Onderwerp:

Beginners vraag over grondsoort 8 jaren 11 maanden geleden #38816

  • Bvdzeeuw
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 19
  • Ontvangen bedankjes 0
Dit is hem geworden. Een juniper heb ik niet kunnen vinden.

Heb voor dit boompje gekozen vanwege de stam.

Dus 1 deel pot grond, 1 deel zand en 1 deel grind is een goede bodem? Dan ga ik hem nu even opnieuw in ze potje zetten met deze bodem.

Tips voor het snoeien zijn welkom! Ben in ieder geval van plan om dat rare takje halverwege de stam weg te halen.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners vraag over grondsoort 8 jaren 11 maanden geleden #38817

  • DiesBajema
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 29
Laat het oude substraat voor het verpotten even goed aandrogen.
Met snoeien zou ik nog even wachten en je eerst goed inlezen waaraan een moyogi (stijl) moet voldoen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners vraag over grondsoort 8 jaren 11 maanden geleden #38818

  • Bvdzeeuw
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 19
  • Ontvangen bedankjes 0

DiesBajema schreef : Laat het oude substraat voor het verpotten even goed aandrogen.
Met snoeien zou ik nog even wachten en je eerst goed inlezen waaraan een moyogi (stijl) moet voldoen.


Och ik zie je reactie net te laat, het oude substraat was zeik en zeik nat inderdaad. Even wachten was beter geweest -valt me mee dat er nog geen rot in zit-

Maar goed, ik jou de tip in me achterhoofd voor de volgende verpotting! Hij staat nu op een mix van pot grond, grof zand en kleine kiezels

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners vraag over grondsoort 8 jaren 11 maanden geleden #38819

  • DiesBajema
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 29
Geduld is een schone zaak en dat geld dus zeker voor Bonsai. Bedenk eerst heel goed welke kant je op wilt, zoek dan alle informatie bij elkaar (inlezen) en ga dan pas aan de slag. Troost je met de gedachte dat vrijwel iedere beginner fouten maakt, is helemaal niet erg want daar leer je het meest van.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bvdzeeuw

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners vraag over grondsoort 8 jaren 11 maanden geleden #38820

  • wardcoysman
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 3
Ik heb mijn bomen in mix van potgrond / lava / bimskies staan .. heb teveel potgrond naar mijn gedacht en dit opgelost door veel potgrond te verwijderen en lava & bimskies toevoegen..

Binnen 2jaar verpotten naar akadama / lava / bimskies of enkel akadama nog niet zeker.

mooi boompje trouwens , wel jammer dat je er je eigen toets niet meer kunt aan geven qua stam.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bvdzeeuw

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners vraag over grondsoort 8 jaren 11 maanden geleden #38821

  • Bvdzeeuw
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 19
  • Ontvangen bedankjes 0

wardcoysman schreef : Ik heb mijn bomen in mix van potgrond / lava / bimskies staan .. heb teveel potgrond naar mijn gedacht en dit opgelost door veel potgrond te verwijderen en lava & bimskies toevoegen..

Binnen 2jaar verpotten naar akadama / lava / bimskies of enkel akadama nog niet zeker.

mooi boompje trouwens , wel jammer dat je er je eigen toets niet meer kunt aan geven qua stam.


dankjewel! Dit was eigenlijk het enigste boompje waar geen gele blaadjes of bruine plekken op zaten.

Heb even snel wat opgezocht over moyogi en denk dat dit boompje daar zeker geschikt voor is! Ik laat de 2 uitgelopen takjes aan de onder kant eraan zitten zodat ze wat dikker kunnen worden! Eerst het boompje maar wat laten aan sterken :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginners vraag over grondsoort 8 jaren 11 maanden geleden #38834

  • DiesBajema
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 29

wardcoysman schreef : Ik heb mijn bomen in mix van potgrond / lava / bimskies staan.


Waarom zou je twee materialen in dit geval lavakorrels en bims aan een mengsel toevoegen die in feite dezelfde functie hebben. Beide materialen worden in de regel toegevoegd voor een betere verluchting en doorlatendheid van het mengsel. Van lavakorrels is al een tijdje bekend dat ze door hun poreusheid veel te veel zouten en kalk vasthouden met alle gevolgen van dien. Bij Bims is dat vele malen minder en zal het grondmengsel veel langer mee kunnen gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts