Onderwerp:

verpotten 10 jaren 2 maanden geleden #30570

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Ook hierin volg ik wederom LB.

Meidoorn en Lariks beiden in een trainingschaal of vijvermandje zetten. Eventueel met vijvermand en al in de volle grond plaatsen (indien mogelijk).
Als je jouw meidoorn, (ook al is de hoogte nu zoals je wenst), nu al in een pot gaat zetten, dan zul je nooit en te nimmer iets krijgen wat op die foto van Harry Harrington lijkt. Zoals ik en LB al aangaven, moet je eerst werken aan een fijne vertakking zoals je vb foto, dus enkele jaren trainen, gericht snoeien, eventueel enkele takken bedraden om ze in de juiste positie te zetten, je voedingsschema hierop richten om veel groei te krijgen etc.
Pas DAN, als je takkenstructuur en nebari etc naar wens is, komt het plaatsen in een bonsai pot ter sprake, omdat je boom dan pas aan de verfijning toe is.

Hier, lees dit progressie verhaal maar eens van die boom van Harry,
is ook pas na 5 jaren voor het eerst in een bonsai pot gezet. Misschien laat dit beter zien wat LB en ik bedoelen, en dat jezelf ziet dat je vb boom ook op zo'n wijze zn huidige staat heeft gekregen en dus niet meteen/te snel in een bonsai pot is gezet:
www.bonsai4me.com/AdvTech/ATHawthornTwin...rogressionSeries.htm

Je Lariks, idem.
wel zou ik alle oude/dode naalden verwijderen, dat doe ik doorgaans, meteen wanneer ze bruin worden in de herfst, ziet er ook mooier uit, heb je een beter zicht op de takken en kun je beter snoeien en eventueel bedraden etc.
Om het zo te laten, zoals je stelt, vind ik een beetje zonde. Hij oogt nu wat "saai" zeg maar. te recht toe, recht aan. Je boom vertelt nu niet echt een verhaal, geen drama. Maar dat is verder geheel aan jou.

succes !!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts