die schiet wel uit telkens,maar gedurende de jaren is die steeds het mikpunt geweest van "vandalisme" en telkens den dezen toevallig....
eerst is die aangevreten geweest door schapen(dacht dat ze noten nie zouden aanvreten)onderaan de stam,waardoor die het loodje gelegd had leek het.dood stompje...
tot hij het jaar daarop uitschoot :woohoo:
maar toen vond mijn autistische zoon,dat die groene takjes nie moo waren,dus die werden er steeds vakkundig afgetrokken :unsure:
boomke opgegeven......
tot hij weer es uitliep nog een jaar later,toen heb ik m naar de kippenren verhuisd,omdat zoon daar normaal nooit komt.....
nou,deze keer dus wel... :S :whistle: en hij heeft dus de "tak" die mooi omhoog groeide eraf gebroken(ik was net te laat,en roepen,da trekt mijnheer zich nie aan) das dus die holle droge stuk die je ziet.
in de kippenren vind ie het nie leuk,want hij miezert maar...maar heeft wel dus die paar takken weer gevormd,die wel groen zien nu.
je mag notelaars nooit snoeien als ze geen blad hebben,dacht ik trek die gedachte door en doe geen ingrijpende handelingen(wat verplaatsen toch is)buiten die periode,vandaar dat ik dacht eventueel nu te verplanten,maar kga me es verdiepen in de verzorging van een noot gewoon....mischien dat ik daar wat wijzer uit word.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juglans 10 jaren 7 maanden geleden #24864

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hm.. Walnoten. .Ik heb een paar jaar geleden overwogen om een walnoot tot bonsai te maken. Maar.. Zoals paardekastanje.. De groei si vrij grof, grote bladeren.. Al dat soort zalen leveren problemen op. Het zijn wel harde planten (Ik snoei onze walnoot in elk jaargetijde), maar gerommel aan de wortels vinden ze niet fijn.

Ik heb voor mezelf besloten dat walnoten de moeite niet waard zijn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: cetinel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juglans 10 jaren 7 maanden geleden #24865

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
hm...
tja mijn twee andere notelaars(later aangeplant dan deze)groeien flink en dragen al noten.
kwist nie wa ik met den dezen anders moest aanvangen,vernietigen vind ik altijd zo zielig.
dat ze groot blad hebben dat weet ik,maar voordeel is dan weer dat die gewoon buiten kan blijven staan en zo.
beetje speurwerk heeft me ook al geleerd dat verplaatsen niet op prijs word gesteld,maar indien nodig best na bladval dient te gebeuren,zal het dan zo doen denk ik...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juglans 10 jaren 7 maanden geleden #24866

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Bij walnoten komt de sapstroom zeer vroeg op gang en er is dus gevaar voor 'bloeden' als je snoeit in het vroege voorjaar. Snoeien bij voorkeur in volle zomer tot ten laatste direct na de bladval. Verplanten dus ook best voor de winter. Ik zou bij oppotten de eerste winter de plant toch wat beschermd houden van de volle vorst. (bvb. in een beschutte hoek en de pot bedekt met bladeren).
Bij het oppotten zal de penwortel zeker veel wortels verliezen. Je kan inschatten of je nog veel meer schade doet door de penwortel drastisch in te korten. En het komt me toch wat over dat je het beschouwt als een ingreep van de laatste kans, dus waarom niet inkorten? Draag wel goed zorg voor de kleine wortels op de goede hoogte.

Nog dit: ik meen bij mijn eigen activiteiten gezien te hebben dat ook de planten bekend voor vroege sapstroom en 'bloeden' als je dan toch in de lente verpot veel minder tot niet bloeden als je ook wortelsnoei toepast. Als je een plant uit volle grond oppot is er zowiezo wortelsnoei.
Je zal ook best beslissen welke vorm je wil geven: bezem, gebogen opgaand.... Je kan dan al de geschikte takken uitkiezen en je stam passend bijwerken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RubenBouwmeester

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juglans 10 jaren 7 maanden geleden #24882

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
het vervelende is dus dat er zogoed als geen wortels zijn...

huidige toestand:



Bijlage 034.JPG niet gevonden



Bijlage 036.JPG niet gevonden

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

juglans 10 jaren 7 maanden geleden #24888

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Je zal zeker voldoende wortels moeten overhouden, zo nodig op de penwortel. Of de plant nog laten waar ze staat en volgend jaar eens rondsteken.
Het lijkt me trouwens een geënte boom waarvan de cultuurent is afgestorven, zo te zien aan de verdunning in het stamverloop, maar dat heeft geen tel als je er een bonsai van maakt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren