Onderwerp:

verpot grondsoort advies voor esdoorn en picea 9 jaren 7 maanden geleden #34911

  • jeroenwiegers
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 1
Hallo,

In een tuincentrum heb ik een picea glauca conica gekocht(deze stond in de volle grond) en een acer palmatum beni mako.

Ik heb begrepen dat ik deze pas in de lente in een bonsai schaal mag zetten, wegens de wortelsnoei. Tot die tijd wilde ik de boompjes gaan verpotten in een grotere pot voor de winter. Ik weet niet 100% zeker of dit ook nodig is maar de huidige potten ogen wat klein en ik weet niet of de samenstelling van de aarde goed genoeg is om de boompjes te voeden tot de aankomende lente.

Nu vroeg ik mij af wat de samenstelling van de potgrond moet zijn voor beide boompjes.

Ik dacht aan een mix van potgrond, tuinaarde en turf maar weet niet of dit klopt en wat de verhoudingen dan moet zijn.

Is er iemand die mij hierin kan adviseren?

Alvast dank,

Jeroen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpot grondsoort advies voor esdoorn en picea 9 jaren 7 maanden geleden #34913

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Tenzij het echt niet aander kan, zou ik de planten lekker in de pot laten staan.

Wat betreft 'de grond kan de plant niet voeden'.. Datr geeft aan dat je je nog niet genoeg in bonsai verdiept hebt. In principe wil je uiteindelijk je boom in een mengsel wat nauwelijks voedingswaarde heeft, zodat jij bepaalt dmv gericht bemesten, op welke momenten de plant toegang heeft tot voedingsstoffen.

Tot het voorjaar heeft je plant zowieso geen bemesting nodig in de dit stadium.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verpot grondsoort advies voor esdoorn en picea 9 jaren 7 maanden geleden #34920

  • jeroenwiegers
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 1
Ok, dus ze hebben tot aan de lente geen voeding/voedzame grond nodig.

De esdoorn staat nog in de plastic pot vanuit het tuincentrum, dan last ik hem daarin overwinteren.

De picea hebben ze bij de kwekerij uit de volle grond geschept, ik had hem tijdelijk in de potgrond gezet, maar dit laat het vocht niet goed door, kan ik hiervoor nog een ander grond mengsel voor gebruiken? Potgrond met tuinaarde en turf bijvoorbeeld?

Wederom bedankt voor de reactie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts