Onderwerp:

Mos 9 jaren 9 maanden geleden #34210

  • Jeffrey Seves
  • Jeffrey Seves's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 10
  • Ontvangen bedankjes 0
Misschien een hele domme vraag, maar ik zie op dit forum en andere sites veel bonsai boompjes met vel groen mos.
Hoe komt dit mos er?, Groeit dit vanzelf uit de grond? of moet je deze apart erbij "planten" vind dat mos namelijk een stuk natuurlijker staan dan de grond zelf.



Jeffrey

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mos 9 jaren 9 maanden geleden #34211

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Mos is niet zo handig. Je kan dan slecht de grond in de gaten houden.

Als je het toch wilt doen: Neem een klont gedroogd mos, verpulverdit en strooi uit over de grond. Vochtig houden en een paar weken later heb je een mostapijt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mos 9 jaren 9 maanden geleden #34214

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
mos staat wel mooi, maar maakt het verzorgen van bonsai erg lastig.
meestal wordt mos er pas op gedaan/gekweekt wanneer een boom naar een Ten gaat of voor op de foto.
zonder mos kun je veel beter de watergift regelen. mos lijkt het mos droog, dus denk je dat je water moet geven, terwijl de grond eronder nog flink nat is. beestjes kunnen zich makkelijk nestelen vlak onder het mos en eventueel schade aanrichten etc etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Mos 9 jaren 9 maanden geleden #34220

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
Voorgaande heren hebben het al duidelijk laten vallen dat mos niet ideaal is, maar om even op de vraag te antwoorden hoe dat het erop komt.

Bij mij hebben verschillende bonsai mos op de grond omdat het er spontaan op gaan groeien is. Als je een bonsai elk jaar verpot ga je dat niet hebben, maar ik heb verschillende bonsai die ik 2 tot 3 jaar (soms zelfs langer) niet verpot en dan komt het mos spontaan groeien. Elke winter haal ik dat weg en soms tijdens de zomer ook als het teveel wordt.

Op de foto's die je soms ziet zijn het bonsai die mooi zijn gemaakt voor die foto of van mensen die het net zoals ik spontaan krijgen.

Zaaien is mogelijk als je er zaad van vind of zoals Jelle (Leatherback) vermeld mos zoeken dat er mooi uitziet laten opdrogen, verpulveren en op de grond strooien. Daar zitten vaak al zaadjes van het mos in en die gaan dan uitgroeien.

Groeten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rravenho

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts