Onderwerp:

Chaenomeles verpotten 9 jaren 5 maanden geleden #35684

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121
Ik heb hier al veel gelezen op de fora en sites, maar ik vind niet zo veel info over een goede grondsamenstelling voor een Chaenomeles. Ik heb verstaan dat een Chaenomeles moet verpot worden in de herfst.

Ik heb hem nog maar een paar weken geleden gekocht, maar de pot staat vol mos en ik zou het boompje beter willen leren kennen, ook aan de onderkant :) . Maar alvorens te verpotten, wil ik dus even jullie ervaringen, weetjes over een goed grondmengsel voor mijn Chaenomeles.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chaenomeles verpotten 9 jaren 5 maanden geleden #35691

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Ik zou voor safe gaan en het verpotten afwachten tot begin lente. Als je voor de winter aan de wortels gaat werken moet je het boompje beter beschermen tegen eventuele vries weer. En voor het grondmengsel, zelf gebruik ik 2 delen akadama of foetibah (kattegrind) (heeft bewezen dezelfde werking te hebben als akadama) 1 deel split grind en 1 deel potgrond. Akadama voor het overtollige water af te voeren en vocht vast te houden, split grind voor het overtollige water af te voeren en je grondmengsel luchtig en los te houden, en potgrond voor het organische bestandsdeel in je grondmengel. Ik ben van mening aangezien ieder plantje zijn leven begind in aarde, dus daarom dat ik er ook gewoon potgrond in verwerk. Gr gio :) :)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BartDeVliegher

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chaenomeles verpotten 9 jaren 5 maanden geleden #35706

  • BartDeVliegher
  • BartDeVliegher's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 516
  • Ontvangen bedankjes 121
Giovanni, alvast bedankt voor je antwoord en de samenstelling van de grond! Mijn chaenomeles staat wel op een vorstvrij plaatsje, en op tuin- en boomkenner "Google" vind ik meestal terug dat je deze uitzonderlijk moet verpotten in de herfst. Heb je zelf ervaring met chaenomeles verpotten in de lente en was dit met succes?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chaenomeles verpotten 9 jaren 5 maanden geleden #35710

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218

GiovanniKooreman schreef : En voor het grondmengsel, zelf gebruik ik 2 delen akadama of foetibah (kattegrind) (heeft bewezen dezelfde werking te hebben als akadama) Gr gio :) :)


Zonder weer de discussie op te rakelen: Kan je mij het bewijs leveren dat dit hetzelfde als akadama werkt?

In mijn opinie krijg je hier water wortels van, De soort wortels die s'winters bevriezen waardoor boompjes dood gaan als ze weer veel moeten gaan verdampen.
Waarbij de eigenaar voor een raadsel staat want: hoe heeft dat nu kunnen gebeuren??

Daarbij heb ik van aquarianen geleerd dat akadama buffert op een ph tussen 6,3/5.9, de hardheid van water en de water spanning flink naar beneden brengt.
Ik denk dat er geen discus of garnalenkweker foetsiebah in zijn bakken wil gooien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren