Ik weet niet hoe hij het doet. Ik heb wel eens een artikel gelezen over het zelf maken. Effectief een tafel met zand er op. in het zand een warmtekabel gekoppeld aan een thermometer welke de kabel aan en uit schakelt. De potten zet je dan op het zand.
mijn interpretatie: Door de bodem warmer te houden, hou je de wortels langer aan het groeien waardoor de doorgestoken / afgebroken wortels kans krijgen zicht af te sluiten voor schimmels EN ze beter vocht op kunnen nemen. Hierdoor is het risico op uitdrogen (Doodsoorzaak nr 1 in mijn ogen) een stuk minder. En zodra het echt begint te vriezen, bevriest de kluit niet, waardoor de wortels water op kunnen blijven nemen, waardoor de plant vocht toe kan blijven voeren. (Bij vorst bevriest het sap in een boom niet, dankzij hoge concentraties aan suikers en natuurlijk antivries; Dit leidt normaal tot uitdrogen van de boom als water in de grond bevriest. Aangezien bomen dieper dan de vorstgrens wortelen, is dat in volle grond veel minder een probleem dan in een potje).