Onderwerp:

Is deze pot geschikt voor bonsai? 8 jaren 10 maanden geleden #40038

  • thom_vanderbroeck
  • thom_vanderbroeck's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 136
  • Ontvangen bedankjes 6
Ik kwam bij het tuincentrum deze pot tegen. Omdat ik het een mooie pot vond (met een mooie prijs) heb ik hem (voorlopig) meegenomen :lol:

Deze pot heeft een plastic "rooster" met een reservoir waar zich overtollig water in kan verzamelen. Aan de onderkant zit een dopje om dit leeg te laten.

Mijn idee was om, wanneer ik mijn Ficus Ginseng water geef hem nog een paar minuutjes in de gootsteen te laten staan met het dopje open. Daarna dan geen water meer onder het rooster moeten zitten. Mocht er toch nog wat te veel water aanwezig zijn dat looot dat onder het rooster, maar blijft daar wel staan tot de volgende keer dat ik weer water geef.

Zou deze pot (me de bovenstaande "werkwijze'") geschikt zijn voor een Ficus "bonsai"?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is deze pot geschikt voor bonsai? 8 jaren 10 maanden geleden #40040

  • DiesBajema
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 29
Ik denk niet dat je Ficus je deze werkwijze in dank zal afnemen. Ficussoorten hebben er n.l. een bloedhekel aan om telkens verplaatst te worden wat zal resulteren in het laten vallen van de bladeren.
De schaal opzich lijkt me wel geschikt maar dan zonder dopje en op een onderschaal.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: thom_vanderbroeck

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is deze pot geschikt voor bonsai? 8 jaren 10 maanden geleden #40042

  • thom_vanderbroeck
  • thom_vanderbroeck's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 136
  • Ontvangen bedankjes 6
oooh dan doe ik sowieso alweer iets verkeerd: ik verplaats het tafeltje met het boompje erop de laatste tijd wel eens van de ene hoek naar de ander hoek van de kamer, zodat het boompje bij het raampje van de balkondeur staat als ik de gordijnen dicht doe als ik weg ga (laatste tijd wel weer eens gedaan om te voorkomen dat het te warm wordt). :oops:

Een fatsoenlijke onderschaal hiervoor vinden wordt volgens mij moeilijk, misschien dat ik de pot toch maar terugbreng en een "echt bonsaipot" online bestel bij de winkel die je mij eerder genoemd hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is deze pot geschikt voor bonsai? 8 jaren 10 maanden geleden #40043

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

thom_vanderbroeck schreef : Een fatsoenlijke onderschaal hiervoor vinden wordt volgens mij moeilijk, misschien dat ik de pot toch maar terugbreng en een "echt bonsaipot" online bestel bij de winkel die je mij eerder genoemd hebt.


Een onderschaal is niet nodig voor de plant zelf, het voorkomt alleen dat er water op je meubelen komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is deze pot geschikt voor bonsai? 8 jaren 10 maanden geleden #40047

  • Richard Baas
  • Richard Baas's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 233
  • Ontvangen bedankjes 47
Hoi,
Grappig, ik heb van dezelfde serie ook twee potten. Ideaal voor buiten. Zijn van stevig kuntstof en kunnen niet zo snel breken en vorstbestendigd. Voor binnen lijken ze me inderdaad wat minder geschikt zonder onderschaal.

Gr, richard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is deze pot geschikt voor bonsai? 8 jaren 10 maanden geleden #40049

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
de bedoeling van de gaten onderin een bonsaischaal is om het overvloedig water te doen afvloeien.. een reservoir dat water in de pot houdt lijkt me dan ook echt wel vragen om problemen..

@Thom: probeer een vaste plaats voor je ficus te vinden.. een boom vindt het niet zo leuk om constant verplaatst te worden, hij zal hier zeer veel stres van ondervinden..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is deze pot geschikt voor bonsai? 8 jaren 10 maanden geleden #40050

  • thom_vanderbroeck
  • thom_vanderbroeck's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 136
  • Ontvangen bedankjes 6
@Auk snap ik, maar "voor het oog" wil ik dan toch iets wat er een beetje bij past. Ik heb nu alleen kunstof onderschaaltjes gezien die dan weer niet dezelfde kleur (alleen grijs of aardewerkkleur) zijn als de pot en waar je ook echt aan ziet dat het kiunsof is.

De pot is ook van kunstof maar dat ziet er niet direct zo uit (lijkt een beetje op graniet).

@richard ze zijn volgens mij inderdaad meer voor buiten: daar raden ze aan ook het "stopje" er gewoon uit te laten. Met stopje kun je ze dan binnen gebruiken, maar dan moet je er blindelings op vertrouwen dat je niet toch te veel water geeft (meer dan onder het rooster past).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by thom_vanderbroeck.

Is deze pot geschikt voor bonsai? 8 jaren 10 maanden geleden #40051

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

thom_vanderbroeck schreef : @Auk snap ik, maar "voor het oog" wil ik dan toch iets wat er een beetje bij past. Ik heb nu alleen kunstof onderschaaltjes gezien die dan weer niet dezelfde kleur (alleen grijs of aardewerkkleur) zijn als de pot en waar je ook echt aan ziet dat het kiunsof is.


Ah, OK. Zal een kwestie van smaak zijn. Ikzelf vind onderschalen onder m'n potten niet mooi.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is deze pot geschikt voor bonsai? 8 jaren 10 maanden geleden #40052

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88

Auk schreef :

thom_vanderbroeck schreef : @Auk snap ik, maar "voor het oog" wil ik dan toch iets wat er een beetje bij past. Ik heb nu alleen kunstof onderschaaltjes gezien die dan weer niet dezelfde kleur (alleen grijs of aardewerkkleur) zijn als de pot en waar je ook echt aan ziet dat het kiunsof is.


Ah, OK. Zal een kwestie van smaak zijn. Ikzelf vind onderschalen onder m'n potten niet mooi.


idem

dan zet ik ze liever op een houten display tafeltje of zo'n plat stuk boomstronk..

maar aangezien al mijn bomen buiten staan, staan deze gewoon op hun houten bank..

tenzij ik een boom waardig zou hebben voor display hou ik me daar trouwens niet echt mee bezig..
ok, het oog wil ook wat, maar ik kijk veeleer naar mijn bomen en minder naar de pot zolang de boom daar nog niet aan toe is.. een perfecte pot komt pas in een latere fase..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Alex Waeytens.

Is deze pot geschikt voor bonsai? 3 jaren 8 maanden geleden #87193

  • Julesdemeer
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Late reactie op deze post. Ik kwam er langs en dacht... Ach waaron ook niet.
Ik heb zelf ook zulk soort potten. Het kleine gaatje kan makkelijk verstopt raken waardoor er water in de pot blijft staan. Het gaatje in mijn potten zijn ook een beetje verhoogd waardoor er altijd een laagje water blijft staan. De wortels kunnen na verloop van tijd door het rooster heen groeien (dit zie je niet). Die wortels hangen dan in het water. Dat vind ik persoonlijk niet wenselijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Julesdemeer.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren