Onderwerp:

Welk grondmengsel gebruikt u? 8 jaren 11 maanden geleden #39105

  • DiesBajema
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 29
Over grondmengsels is de laatste tijd op de verschillende fora al veel discussie geweest. Welk substraat je wel of juist niet moet gebruiken, oude beproefde substraten, nieuwe moderne substraten, iedereen heeft er wel een mening over. Maar aan meningen heb je zo weinig als ze niet gestaafd zijn aan ervaringen want om ervaringen gaat het uiteindelijk.
Daarom is het misschien wel interessant en leerzaam om hier uw ervaringen met de door u gebruikte substraten en mengsels te delen en zoveel mogelijk details te vermelden.
Let wel, de vraag is om uw ervaringen te delen, dus uitdrukkelijk niet uw meningen.
Discussie gesloten.

Welk grondmengsel gebruikt u? 8 jaren 11 maanden geleden #39106

  • DiesBajema
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 29
Dan zal ik zelf maar beginnen. Ik gebruik al bijna 40 jaar een basismengsel van evenredige delen polderklei, grof zand en fijne gebroken kiezel. Dit mengsel word per boomsoort en standplaats iets aangepast door er b.v. voor dennen wat meer zand en kiezel aan toe te voegen. Voor mij een perfect grondmengsel.
Akadama heb ik zelf nooit gebruikt maar heb wel vele bomen onder handen gehad die daar op stonden en daaruit mijn conclusies getrokken. Voor mij is dit substraat geen optie omdat ik mijn bomen die al min of meer klaar zijn voor meerdere jaren niet verpot en de akadama zal dan teveel uit elkaar zal vallen.
De laatste jaren ben ik wel aan het experimenteren met wat z.g.n. Moderne substraten zoals zeoliet, gebakken kleikorrels e.d. De ervaringen daarmee zijn zeer hoopgevend maar nog te pril om er nu al echt iets over te zeggen.
Discussie gesloten.

Welk grondmengsel gebruikt u? 8 jaren 11 maanden geleden #39107

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Mijn voorstel is om dit onderwerp onmiddellijk af te sluiten. Er is al VEEL te VEEL over dit onderwerp geschreven op het forum. Iedereen kan dat met de zoekfuctie terug vinden. En nagenoeg elk draadje heeft tot nu toe geleid tot verbanning van een of meerdere leden, en weken aangespannen discussies.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: DiesBajema, Alex Waeytens
Discussie gesloten.

Welk grondmengsel gebruikt u? 8 jaren 11 maanden geleden #39109

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Met een deel van je argument ben ik het eens; hier is al heel veel over geschreven.

Gebruik even de zoekfunctie en je leest meer dan voldoende over ervaringen van gebruikers en tevens is dit artikel misschien interessant:
www.bonsaiempire.com/blog/akadama-soil
De volgende gebruiker (s) zei dank u: DiesBajema, Alex Waeytens
Discussie gesloten.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren