Uitgaande van deze fotos zou ik voor de eerste kiezen, bij het verpotten kun je t beste even draaien met de voorkant van de boom tot je het beste aanzicht hebt gevonden.
bedankt het enige wat ik jammer vind aan deze kant is die onderste tak die redelijk naar voor wijst, maar daar ga ik waarschijnlijk dan eens mijn werk van doen om te bedraden
idd foto 1 als voorkant.
je kunt die onderste tak die naar voren steekt bedraden en wat meer opzij buigen, of eraf halen/snoeien en dan die tak die erachter zit, iets naar voorbuigen (zodat ie van voren gezien naar links wijst)
als je die tak snoeit heb je heel veel kans dat uit de snoeiwonde een nieuwe tak zal groeien... deze kan je dan misschien ook wat beter vormen zodat deze meteen staat hoe je wil.
let dan echter wel op dat het heel wat jaren en "zorg" zal duren voordat deze dikker is dan de takken erboven en dus geloofwaardig is..
deze soort groeit toch zoals knollen, dus kan je zlfs evengoed eens extreem snoeien en met een geheel nieuwe opbouw beginnen..
ik vind de tak op zich wel een mooie vertakking hebben, dus ik zou het jammer vinden van hem zo drastisch weg te snoeien. door te bedraden en hem een beetje opzij te buigen denk ik dat er wel iets moois van te maken moet zijn
hahaha en je hebt helemaal gelijk wat dat 'groeien als knollen' betreft, je moet die nieuwe takjes en blaadjes bijna wekelijks snoeien
ik heb nog een vraagje, als je een ulmus parvifolia wil bedraden is dit een soort die dat gemakkelijk toe laat?
en hoelang moet je dan wachten voor je die bedrading er weer van haalt?
regelmatig nakijken tot je ziet dat de draad begint in te groeien.. normaal gezien houden ze snel hun plaats en moet je niet herbedraden..
gaat wel makkelijk.. is makkelijkst als er geen bladeren aanstaan..