Onderwerp:

THT potgrond 9 jaren 2 weken geleden #38359

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
Of je gebruikt de bonsai substraten die van Japan komen en het BESTE geschikt zijn voor bonsai.

Al heel veel discussies hierover geweest en ieder zijn eigen mening, maar mijn 20 jaar ervaring leert me dat akadama voor loofbomen, kiryu voor naaldbomen en kanuma voor azalea's en zuurminnende bomen het beste zijn.
Als je potgrond tussen de grond gaat mixen gaat het op den duur fout bij bonsai.

Het is maar hoe ver je ook wilt geraken bij bonsai dat je het geschikte substraat gebruikt.

Groeten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

THT potgrond 9 jaren 2 weken geleden #38360

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Kokedama schreef : Het is maar hoe ver je ook wilt geraken bij bonsai dat je het geschikte substraat gebruikt.


Dat is een beetje tendentieus. Het substraat bepaalt niet hoe ver je in bonsai kan komen.

Het gaat om de functionaliteit van het substraat, net om de herkomst. Inmiddels zijn er in Europa een aantal bekendere namen er achter aan het komen dat Akadama ook zo zijn nadelen heeft, zoals het uit elkaar vallen in regio's met natte winters en wisselende vorst/niet vorst periodes.

Bij mij komt het niet meer in de potten. Vieze brei die het oplevert na meermaals bevriezen. Chineze kweekveldklei is er niets bij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

THT potgrond 9 jaren 2 weken geleden #38361

  • DiesBajema
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 29
Vooral de commercie blijft hardnekkig vasthouden aan hun te dure Japanse producten en zien hun handel niet graag achteruit gaan. Ook ik gebruik die materialen niet meer. Materialen als Tompoes Foetsi-ba, Belmondo Basic, Zeopet (zeoliet) vijversubstraat gemengd met wat organisch materiaal voldoen uitstekend. Bijkomend voordeel is dat ze veel goedkoper en overal verkrijgbaar zijn. Het beste mengsel is dat mengsel waar jij je het beste bij voeld waar het ook uit bestaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by DiesBajema.

THT potgrond 9 jaren 2 weken geleden #38373

  • Kokedama
  • Kokedama's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 165
Net wat ik zeg.

Al veeeeeel discussie over geweest en er zijn aanhangers en er zijn tegenhangers.
Dat akadama uit elkaar valt bij vriestemperaturen heeft niets te maken met goed of slecht. Dat is juist een eigenschap ervan.
Het zal in ieder geval beter zijn dan de potgrond die we tussen ons mengsel mengen en sommige bomen hebben graag wat vastere aarde als de wortels een jaar goed gegroeid hebben.
Dat is ook een goede rede om terug te verpotten na 2 jaar.

Wil je dit niet dan is er uiteraard ander materiaal op de markt.

Om de vraag van hoe lang een substraat kan gehouden worden hangt er van af wat voor extra meststoffen er in zitten. Het substraat zal altijd goed blijven als je het droog bewaard. De kwaliteit van de meststoffen gaat wel achteruit. Heb je geen meststoffen in het substraat dan hou je het droog en bewaar je het tot Pasen en Kerstmis samen vallen. :P

Waarom zeg ik hier toch iets op is omdat er soms automatisch vanuit wordt gegaan van wat sommige zeggen de waarheid is en dat er andere mogelijkheden zijn.

Koop wat je wilt, maar informeer je zeer goed voor je na enkele jaren merkt dat het ook anders kon.

<zucht>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

THT potgrond 9 jaren 2 weken geleden #38375

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Kokedama schreef : Waarom zeg ik hier toch iets op is omdat er soms automatisch vanuit wordt gegaan van wat sommige zeggen de waarheid is en dat er andere mogelijkheden zijn.

<zucht>


"mijn 20 jaar ervaring leert me dat akadama voor loofbomen, kiryu voor naaldbomen en kanuma voor azalea's en zuurminnende bomen het beste zijn."

"Het is maar hoe ver je ook wilt geraken bij bonsai dat je het geschikte substraat gebruikt."

Hiermee impliceer he toch dat kiryu, kanuma en akadama de enige geschikte substraten zijn?
Of bedoel je dat we daar niet van moeten uit gaan en dat dat niet perse de waarheid is ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

THT potgrond 9 jaren 2 weken geleden #38378

  • jeroenblom
  • jeroenblom's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 177
  • Ontvangen bedankjes 9
Dank jullie wel allemaal voor deze antwoorden,ben er tog wel weer wat wijzer van geworden :-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren