Onderwerp:

stam aangroeien door grotere pot ? 9 jaren 3 maanden geleden #36552

  • wardcoysman
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 3
Hallo,

Dit is een beginnner vraag , maar hoe kan ik stamgroei stimuleren? Ik denk persoonlijk dat mijn pot te klein is voor het goed dikken van de stam.

foto's in bijlage.

waterdrainage is nog goed.
ik heb deze boompjes maar nog recentelijk aangeschaft dus heb geen idee van de groei in het voorjaar.

In volle grond planten is helaas geen optie :( ( geen tuin )

Mijn doel is om deze boompjes te laten groeien in hoogte en zeker een dikkere stam voor latere doeleinden.

als ik dan tijdens het verpotten de wortels goed inkort kan alles goed groeien , of ben ik verkeerd?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

stam aangroeien door grotere pot ? 9 jaren 3 maanden geleden #36557

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Je moet voor ruimte zorgen. Overweeg om een bak te kopen van 25-25 cm, en niet dieper dan wat je nu hebt. Dan kunnen de wortels massa opbouwen. In een klein potje ga je niet de groei krjgen die nodig is om echt een verschil in dikte te krijgen. Bij het verpotten moet je oppassen dat de bestaande wortels netjes weglopen van de stam, en niet door elkaar met grote knieen opgepot worden. Dn lekker twee jaar door laten groeien, via een van de mehotden om stamverdikking en tapsheid te stimulerem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

stam aangroeien door grotere pot ? 9 jaren 3 maanden geleden #36559

  • wes
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 330
  • Ontvangen bedankjes 70
Hoi Ward,

Mochten het mijn boompjes zijn, geniet van ze zoals ze nu zijn.
Probeer ze in leven te houden.

Als je over een tijdje wat meer kennis hebt vergaard, kan je eens proberen met wat bonsai gerichter startmateriaal aan de slag te gaan.(voor buiten).

Wat je nu wil proberen...stam verdikking binnen in huis...ik zou er niet aan beginnen. Volgende keer een tripje maken naar een bonsai winkel en een dikker boompje kopen.

Bonsai leer je niet via internet of boekjes, is wel leuk om te pronken met bomen die je naar lange tijd van leren bij elkaar hebt verzameld!
Kijk eens naar een club in de buurt en neem je bomen eens mee, daar zijn genoeg mensen die je willen helpen je in de juiste richting te sturen.

Gr wes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

stam aangroeien door grotere pot ? 9 jaren 3 maanden geleden #36560

  • wardcoysman
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 3

leatherback schreef : Je moet voor ruimte zorgen. Overweeg om een bak te kopen van 25-25 cm, en niet dieper dan wat je nu hebt. Dan kunnen de wortels massa opbouwen. In een klein potje ga je niet de groei krjgen die nodig is om echt een verschil in dikte te krijgen. Bij het verpotten moet je oppassen dat de bestaande wortels netjes weglopen van de stam, en niet door elkaar met grote knieen opgepot worden. Dn lekker twee jaar door laten groeien, via een van de mehotden om stamverdikking en tapsheid te stimulerem.


Dankjewel voor dit advies.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

stam aangroeien door grotere pot ? 9 jaren 3 maanden geleden #36561

  • wardcoysman
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 3

wes schreef : Hoi Ward,

Mochten het mijn boompjes zijn, geniet van ze zoals ze nu zijn.
Probeer ze in leven te houden.

Als je over een tijdje wat meer kennis hebt vergaard, kan je eens proberen met wat bonsai gerichter startmateriaal aan de slag te gaan.(voor buiten).

Wat je nu wil proberen...stam verdikking binnen in huis...ik zou er niet aan beginnen. Volgende keer een tripje maken naar een bonsai winkel en een dikker boompje kopen.

Bonsai leer je niet via internet of boekjes, is wel leuk om te pronken met bomen die je naar lange tijd van leren bij elkaar hebt verzameld!
Kijk eens naar een club in de buurt en neem je bomen eens mee, daar zijn genoeg mensen die je willen helpen je in de juiste richting te sturen.

Gr wes


Hallo Wes,

Is het onmogelijk dan om van een dunne stam boom een dikkere te maken? Moet je direct een dikke stam kopen? Ook als je tijd hebt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

stam aangroeien door grotere pot ? 9 jaren 3 maanden geleden #36562

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
als je tijd hebt, lukt dat wel.
als je geen tuin hebt, wordt het idd zoals Wes schrijft, erg lastig.
Het is niet onmogelijk, maar gewoon makkelijker om meteen met goed materiaal (stamdikte naar jou wens) aan de slag te kunnen. Tenzij je idd heel veel tijd en geduld hebt, veel projecten hebt staan, maar dan idd wel in/met een tuin.

Afhankelijk van de soort en hoe dik jij een stam wilt hebben, gaat het je in de volle grond een jaar of 5-10 duren voordat je een dikke(re) stam hebt.

Als je tussendoor ook nog wortels gaat snoeien (zoals jij stelt), dan rem je de lengte (en dus dikte) groei weer. Om te kunnen groeien, moeten bomen tijd, ruimte (water en voeding) hebben.
Dus een lange tijd met rust laten en niets snoeien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.

stam aangroeien door grotere pot ? 9 jaren 3 maanden geleden #36570

  • wes
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 330
  • Ontvangen bedankjes 70

dea schreef : als je tijd hebt, lukt dat wel.
als je geen tuin hebt, wordt het idd zoals Wes schrijft, erg lastig.
Het is niet onmogelijk, maar gewoon makkelijker om meteen met goed materiaal (stamdikte naar jou wens) aan de slag te kunnen. Tenzij je idd heel veel tijd en geduld hebt, veel projecten hebt staan, maar dan idd wel in/met een tuin.

Afhankelijk van de soort en hoe dik jij een stam wilt hebben, gaat het je in de volle grond een jaar of 5-10 duren voordat je een dikke(re) stam hebt.

Als je tussendoor ook nog wortels gaat snoeien (zoals jij stelt), dan rem je de lengte (en dus dikte) groei weer. Om te kunnen groeien, moeten bomen tijd, ruimte (water en voeding) hebben.
Dus een lange tijd met rust laten en niets snoeien.


Amen
Dus niet onmogelijk. Ik probeer je alleen te behoeden van een woonkamer vol projecten. En nog geen boom om van te genieten.

Gr wes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

stam aangroeien door grotere pot ? 9 jaren 3 maanden geleden #36572

  • wardcoysman
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 3
ok .. en als ik zoals leather voorstelde een pot neem van 25x25x8 en die gans het jaar binnen zet en goed bemest en goed bijsnoei ( niet de wortels dan )

dan moet de stam toch dikte krijgen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

stam aangroeien door grotere pot ? 9 jaren 3 maanden geleden #36586

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Met veel tijd wel. Maar dan termijnen van vele jaren, niet vele maanden. (Als voorbeeld: We hebben hier een ficus staan, welke in ~10/12 jaar tijd in een ~40 liter pot van 3cm naar 10cm stam gegaan is. Die staat dan al in de zomer buiten).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

stam aangroeien door grotere pot ? 9 jaren 3 maanden geleden #36588

  • wardcoysman
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 3
ik heb tijd :) ik wil het bonsai goed leren en denk dat ook een " leer proces " is.

verpotten naar grotere pot en 1 grote tak over houden om de stam te stimuleren sap te gebruiken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren