Onderwerp:

verpotten 10 jaren 2 maanden geleden #30527

  • ray88
  • ray88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 47
  • Ontvangen bedankjes 1
hallo,
Ik wil een aantal boompjes gaan verpotten, ik verwacht eigenlijk geen winter meer. Ik vind het wel een risico, maar m,n dwergkwee begint al uit te lopen.
Verstandig?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpotten 10 jaren 2 maanden geleden #30529

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Verpotten als het al niet wat laat is bij deze boom.
Het grootste probleem is waarschijnlijk niet het verpotten zelf, (als hij al ver uitgelopen is: beperkte of geen wortelsnoei) maar de pas verpotte boom niet bloot te stellen aan nachtvorst, (die zeker nog komt).
Je dient ook in te schatten of bij een al verder uitgelopen boom verpotten echt nodig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpotten 10 jaren 2 maanden geleden #30532

  • ray88
  • ray88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 47
  • Ontvangen bedankjes 1
Ivm de wortelkluit is het verpotten niet nodig. Ik wil ze alleen in een bonsai pot hebben, ipv die plastic potjes. Nachtvorst zullen we idd denk ng krijgen, ze staan ook nog steeds uit de tocht en de potten zijn ook nog beschermt. Maar bijv me lariks die zal als het met deze temperaturen door blijft gaan wel z,n knoppen gaan maken, en dan wil ik hem wel daarvoor gesnoeit en verpot hebben. Dus met verpotten ( geen wortelsnoei) nog even uitstellen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpotten 10 jaren 2 maanden geleden #30533

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Verpotten zou ik pas doen als het moet. Tenzij je dit jaar de bomen gaat tentoonstellen. Het is toch weer een (onnodige?) ingreep.

Persoonlijk denk ik dat een van de grootste fouten bij Bonsai is dat mensen hun planten te snel in een klein schaaltje willen hebben, waardoor de ontwikkeling van de bomen stokt, omdat je nog nauwelijks groei krijgt. Maar 'That's me'.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpotten 10 jaren 2 maanden geleden #30536

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
met verpotten bedoelen we in de bonsai wereld: wortelsnoei toepassen en (opnieuw) in een pot plaatsen.
waar jij het over hebt, noemen we overpotten, dus zonder wortel snoei.
dat kan (met de juiste nazorg) vrijwel op elk moment in het jaar. Zolang je dus de wortels verder zoveel mogelijk met rust laat en zorgt dat ie de eerst komende tijd uit de wind staat en beschermd tegen eventuele nachtvorst.

en ik deel de mening van LB,
veel mensen zetten hun "bonsai" (in de meeste gevallen, pre-bonsai of bomen in training) te vroeg/snel in een bonsai pot waardoor de bomen niet goed en snel genoeg groeien en een goed takkengestel verkregen wordt.
Ik pot mn bomen pas op, wanneer ze enkele vormingen ondergaan hebben, de primaire en secundaire takken redelijk oke zijn, en er geen bulk aan groei meer gewenst is.
Maar that's me, next to LB....

@Ray, wat is je reden (anders dan: ik wil ze gewoon in een bonsai pot hebben) om deze boompjes nu al op te potten?
met bonsai doen we alles met een reden, met een bepaald doel voor ogen. Doe je dat niet, en doe je "zomaar" iets, om iets te doen te hebben, dan beperk je jezelf en je bomen enorm.
Ik stel voor om ze eerst een jaar of twee in vijvermandjes te potten en zo aan een goed wortelstelsel, een leuke nebari en een mooie takkenstructuur te werken. Nogmaals, in een bonsai pot worden deze zaken veel moeilijker of niet te doen...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback, Co79

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

verpotten 10 jaren 2 maanden geleden #30565

  • ray88
  • ray88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 47
  • Ontvangen bedankjes 1
Oke bedankt, maar ik zal even met foto,s laten zien wat ik wil en of dat kan.

Het gaat om een lariks, meidoorn, en ginkgo.

de meidoorn die ik vorig jaar bij kweker heb gehaald was ong 1,5m hoog, die heb ik flink terug gesnoeit en is best aardig uit gelopen.
Hier een foto ervan en 1 van einddoel.> zit nog flinke wortelkluit aan natuurlijk van hoe groot hij eerst was, is het dan niet beter om hem te "verpotten" inc wortelsnoei dus en dan uit te laten groeien tot einddoel? want de grootte van het boompje komt al aardig overheen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpotten 10 jaren 2 maanden geleden #30566

  • ray88
  • ray88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 47
  • Ontvangen bedankjes 1
Lariks> zelfde verhaal. Kluit is groot omdat ik flink stuk eraf heb gehaald.

Einddoel weet ik nog niet zo zeker. Ik denk deze vorm behouden, alleen flink terug snoeien met daarin nog wel een duidelijke verjonging.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpotten 10 jaren 2 maanden geleden #30567

  • ray88
  • ray88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 47
  • Ontvangen bedankjes 1
En de ginkgo wil ik een shohin van maken.

deze was kwa grootte al zo, enkel onderhoud snoei gehad.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpotten 10 jaren 2 maanden geleden #30568

  • ray88
  • ray88's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 47
  • Ontvangen bedankjes 1
Nou weet ik natuurlijk dat het einddoel niet in een week word behaald. Maar zou het dus verstandig zijn om alleen de lariks en meidoorn te verpotten ivm de grote kluit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpotten 10 jaren 2 maanden geleden #30569

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Lezen. Lees waarom je verpot. Lees waarom bomen in een kleine pot staan. Lees hoe je een nebari ontwikkelt.

Jouw planten hebben nog 10 jaar ontwikkeling voor zich. Van die 10, moeten er nog wel 5 in een grotere container om takken te ontwikkelen. Pas als je primaire structuur klaar is, en je aan verfijning van de takken begint komt het punt van kleine schalen. Tot die tijd moet je niet in kleine potten zetten.

Je kan ze in lagere, bredere bakken zetten. Dan kunnen de wortels breder uitgroeien, en krijg je een mooiere wortelvoet. Tegelijk kan je dan de wortels spreiden om verdraaide wortels tegen te gaan.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts