Onderwerp:

"Goede" potgrond 13 jaren 1 maand geleden #1311

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59
Overal op deze forums, en ook op andere websites, lees je dat verschillende substraatmengsels worden gemaakt met "goede" potgrond. Nu is mijn vraag: wat verstaat men onder "goede" potgrond, want het schijnt nogal een rekbaar begrip te zijn.

Zelf ben ik op zoek naar een zwarte grondsoort dat geen kilometers aan kokosvezels bevat. Die rommel verstopt zelfs m'n grofste zeef als ik probeer de grotere brokken klei en hout uit de grond te halen.

Misschien dat een discussie kan leiden tot een meer nauwkeurigere definitie van "goede" potgrond, waar óók de leek wat aan heeft? :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: "Goede" potgrond 13 jaren 1 maand geleden #1312

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: "Goede" potgrond 13 jaren 1 maand geleden #1325

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

Tiger313 schreef : Zelf ben ik op zoek naar een zwarte grondsoort dat geen kilometers aan kokosvezels bevat. Die rommel verstopt zelfs m'n grofste zeef als ik probeer de grotere brokken klei en hout uit de grond te halen.

Kilometers kokosvezel, grote brokken klei, hout???:huh:
Heb je het hier over potgrond of hoe moet ik dat zien.
In reguliere potgronden die aan de RHP kwaliteitseisen voldoen kom je dat echt niet tegen. Ja sommige soorten potgrond is wat klei aan toegevoegd, b.v. pelargoniumgrond maar dan echt nog niet als grote brokken.
En kilometers aan kokosvezels lijkt mij wel wat overdreven. Dat heb ik nog nooit in cocopeat aangetroffen, laat staan hout!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: "Goede" potgrond 13 jaren 1 maand geleden #1434

  • Tiger313
  • Tiger313's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 351
  • Ontvangen bedankjes 59

D@NNY schreef : Hier wellicht een interresante link:

www.thuiscomposteren.be/home.php?actiefm...ruik%20van%20compost

Dat is inderdaad wel interessant om te lezen, dankjewel D@NNY. :)

Hank schreef : Kilometers kokosvezel, grote brokken klei, hout???:huh:
Heb je het hier over potgrond of hoe moet ik dat zien.
In reguliere potgronden die aan de RHP kwaliteitseisen voldoen kom je dat echt niet tegen. Ja sommige soorten potgrond is wat klei aan toegevoegd, b.v. pelargoniumgrond maar dan echt nog niet als grote brokken.
En kilometers aan kokosvezels lijkt mij wel wat overdreven. Dat heb ik nog nooit in cocopeat aangetroffen, laat staan hout!


Nou ja, kilometers is waarschijnlijk wel wat overdreven, maar gooi voor de aardigheid eens wat potgrond door een zeef, moet je kijken hoe gauw je zeef verstopt raakt met kokosvezels. :P

Stukken hout kom ik inderdaad wel tegen, soms houtsnippers en stukken van takjes van een paar centimeter lang. Ben ook al eens een klomp grijze klei tegen gekomen, formaatje vuist. De klei zat in een zak VAM potgrond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: "Goede" potgrond 13 jaren 1 maand geleden #1436

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Reguliere potgrond op veenbasis bevatten geen kokosvezels!
Wel zul je fijne halfvergane takjes en plantenresten e.d. in de zakken potgrond tegenkomen en op zich is dat logisch. Wel eens een turf goed bekeken en "ontleed"? Moet je zien wat je dan allemaal tegenkomt.
En potgrond (behalve de cocopeat) bestaat nou eenmaal uit die materie, turf en veenmosveen uit de veengebieden.
Maar idd, echt grote brokken klei horen er niet in thuis.
Eigenlijk zou je eens contact moeten opnemen met de VAM en vragen hoe dat mogelijk is met die brokken klei.
Maar als je echt op zoek bent naar een zwarte grondsoort denk ik dat je die bij de reguliere potgronden niet zult tegenkomen.
Toch misschien zelf composteren en je grondverhouding samenstellen?;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: "Goede" potgrond 13 jaren 1 maand geleden #1437

  • D@NNY
  • D@NNY's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 300
  • Ontvangen bedankjes 5
Denk ook dat het te maken heeft, omdat je op een ander niveau met potgrond bezig bent. Op Bonsai formaat zijn sommige toevoegsels in de grond al gauw groot. Dit valt normaal niet zo op als je het voor de tuin, border of bloempot gebruikt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts