Onderwerp:

Substraat componenten 7 jaren 3 maanden geleden #58048

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Er zijn vele discussies mogelijk over substraat. Ik heb ooit een artikeltje geschreven over de functie van substraat, en waar een goed substraat aan moet voldoen; Iedereen kan dat hier lezen: bonsaitechniek.nl/algemeen/functie-van-substraat/ . Dus ik wil niet al te diep ingaan op de rol van substraat. Maar ik denk dat een boel mensen verschillende componenten in de pot hebben zitten. Is het een idee om hier een draadje van te maken? Gewoon, wat wordt er gebruikt, waar haal je het, en waarom gebruik je het.

Om te voorkomen dat het een welles nietus verhaal wordt: Graag geen discussie over wat het beste substraat is, of waarom het een wel en het ander niet te gebruiken?

Wat ik in mijn eerdere artikel concludeerde is:
Een goed substraat laat water makkelijk weglopen, blijft voldoende lang vochtig, maar niet kletsnat en is in staat om voedingstoffen vast te houden. Door een combinatie van een open structuur met de eventuele aanwezigheid van organisch materiaal onstaat een substraat waarin mycorrhiza gedijen, de wortels makkelijk opwarmen en goed groeien. Als je substraat voldoet aan deze eisen, kan je eigenlijk niet te vaak of te veel water geven: Al het water wat overvloedig is, loopt weg. Dit heeft als bijkomend voordeel dat meststoffen niet ophopen in de grond: Het teveel wordt bij elke waterbeurt doorgespoeld.

Hou in de gaten: Er is geen algemeen perfect substraat recept te definieren. Per locatie en boomsoort zal het substraat wijzigen. Sommige bomen hebben graag een droge kluit (Dennen, taxus), terwijl andere planten de voorkeur hebben voor een constant vochtige wortelkluit (Watercypresse).


Als we dit als uitgangspunt nemen, hebben we denk ik een basis om vanuit te overleggen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Rowdy van os

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Substraat componenten 7 jaren 3 maanden geleden #58050

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Een van de componenten welke ik al een jaar of 6 in mijn potten heb, is Foetsie Bah, van Tom Poes. Het is oorspronkelijk een kattenbak vulling, bestaande uit gebrande kleikorrels.

Het neemt goed water op, en geeft dit ook weer af. Aangezien het geparfumeerd is, duurt het enkele weken voor je potten normaal ruiken. Daar hebben mijn planten geen hinder van ondervonden.

Nadeel van dit produkt is de extreme reactie op vorst: Het bevat vaak zoveel water in de korrels, dat dit als kleine ijsvulkaantjes uit de korrels komt. De korrels blijven lang vochtig, wat algen & mosgroei op de pot bevorderd. (Dit laatste is de reden waarom ik het niet meer puur gebruik).


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: K.L

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Substraat componenten 7 jaren 3 maanden geleden #58051

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Sinds een jaar of 3 gebruik ik als basis substraat in mijn potten (80% ?) een product dat in het duits "ausgleichschutterung" heet. Het wordt vooral gebruikt onder vloeren.

Het bestaat uit ge-expandeerde gebakken klei. Dit neemt wel water op, maar niet zo heel veel. Het is HEEL licht (17-20kg per 50 liter) en in je substraat erg droog. Daarom meng ik het met foetsie ba.

Ik heb het tot nu toe bij een locale bouwmarkt kunnen kopen (Hellweg) maar die heeft het niet meer. Ik heb het nu online gevobnden voor 10 euro per 50 liter, op benz24.de/rigips-rigidur-ausgleichschuettung.html


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Orlando

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Substraat componenten 7 jaren 3 maanden geleden #58052

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Zelf ben ik ouderwets en denk dat een gezonde bodem organisch materiaal nodig heeft. Hoewel velen het tegendeel bewijzen, voel ik me er beter bij. Daarom gooi ik in mijn mix ook dennenschors. Tevens gebruik ik dit als mijn potten erg groot zijn als vulling onderin de pot, en liggen mijn zaden in de winter regelmatig onder een laag van deze boombast.

Ik gebruik spul wat ik lokaal in mijn bouwmarkt kan krijgen. Volgens mij is het exact hetzlfde product als ik online gevonden heb onder de handelsnaam <i>Pinienrinde 7-15mm FloraSelf</i>. Als er interesse is, wil ik wel een keer in de bouwmarkt controleren welk merk het daar exact is; Nu staat het er niet ivm kerstinrichting van de buitenafdeling.

www.hornbach.de/shop/Pinienrinde-7-15mm-...8707092/artikel.html 13 euro voor 50 liter.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Substraat componenten 7 jaren 3 maanden geleden #58053

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Van het zomer ben ik aan het zoeken geweest naar andere substraat vormen. En kwam daar een zaak tegen die voor cactussen substraat verkoopt. Omdat die exact het substraat vragen wat onze bonsai nodig hebben, heb ik daar wat besteld. En het lijkt perfect voor bonsai. Ik heb zowel de cacteeen premium mix, als de bims regulier (2-5 mm) besteld.

Dit werd erg vochtig geleverd. Ik heb het 2 dagen in de zon te drogen gelegd, en de cactusmix gezeefd op 2mm. Het fijnere materiaal (Geen echt stof, wel korrels rond de 1mm) wil ik gaan gebruiken om te stekken.

Het komt in kleine zakken. Ik heb de zakken van 25 liter besteld. Deze zijn rond de 13 euro.

www.vulkatec-onlineshop.de/Dachbegruenun...emium/530000084.html




Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Catwoman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Substraat componenten 7 jaren 3 maanden geleden #58057

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504

leatherback schreef : Van het zomer ben ik aan het zoeken geweest naar andere substraat vormen. En kwam daar een zaak tegen die voor cactussen substraat verkoopt. Omdat die exact het substraat vragen wat onze bonsai nodig hebben, heb ik daar wat besteld. En het lijkt perfect voor bonsai. Ik heb zowel de cacteeen premium mix, als de bims regulier (2-5 mm) besteld.

Dit werd erg vochtig geleverd. Ik heb het 2 dagen in de zon te drogen gelegd, en de cactusmix gezeefd op 2mm. Het fijnere materiaal (Geen echt stof, wel korrels rond de 1mm) wil ik gaan gebruiken om te stekken.

Het komt in kleine zakken. Ik heb de zakken van 25 liter besteld. Deze zijn rond de 13 euro.

www.vulkatec-onlineshop.de/Dachbegruenun...emium/530000084.html




Lijkt sterk op zeolite, niet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Substraat componenten 7 jaren 3 maanden geleden #58058

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504

leatherback schreef : Een van de componenten welke ik al een jaar of 6 in mijn potten heb, is Foetsie Bah, van Tom Poes. Het is oorspronkelijk een kattenbak vulling, bestaande uit gebrande kleikorrels.

Het neemt goed water op, en geeft dit ook weer af. Aangezien het geparfumeerd is, duurt het enkele weken voor je potten normaal ruiken. Daar hebben mijn planten geen hinder van ondervonden.

Nadeel van dit produkt is de extreme reactie op vorst: Het bevat vaak zoveel water in de korrels, dat dit als kleine ijsvulkaantjes uit de korrels komt. De korrels blijven lang vochtig, wat algen & mosgroei op de pot bevorderd. (Dit laatste is de reden waarom ik het niet meer puur gebruik).



Er is ook niet behandeld Terramol (Deense gebakken klei) op de markt die wat beter gezeefd is en gelijker verdeeld qua korrel grote, best wel goed product om te mengen met bv pumice of zeoliet.

Heb er vorig jaar (FB) een dikke acer in geplant die ik zo goed als dood beschouwde en tot mijn verbazing liep hij fors uit en heeft hij het erg goed gedaan.
Ik zal het zeker blijven gebruiken voor projecten, voor bomen die al wat dichter bij afwerking komen gebruik ik een mix van akadama en bims (kant en klare zakken van Ibuki).

Naar mijn mening is het grote voordeel van Terramol dat het niet kapot gaat en je het dus bij bv pas uitgegraven materiaal best oude substraat kan gebruiken omdat deze immer al voldoende mycorrhiza bevat en de boom dus sneller kan herstellen en voeding opnemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Substraat componenten 7 jaren 3 maanden geleden #58059

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

DavidRoussel schreef : Er is ook niet behandeld Terramol (Deense gebakken klei) op de markt die wat beter gezeefd is en gelijker verdeeld qua korrel grote, best wel goed product om te mengen met bv pumice of zeoliet.


Heb je hier een leverancier van voorhanden die je wilt delen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Substraat componenten 7 jaren 3 maanden geleden #58060

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Is via Tom Haest dat ik het kan kopen, misschien wil hij het even toelichten.
Er is keuze tussen 1-3mm zakken en 3-5mm korrel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Substraat componenten 7 jaren 3 maanden geleden #58061

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik volg Walter Pall, en gebruik hoofdzakelijk clinoptiloliet ( zeoliet) , een vijversubstraat wat ik via een vriend relatief goedkoop kan aankopen, gemengd met vermiculiet, lava en wat organisch materiaal.
Ik heb enkel startplanten en prebonsai, maar ik heb wel de indruk dat de planten die hierin groeien, het beter doen dan degenen die in volle grond staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren
Cron Job Starts