Onderwerp:

pinus 12 jaren 5 maanden geleden #26898

• ray88
  • ray88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Hallo

Ik heb gister een kleine den uit de volle grond in een pot gezet, is niet de beste tijd ervoor. Denken jullie dat er een kans is dat deze het gaat overleven in de komende winter?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

pinus 12 jaren 5 maanden geleden #26899

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Een kans is er altijd. Hangt er helemaal vanaf hoeveel wortels beschadigd zijn, en of je eea met kluit en al overgezet hebt of of je de plant schoongespoeld hebt.

Nu zorgen dat de kluit warm blijft (Tip van Pavel Slovak: Zet de plant op een plek zodat de kluit warm blijft; Hij heeft een verwarmd bed waar zijn pas uitgestoken dennen op staan om de kluit vorstvrij te houden; uiteraard gaat het bij hem om volwassen planten en niet om zaaailingen zoals deze)

pinus 12 jaren 5 maanden geleden #26901

• dea
  • dea's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 901
kun je een voorbeeld van zo'n plek geven, Jelle?
Hoe verwarmd hij zo'n bed?

pinus 12 jaren 5 maanden geleden #26902

• ray88
  • ray88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik heb een deel zanderige grond waar die vandaan komt (tuin van kennis) erbij gedaan, en de kluit(je) heb ik niet open gehaald. we zullen zien.

Iig Bedankt

pinus 12 jaren 5 maanden geleden #26903

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Ik weet niet hoe hij het doet. Ik heb wel eens een artikel gelezen over het zelf maken. Effectief een tafel met zand er op. in het zand een warmtekabel gekoppeld aan een thermometer welke de kabel aan en uit schakelt. De potten zet je dan op het zand.

mijn interpretatie: Door de bodem warmer te houden, hou je de wortels langer aan het groeien waardoor de doorgestoken / afgebroken wortels kans krijgen zicht af te sluiten voor schimmels EN ze beter vocht op kunnen nemen. Hierdoor is het risico op uitdrogen (Doodsoorzaak nr 1 in mijn ogen) een stuk minder. En zodra het echt begint te vriezen, bevriest de kluit niet, waardoor de wortels water op kunnen blijven nemen, waardoor de plant vocht toe kan blijven voeren. (Bij vorst bevriest het sap in een boom niet, dankzij hoge concentraties aan suikers en natuurlijk antivries; Dit leidt normaal tot uitdrogen van de boom als water in de grond bevriest. Aangezien bomen dieper dan de vorstgrens wortelen, is dat in volle grond veel minder een probleem dan in een potje).
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea

pinus 12 jaren 5 maanden geleden #26904

• kan-boke
  • kan-boke's Profielfoto
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 14
Waarom laat je dit takje niet gewoon in de grond staan? Ten eerste weet je dan zeker dat het de winter zal overleven en ten tweede krijgt het de mogelijkheid om beter en sneller te groeien in de volle grond...

pinus 12 jaren 5 maanden geleden #26905

pinus 12 jaren 5 maanden geleden #26910

• ChrisV
  • ChrisV's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 266
Idd zou hem ook nog wat jaartjes laten staan. Heb wat dingen gezien en gelezen hoe ze eruit kunnen zien na 6 jaar kweek en dan denk je oh... Had ik ze maar laten staan. Heb er zelf ook een 4 tal in de grond staan met dat doel.

Schijnt ook las ik ergens dat als je ze opkweekt in een zanderige grond de bomen lang dun en met een oudere schors worden en in een zwaardere grond ze vooral dik en klein worden.
Beide super.

pinus 12 jaren 5 maanden geleden #26913

• shohin
  • shohin's Profielfoto
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 38

Hoi ray88,
Als je niet over een winterberging beschikt waar je de temperatuur en de vochthuishouding kunt reguleren is de hiervoor genoemde oplossing, om hem weer in te graven, veruit het beste voor je boompje.

Ik zelf gebruik al jaren bodemwarmte (warmtekabel voor terraria)in de glaze winterberging, s'winters voor als het vriest dat het kraakt want mijn kachel met ventilator warmt anders het bovengrondse deel eerder op als het wortel gedeelte.
en dit werkt prima (noot. het grootste deel van mijn potjes zijn klein (shohin :woohoo: )en gevoeliger dan de grote potten.
In de late lente gebruik ik de bodem warmte voor mijn winter stekken om die aan het wortelen te krijgen.

gr

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laast bewerkt: Post by shohin.

pinus 12 jaren 5 maanden geleden #26914

• YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 169
Dat is een prachtige winterberging, zie ook een hoop mooi shohin staan! :woohoo:

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren