Onderwerp:

Wortelstimulator? 7 jaren 6 maanden geleden #55135

  • JanDijk
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71
Wortelstimulator? Nog nooit gebruikt maar wil het volgend voorjaar eens gaan gebruiken bij een grote verpotting van een Pinus parviflora en een Pinus mugo, bijden nog duidelijk in de ontwikkelingsfase. Met die grote verpotting bedoel ik het vrijwel volledig vervangen van het oude mengsel door een duurzaam mengsel van Fb aangevuld met wat tuinturf en een deel van het oude mengsel. Duurzaam omdat de planten er zeer waarschijnlijk vrij lang in zullen staan, ik verpot n.l. altijd pas wanneer het nodig is en niet volgens een of ander schema.
Mijn vragen zijn nu. Wie heeft ervaring met een wortelstimulator en wil deze met mij delen? Weke makkelijk en algemeen verkrijgbaar product kan ik daarvoor gebruiken? Zou een beetje stekpoeder door het substraat vermengt ook voldoen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wortelstimulator? 7 jaren 6 maanden geleden #55138

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133
Waarom maak je zelf geen goede wortelstimulator. Google maar eens op "Willow rooting stimulator". Bij mij werkt het fantastisch.
Het word veel gebruikt voor stekken, zelf gebruik(te) ik het voor zwak bewortelde boompjes.

Ik heb even het 1 en ander opgezocht:Willow (Salix sp.) contains both Salicylic acid and Indolebutyric acid (IBA). Salicylic
acid is a natural compound that is involved in fruit maturity and senescence, and IBA
is a naturally occurring plant hormone that is used in many commercial plant rooting
products

Bron:http://www.citruscollege.edu/stem/summerresearch/Documents/Posters/2013/WillowWater.pdf
De volgende gebruiker (s) zei dank u: JanDijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by KobusKoops.

Wortelstimulator? 7 jaren 6 maanden geleden #55141

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik ( en anderen ook) heb zeer goede resultaten met Rhizotonic. Mij moet je niet als referentie gebruiken, maar lees hier wat Harry Harrington van Bonsai4me erover zegt: www.bonsai4me.com/AdvTech/AT%20Rhizotoni...0Bonsai%20Roots.html .
Geen enkele van mijn verpottingen/uitgravingen zijn gestorven sinds ik het gebruik, heb zelfs een noodverpotting gedaan van een juniperus van 30 jaar oud die het nu zeer goed doet...
Ik heb gesproken met tuiniers die grote werken doen en Rhizotonic zelfs op industriële schaal gebruiken omdat het aantal uitgevallen bomen/struiken zo minimaal tot niet bestaande is..

(ps: neen ik heb geen aandelen in rhizotonic :-) )
De volgende gebruiker (s) zei dank u: JanDijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wortelstimulator? 7 jaren 6 maanden geleden #55143

  • paulsteenaart
  • paulsteenaart's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 529
  • Ontvangen bedankjes 85
Zelf heb ik erg goede ervaringen met het middel "Powerroots" van PLAGRON.
Als ik het zo even snel zie, beetje zelfde spul als hierboven genoemd.
normaal 1 ml op 1l, zelf verdun ik deze nog een beetje.

en hier gewoon verkrijgbaar bij praxis tuincentrum.

gr, paul
De volgende gebruiker (s) zei dank u: JanDijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wortelstimulator? 7 jaren 6 maanden geleden #55144

  • paulsteenaart
  • paulsteenaart's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 529
  • Ontvangen bedankjes 85
btw voor zover mij bekend is heeft stekpoeder geen enkel nut meer als er al wortels aangemaakt zijn.

Ik zie dat het gaat over pinussen, zelf gebruik ik hierbij bij het verpotten een bodem verbeteraar welke micro organismen bevatten die pinus graag heeft.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: JanDijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wortelstimulator? 7 jaren 6 maanden geleden #55148

  • KobusKoops
  • KobusKoops's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 594
  • Ontvangen bedankjes 133
Zoals Paul al zegt, zou een bodem verbeteraar helpen. Volgens mij helpen mycorrhiza de wortels ook. Dat is makkelijk verkrijgbaar:https://www.google.nl/search?hl=nl&q=schimmels+voor+dennen&meta=&gfe_rd=ssl&ei=6TkDWMrIDYGFaNa3mNgD#q=mycorrhiza+kopen&hl=nl&tbm=shop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: JanDijk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wortelstimulator? 7 jaren 6 maanden geleden #55152

  • JanDijk
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 130
  • Ontvangen bedankjes 71

KobusKoops schreef : Zoals Paul al zegt, zou een bodem verbeteraar helpen. Volgens mij helpen mycorrhiza de wortels ook. Dat is makkelijk verkrijgbaar:https://www.google.nl/search?hl=nl&q=schimmels+voor+dennen&meta=&gfe_rd=ssl&ei=6TkDWMrIDYGFaNa3mNgD#q=mycorrhiza+kopen&hl=nl&tbm=shop


Uiteraard heb ik zelf ook al flink mijn huiswerk gedaan en deze producten zijn dan ook al voorbij gekomen. Op mijn verdere zoektocht kwam ik er gisteren achter dat mycorrhiza aan verschillende A-meststoffen van ECOstyle wordt toegevoegd. Omdat ik al vele jaren bij een verpotting wat organische meststoffen aan het grondmengsel toevoeg denk ik met één van deze meststoffen een oplossing gevonden te hebben.

Bedankt voor het meedenken tot zover mensen maar ervaringen met verschillende producten zijn nog steeds welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wortelstimulator? 7 jaren 6 maanden geleden #55155

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Ik gebruik sinds dit jaar deze;



Resultaat kan ik nog niet veel over zeggen, heb het wel gebruikt bij een Juniperius die het behoorlijk moeilijk had en is er toch doorgekomen.
Maar is nog afwachten.

Verder zag ik een filmpje van iemand die wanneer hij verpot oud substraat toevoegt aan het nieuwe om zo de micro organismen mee te nemen.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wortelstimulator? 7 jaren 6 maanden geleden #55156

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Wel vreemd dat de bio roots exact dezelfde verpakking/plastic fles heeft als Rhizotonic ( wel een andere sticker )en dezelfde dosering heeft... zou de inhoud ook hetzelfde zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Wortelstimulator? 7 jaren 6 maanden geleden #55157

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504

LucRoux schreef : Wel vreemd dat de bio roots exact dezelfde verpakking/plastic fles heeft als Rhizotonic ( wel een andere sticker )en dezelfde dosering heeft... zou de inhoud ook hetzelfde zijn?


Geen idee Luc, kan niet vergelijken qua geur maar ik zie dat de Rhizotonic wel anders is van kleur, is precies een bruin sopje en de Bio roots is kleurloos.
Maar was me ook opgevallen ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by DavidRoussel.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts