Onderwerp:

Nieuwe Ligustrum 10 jaren 1 maand geleden #31096

  • basquaedackers
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Bonsai liefhebbers!

Ik ben niet geheel nieuw op het forum maar dit is wel mijn 1e post, daarom zal ik me even voorstellen.
Mijn naam is Bas, 21 jaar oud, studeer aan de Sporthogeschool, woon sinds kort in Helmond en interesseer me sinds vorige zomer steeds meer voor kleine boompjes!

Ik kwam na wat zoeken een kleine ligustrum tegen, leuk boompje om eens te kijken in hoeverre ik met bonsai overweg kan alvorens ik grotere en duurdere bomen zou aanschaffen.
Nou dacht ik al aardig wat af te weten van bonsai maar al doende leert men zullen we maar zeggen en ik loop toch tegen een aantal vragen aan.

- Allereerst heb ik het gevoel dat hij verpot moet worden, het potje lijkt me wat klein en met weinig grond, kan dit kloppen?
- Ik lees overal dat wanneer je gaat terugsnoeien je moet terugsnoeien tot het 2e blaadje. Knip je dan direct na het 2e blaadje het takje weg? Ik denk ook niet dat het echt nodig is om te snoeien aangezien ik hem graag wat breder zou zien maar hij loopt flink uit. Is het dan verstandig om hem voorlopig gewoon lekker te laten groeien en later pas te snoeien? Als ik hem dan laat groeien moet ik hem ook bedraden neem ik aan?
- Ik heb meteen een flesje 'bonsai pokon' aangeschaft, maar eigenlijk niet gekeken naar de waarden (4-6-6). Ik lees veel verschillende waarden, maar 4-6-6 kom ik eigenlijk niet tegen haha. Zijn deze waarden gewoon niet ideaal of kan het daadwerkelijk kwaad voor het boompje?

Verder zag ik in het tuincentrum waar ik de bonsai heb aangeschaft nog een leuke bonsai. Het is me even ontschoten wat het precies was maar ik geloof een carmona. Nou heb ik deze niet gekocht omdat ik wat ingegroeid draad zag zitten. Dit leek me in de 1e plaats gewoon niet zo mooi, maar ik vroeg me vooral af of dit kwaad kan voor de boom?

Alvast bedankt!


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by basquaedackers.

Nieuwe Ligustrum 10 jaren 1 maand geleden #31097

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

basquaedackers schreef : Ik kwam na wat zoeken een kleine ligustrum tegen, leuk boompje om eens te kijken in hoeverre ik met bonsai overweg kan alvorens ik grotere en duurdere bomen zou aanschaffen.


Ik zou dit geen bonsai willen noemen - eerder een stuik in een potje.

Eigenlijk alles is er fout aan:
- Geen interessante wortelvoet
- Rechte, oninteressante stam zonder tapsheid
- Recht omhooggroeiende warrige takken in de top
- Te grote bladeren in verhouding.

Ik zou nu nog niet op 2 blaadjes gaan terugsnoeien - dat levert nog meer blaadjes op, terwijl de kruin al zo vol is.
Wat je als eerste moet doen, lijkt mij, is bepalen in welke stijl je deze boom wilt gaan vormen en daar de vervolgstappen op baseren.

Bezemstijl lijkt me wel wat voor dit plantje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe Ligustrum 10 jaren 1 maand geleden #31100

  • basquaedackers
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Heb je ook wel gelijk in, al vind ik de bladeren niet zo gek groot.
Wou inderdaad richting bezemstijl gaan, vind dat ook een van de mooiste stijlen.

De takjes moeten dan inderdaad meer horizontaal en de kruin wat meer geordend. Als ik me niet vergis is dit een kwestie van bedraden en gericht snoeien.


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe Ligustrum 10 jaren 1 maand geleden #31106

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Verpotten van een pas aangekochte bonsai is meestal goed. Wat de wortelvoet betreft die vertoont geen zichtbaar grote fouten. Dikwijls ziet men niet goed te verbeteren eenzijdig dikke of enkele zeer misvormde wortels die niet harmonisch van de stam weggroeien. Bij het verpotten zal je zien hoe de wortels er echt uitzien. (De paar zeer dunne, zichtbare wortels zijn te verwaarlozen).
De kruin groter laten groeien is volgens mij geen optie: de stam zal niet evenredig mee verdikken en past nu wel bij de grootte van de huidige kruin.
Belangrijk bij zo een starter is de takken te selecteren: alle takken van een bezem dienen best vanuit het vertrekpunt aan de stam naar buiten te groeien. De onderste meer horizontaal, hogerop steeds meer naar boven. Zeker alle kruisende takken verwijderen of bedraden. Een vijftal primaire takken is meer dan genoeg. Zoals je zelf zegt vormen via zo nodig bedraden of gericht snoeien.
Succes met je boom, fijn dat je u wat hebt voorbereid vóór de aankoop van je eerste boom.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: basquaedackers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren