Onderwerp:

vraag over pokon potgrond 8 jaren 8 maanden geleden #41334

  • MichaelHoogkamer
  • MichaelHoogkamer's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Bonsai liefhebbers,

Ik heb ben altijd gefascineerd geweest in de bonsai kunst en heb enkele weken voor mezelf 2 pre-bonsai's aangeschaft om mee te beginnen. Een Acer Palmatum Little Princess. En een Ulmus Parvifolia

Ik heb deze boompjes na aankoop meteen opnieuw verpot aangezien de wortels boven de aarde uitstaken.

Nu heb ik de universele bonsai aarde van Pokon gebruikt. Er zitten wel allerlei grondstoffen zoals klei, turf en grind en dergelijke.

Maar ik vraag mij de laatste tijd af of deze samenstelling wel inderdaad ideaal is voor mn bonsai's?

Er zit namelijk in verhouding veel minder grind in dan hetgeen wat ik aan advies lees. En ben nu een beetje bang voor een slechte drainage.

Ik wil namelijk wel graag wortelrot voorkomen bij mn boompjes.

Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven.

Alvast bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by MichaelHoogkamer. Reden: plantnaam toevoegen

vraag over pokon potgrond 8 jaren 8 maanden geleden #41339

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik heb alles in een zeer open mengsel staan. Enige organische material is gemalen boombast in 2-10mm grootte. De rest gebakken kleikorrels, minimaal 1mm grootte. Ik zou bonsai niet in een mengsel met potgrond-achtige substanties zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

vraag over pokon potgrond 8 jaren 8 maanden geleden #41343

  • MichaelHoogkamer
  • MichaelHoogkamer's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 14
  • Ontvangen bedankjes 0
Ok, dus 't is inderdaad niet aan te raden om de bonsai grond van Pokon te gebruiken.

Maar kan ik de boompjes nog overzetten in een luchtiger mengsel voor aankomende winter, of werkt dit averechts in dit seizoen?

Ik heb namelijk tijdens het verpotten de wortels iets bijgeknipt, overbodige takken verwijderd en bij de Ulmus Parvifolia een tourniquet methode toegepast om de nebari beter te krijgen. Dus ze ondergaan ook een genezingsproces wat ik misschien zou kunnen verstoren als ik ze nu ga overzetten in een ander mengsel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts