Onderwerp:

shohin substraat 7 jaren 2 maanden geleden #60726

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
hoi !
Ik heb een vraag omtrent shohin en substraat .... (glad ijs)

omdat shohin natuurlijk in kleinere potjes staan en deze dus eerder uitdrogen in de zomer...

gebruiken jullie dan andere verhoudingen ?
ik bedoel dus het toevoegen van organische stof of het verhogen van het percentage in een mix voor shohin

of gebruiken jullie gewoon hetzelfde als voor de grotere potten ?

ik wil dus niet weten welke producten er beter zouden zijn maar wat er eventueel anders word gedaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

shohin substraat 7 jaren 2 maanden geleden #60729

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

dennisfranx schreef : hoi !
Ik heb een vraag omtrent shohin en substraat .... (glad ijs)

omdat shohin natuurlijk in kleinere potjes staan en deze dus eerder uitdrogen in de zomer...

gebruiken jullie dan andere verhoudingen ?
ik bedoel dus het toevoegen van organische stof of het verhogen van het percentage in een mix voor shohin

of gebruiken jullie gewoon hetzelfde als voor de grotere potten ?

ik wil dus niet weten welke producten er beter zouden zijn maar wat er eventueel anders word gedaan.


Ik gebruik altijd dezelfde ingrediënten als voor grotere potten, maar dan wat fijner gezeefd. Dan nog moet je beter opletten en vaker water geven dan bij grotere bomen. Ben verder niet echt een shohin-lover....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

shohin substraat 7 jaren 2 maanden geleden #60731

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2410
  • Ontvangen bedankjes 932
ik gebruik 100% akadama, maar dan in fijnere korrel dan wat ik bij de kufu formaten gebruik. Ik gebruik akadama omdat dit meer vocht vasthoudt, maar toch luchtig genoeg blijft. Als toplaagje kun je zeer fijn gezeefd/gewreven spagnum gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

shohin substraat 7 jaren 2 maanden geleden #60732

  • Christian93
  • Christian93's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 124
  • Ontvangen bedankjes 25
Hee Dennis,

Over glad ijs gesproken, het gaat van de week weer vriezen. Om in te gaan op je vraag, dat vind ik een lastig antwoord want iedereen heeft zijn eigen mening omtrent dit onderwerp.

Ik gebruik sowieso andere verhoudingen per ''soort boom'' de evergreen en de blad verliezende hebben beide verschillende mediums evenals de azalea's. Dat is met de grote varianten bonsai niet veel anders.

Het punt dat je aangeeft is dat de bomen snel uitdrogen, dat licht aan je substraat. ik gebruik een erg doorlatend medium en de reden daarvoor is dat mijn bomen eigenlijk altijd onbeschermd buiten staan. Dus als het veel regent dan staan ze ook langdurig nat, dus een vocht vasthoudend medium gebruiken vind ik persoonlijk heel onverstandig(het regent namelijk veel in ons kikkerlandje). Je wilt namelijk geen wortelrot hebben en je halve kluit weg snoeien. Het risico wat hieraan vast zit is dus dat ze erg snel uitdrogen in de zomer. Dit is dan weer op te lossen door je bomen in de warmste maanden in een extra pot/schaal te zetten waar een hogere luchtvochtigheid heerst. Zo staan ze nooit droog!

Ik gebruik om deze rede dus vaak akadama om het vocht vast te houden in hoeverre akadama dit doet, verder mix ik dit met puimsteen bims en zeoliet afhankelijk van het soort boom.

Ik hoop dat je er want aan hebt, hang me er niet aan op want een pro bonsaiist ben ik niet. Wel doen mijn bomen het hier al jaren super op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

shohin substraat 7 jaren 2 maanden geleden #60734

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
oké hier kan ik wel wat mee dus wat fijner en verder hetzelfde aanhouden en extra maatregelen treffen in de zomer

ik heb zaterdag een kleine Acer ginala gekocht die ik in een klein potje wil zetten vandaar even wat research !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

shohin substraat 7 jaren 2 maanden geleden #60777

  • Jellevanlooy
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 268
Ik weet niet veel van shohin, maar ik zou ook pure akadama nemen Denis.
Eventueel kan je 70-30 bims of kyriu bijdoen...

Ik geef smorgens al mijn bomen in de zomer water, savonds doe ik terug de ronde om te kijken of er zijn die
nog water nodig hebben. Sommige wel andere niet. Mijn bomen staan heel de dag in de zon en nooit problemen.
Ik ben van smorgens 6 uur weg tot 16.00.

Het zijn kleine boompjes maar als je ze 2 keer per dag kan checken is het geen probleem.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren