Onderwerp:

Oude mishandelde Buxus 9 jaren 11 maanden geleden #33344

  • DavidSamyn
  • DavidSamyn's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 83
  • Ontvangen bedankjes 10
Hoi, ik heb een 20 jaar oude buxus gekregen van een collega die er ooit ook iets mee probeerde met als gevolg dat de struik wat lelijke littekens heeft, maar er zit volgens mij zeer veel potentieel in en heeft een zeer mooie Nebari..

dat en ook dat hij dringend es verpot moet worden volgens een kennis, mijn collega zegt dan weer dat ik hem het best in volle grond zet??
Hij zag er wel wat minder uit dan ik mij voorstelde, is wss te wijten aan te weinig water.., gele topblaadjes en zowat vergeven vd mieren, staat wel in een grote diepe pot,
wat is het best, hem een jaar op zen positieven laten komen in volle grond of wortels insnoeien en verpotten of hem gewoon laten staan en voldoende water geven?

Ik probeer foto's te posten

Dank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Oude mishandelde Buxus 9 jaren 11 maanden geleden #33345

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dat hangt er helemaal vanaf hoe goed jij met planten bent. Als je geen of weinig ervaring hebt met planten in potten, dan is de volle grond uiteraard de beste optie. Gezien het feit dat jij afgaat op het advies van een vriend, en van dit forum, maar niet zegt wat jij zelf denkt, is dat waarschijnlijk dus het beste.

Zonder foto's is het koffiedik kijken. Als de boom zwermt van de mieren, ius dat waarschijnlijk het probleem van de boom. Mieren die hun nest maken in potten kunnen zeet veel schade aan de wortels aanrichten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: DavidSamyn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Oude mishandelde Buxus 9 jaren 11 maanden geleden #33359

  • DavidSamyn
  • DavidSamyn's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 83
  • Ontvangen bedankjes 10
toestel wil geen foto's meer overzetten :huh:

tja ik ken er jammer genoeg niet zoveel van en ik weet dat jullie graag foto's zouden zien, ik verplant hem zoiezo voorlopig in volle grond nu ik weet dat dit schade kan aanrichten, dacht dat ze gewoon waren meegekomen maar zitten er immers nog :blink: en daarna maak ik er gewoon iets van met eigen creativiteit, updates volgen nog, ik zou gewoon graag nog weten of ik iets toevoeg aan mijn grond die de wortels ten goede komt bvb, of voor sneller herstel? Dit is allemaal nieuw voor mij en ik wil het zo goed mogelijk doen, heb effe dat duwtje id goeie richting nodig thanks

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Oude mishandelde Buxus 9 jaren 11 maanden geleden #33384

  • LadyErebus
  • LadyErebus's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 306
  • Ontvangen bedankjes 29

leatherback schreef : Dat hangt er helemaal vanaf hoe goed jij met planten bent. Als je geen of weinig ervaring hebt met planten in potten, dan is de volle grond uiteraard de beste optie. Gezien het feit dat jij afgaat op het advies van een vriend, en van dit forum, maar niet zegt wat jij zelf denkt, is dat waarschijnlijk dus het beste.

Zonder foto's is het koffiedik kijken. Als de boom zwermt van de mieren, ius dat waarschijnlijk het probleem van de boom. Mieren die hun nest maken in potten kunnen zeet veel schade aan de wortels aanrichten.


Kan hij voor het aansterken van de plant dan ook kalkammonsalpeter gebruiken??
Bij ons in het dorp zit een winkel die landbouw producten verkoopt en die gaf dat als tip om planten die ziek zijn en in de volle grond staan dit te geven om aan te sterken. (waaronder ook voor onze laurierkers)

Groetjes Lady Erebus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Oude mishandelde Buxus 9 jaren 9 maanden geleden #34172

  • DavidSamyn
  • DavidSamyn's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 83
  • Ontvangen bedankjes 10
Hij is erdoor gekomen Lady ;)

Zoals jullie zien is hij te kort gesnoeid geweest vroeger? Volgens mij wel maar er is zeker iets van te maken, kzou graag mettertijd de stam splitsen, 'uithollen' met zo'n bonsaimaterieel en dood hout creëren en zo..

Maar voorlopig hou ik het nog enkel bij foto's :silly:

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Oude mishandelde Buxus 9 jaren 9 maanden geleden #34284

  • DavidSamyn
  • DavidSamyn's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 83
  • Ontvangen bedankjes 10
Mss zijn de foto's wat onduidelijk, hij heeft een mooie stam maar kan hem niet van zijn beste hoek tonen doordat hij tegen een struik geplant is, ik zou hem graag volgend voorjaar potten, ik vraag mij af of ik het nu nog mag snoeien? takkensnoei niet dacht ik deze periode vh jaar, maar zou ik nu nog een lichte? snoeibeurt mogen geven of toch beter wachten? Vormen jullie terwijl de plant nog id volle grond groeit??

Wat ik wel weet is dat ik het niet mag verknallen omdat de persoon (collega) hier nogal waarde aan hecht en het zou echt zonde zijn..

Dank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Oude mishandelde Buxus 9 jaren 9 maanden geleden #34292

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Het kan aan de foto's liggen, maar als de boom gedeeltes vale bladeren vertoont zou ik u aanraden iets te lezen over buxusschimmel. Of meer voeden.
Een gezonde buxus laat zich heel goed snoeien en loopt weer uit op oud hout. (wordt ook als haagplant en voor vormsnoei gebruikt).
De (gezonde) boom zal grote snoeibeurten best verwerken in volle grond. Zelf zou ik de boom dus in volle grond laten tot hij herleid is tot 'potmaat'. Wel de wortels af en toe rondsteken en zo nodig om de paar jaar eens verplanten met bewerking van de wortelkluit.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Matje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Ivan.

Oude mishandelde Buxus 9 jaren 9 maanden geleden #34297

  • Printemps
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 36
  • Ontvangen bedankjes 6
Meer water en voeding geven
Tegen de winter aan kalk geven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Oude mishandelde Buxus 9 jaren 9 maanden geleden #34298

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Deze buxus is in een stadium van zijn leven waar je niet moet snoeien. Op het moment kan de boom tween kanten op.. Doodgaan of langzaam herstellen. Hij is absoluut niet gezond genoeg om grootschalig te gaan snoeien. En al helemaal niet bij het weer wat we nu hebben.

Zorg vol voldoende water, gooi een handvol organische mest rondom te stam ebn hoop voor het beste, zou ik zeggen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: DavidSamyn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts