Onderwerp:

verse bonsai aarde en akadama 8 jaren 11 maanden geleden #39364

  • el rubio
  • el rubio's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 30
:dry: hallo ,
ik heb zojuist een ulmus gekocht denke 15 a 20 j in een grote pot .
denke dat hij al een paar jaar in die pot zit .
vraagje mag ik nu dus in mei, de boom eruit halen wat wortels (beetje ) snoeien?
en wa akadama en verse bonsai aarde in brengen.
hij loopt al iets uit (verse blaadjes ) maar miniem .
ik wil hem gewoon een boost geven met verse aarde ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verse bonsai aarde en akadama 8 jaren 11 maanden geleden #39380

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou gewoon wachten tot verpot seizoen.
Bonsai is een marathon, geen sprint.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: DiesBajema, el rubio

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verse bonsai aarde en akadama 8 jaren 11 maanden geleden #39412

  • el rubio
  • el rubio's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 30
hallo ik heb de ulmus toch uit de pot gehaald ;
en de oude aarde eruit gedaan en er zat geen akadame of split in .
dus ik heb beetje split en akadama en bonsai aarde verhouding 1-1-3 .
weinig wortel gesnoeid alleen de dikke beetje getopt .
en geloof het of niet, na 3 dagen en hij doet het goed loopt mooi uit .
als de aarde al een jaar of 3 oud is dan is die aarde uitgestorven denke ik .
mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by el rubio.

verse bonsai aarde en akadama 8 jaren 11 maanden geleden #39415

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
goed gedaan.. die ulmusjes staan meestal in een verschrikkelijk substraat in de winkel.. goed dat je deze er (voorzichtig) zo snel mogelijk hebt uitgehaald..
nu een jaartje laten rusten en groeien..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: el rubio

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verse bonsai aarde en akadama 8 jaren 11 maanden geleden #39428

  • DiesBajema
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 29
Het broodje aap verhaal dat een boompje bij een tuincentrum of warenhuis gekocht gelijk verpot moet doet nog steeds de ronde zie ik. Een boom verpot je alleen als het echt nodig is en in de periode dat hij stil staat. Een boom verpotten en ook nog eens wortelsnoei toepassen in zijn volle groeiseizoen is zo ongeveer de slechtste periode die je kunt bedenken. Een boom die zichzelf wat omhoog duwt door het teveel aan wortels maar verder goed gezond is houd het makkelijk tot de volgende verpotting. Hoogstens overpot je hem even maar blijf je van de wortels af. In die periode pas je alleen een noodverpotting toe bij wortelrot o.i.d. als het dus echt niet anders kan. Mocht de wortelkluit om welke reden dan ook wat moeilijk water opnemen geef de boom dan van tijd tot tijd eens een dompelbadje zodat de kluit eens goed volgezogen kan worden. Vergeet niet dat een boompjes uit tuincentra of warenhuis een commercieel geteeld massa product is en daar mag je geen al te hoge verwachtingen van hebben.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verse bonsai aarde en akadama 8 jaren 11 maanden geleden #39432

  • el rubio
  • el rubio's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 30
de boompjes komen uit china , ik werk al 39 j in de boom industrie en ik heb maar de 3 dikste wortels 5 mm ingekort waar geen aangroei was van wortels . de andere wortels heb ik niet getopt . door de 3 dikste te toppen gaan er weer nieuwe wortels aan komen . en hem terug in dezelfde pot geplant met verse aarde .
en hem nu de juiste inhoud gegeven akadama en spit . en je hebt gelijk een bonsai uit een tuincentrum is altijd een gok of dan moet je met een vergroot glas kijken . ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by el rubio.

verse bonsai aarde en akadama 8 jaren 11 maanden geleden #39451

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88

Het broodje aap verhaal dat een boompje bij een tuincentrum of warenhuis gekocht gelijk verpot moet doet nog steeds de ronde zie ik


geloof dan maar wat je wil..

ik heb dit uit ervaring.. en is me ook al gemeld geweest door mensen die al meer dan 30 jaar met het vak bezig zijn..

ik ga niet zeggen dat het allemaal zo is, maar meestal zitten deze bomen in een dikke zwarte klei welke veel vocht ophoudt, dit doen ze voor het transport zodat deze bomen gedurende het transport van china naar hier gerust enkele weken kunnen overleven zonder extra water te geven.. of denk je dat er op zo'n boot iemand van dienst is om enkele containers bonsai water te geven?

eens ter bestemming blijven deze dan in deze potjes zitten en worden ze in de tuincentra nog eens extra verwaarloosd.. waardoor het substraat soms enorm uithardt aan de buitenkant en de binnenkant een vochtige boel blijft, welke wortelrot promoot..

trekken verkopers zich daar iets van aan? nope, hun verkoop is enkele weken achter de rug voor het boompje de geest geeft bij de onbewuste beginner..

beginners die zo'n boompje kopen zullen BIJNA altijd met een dode boom zitten na enkele weken.. kijk maar eens hoeveel posts hier per jaar langskomen van mensen die zo'n boompje gekregen hebben, de blaadjes beginnen te vallen en dan komen ze hulp vragen..

een gevorderde liefhebber kan zo'n boom wel in leven houden, omdat hij weet wat te doen op gebied van standplaats en watergift..

een kennis van me heeft een winkel die zo'n boompjes verkoopt.. maar hij verpot deze allemaal naar akadama van zodra hij ze binnen krijgt.. en heeft zelfs ter vergelijking eens enkele in de chinese klei laten staan.. raadt eens welke het niet overleeft hebben.. juist ja.. degene die hij niet verpot had..
waarom doet hij dit? omdat hij niet wil dat een klant na 3 weken terugkomt met een dode boom en komt klagen en slechte reclame maakt..

trouwens, zeggen dat deze bomen nu verpotten heel slecht is, is ook zever in pakjes.. deze bomen staan een heel jaar in serre's of binnen en hebben geen echt groeiseizoen meer.. ik heb ook zo'n ulmusje uit mijn eerste dagen in de hobby, en deze stond toen ook binnen en groeide het hele jaar door.. zelfs nu dat hij al 3 jaar buiten staat heeft hij nog steeds wat last van soms met vreemde groeipatronen.. en zo lang je niet te veel aan de wortels snoeit en voorzichtig bent kan je op gelijk welk moment verpotten, zolang je nazorg maar goed is..

maar ja.. dat is mijn standpunt.. mensen doen met hun plantjes wat ze willen..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: tallo O, Auk, el rubio

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verse bonsai aarde en akadama 8 jaren 11 maanden geleden #39456

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
Broodje aap of niet, bij mij gaan nagenoeg alle aangeschafte planten gelijk op de verplanttafel..
Gewoon omdat ik dan weet waar de wortels in zitten,..
En dan heb k het ook over gewone planten,niet enkel bonsai..
Je weet niet hoelang ze in dat substraat zitten,hoe het zit met de bemesting etc..kan al lang in dat potje zitten , of niet..
Met verpotten ook nooit problemen gehad,elk miezerend plantje leefde op na een verpotting..en tja,eenieder doet dus wat hij uit ervaring het beste vind.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hercules

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verse bonsai aarde en akadama 8 jaren 11 maanden geleden #39457

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Je hoeft ze ook niet helemaal uit te gaan zitten harken he. Als je z'n potje eraf haalt, de buitenste wortels een beetje schoonveegt en 'm in nieuwe, goeie (bijpassende!) aarde/substraat zet moet dat voldoende zijn. Zo'n dikke klont knijtersharde klei is ook geen feest, maar om nou direct alles ervanaf te halen en je plant/boom direct op all akadama te zetten is misschien ook niet nodig. ;)

Uiteraard is je plantje :woohoo: als je hem in een nieuw potje zet, maar volgens mij is dat meer door de extra ruimte en toegevoegde voedingsstoffen die je hem biedt.

Als m'n plantje zich prettig voelt laat alle regels en gebruiken graag achter me. :)

Groeten, Maarten
De volgende gebruiker (s) zei dank u: el rubio

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

verse bonsai aarde en akadama 8 jaren 11 maanden geleden #39459

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
In lijn met de hele discussie is het denk ik belangrijk om in de gaten te houden: Wie stelt de vraag. Iemand die de vraag stelt of hij een boom nu kan verplanten zonder enige indicatie dat deze persoon ervaring heeft met planten en verplanten, is bij mij het antwoord: Hou eerst de boom in leven. Want inschatten hoe veel weg te halen, welk substraat te gebruiken etcetc.. Daarvoor moet je eerst een beetje ervaring opdoen. En de eerste de beste boom die je mee naar huis brengt verpotten en dood zien gaan.. Dat is ook niet echt een stimulans. Overpotten: Ja, Verpotten in de bonsai-zin-van-het-woord: Nee.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: DiesBajema, Alex Waeytens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren