Onderwerp:

keuze bonsai + grond 6 jaren 11 maanden geleden #67429

  • Matthiasdemeyer
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 1
beste,

Ik heb reeds enkele bonsaiboompjes gehad zoals serrata, ficus, Ilex, soorten coniferen,..maar die gaan allemaal dood na een tijdje. Ik doe ze steeds in een groter potje en meng de potgrond met bonsaigrond van het tuincentrum (vooral zandachtig zie ik). Wat doe ik het verkeerd of wat kan ik beter gaan doen? Is het aan te raden om men pot volledig met schors of akadama te vollen ( heb daar iets over gelezen, wel prijzig maar als het helpt en ik kan het ergens vinden zou dat super zijn). Kan ik ook enkele buitenbonsai types zoals bijvoorbeeld Acer binnen houden? Er is vooral schaduw in men kamer.

alvast bedankt,
matthias

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

keuze bonsai + grond 6 jaren 11 maanden geleden #67430

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Ik denk dat daar je probleem ligt. Een boom hoort buiten te staan.

Denk dat je daar best eens mee begint voor je veranderd van grond.

Msh dat je ook de verkeerde periode verpot, dat kan een boom doden.

Ik zou beginnen met buiten een plaatsje te zoeken en proberen hem een jaartje in leven te houden.

Ondertussen heb je veel tijd om te lezen of op te zoeken. Of ga eens langs bij een vereniging, daar zullen ze je wel uitleggen hoe het moet.

En verder, welkom op het forum :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tom Haest.

keuze bonsai + grond 6 jaren 11 maanden geleden #67433

  • Matthiasdemeyer
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 1
er bestaan toch ook tal van bonsaiboompjes die binnen kunnen staan?
Als je die goed verzorgt en regelmatig water geeft moeten die binnen toch ook kunnen leven en groeien?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

keuze bonsai + grond 6 jaren 11 maanden geleden #67434

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Binnen is vaak minder tot onvoldoende licht voor bomen en ook is de luchtvochtigheid vaak veel te laag om bomen goed gezond te houden

Ook hebben de meeste soorten een rust periode nodig waarin het kouder is net als de herfst/winter binnen raken deze bomen dan door de war en verzwakt doordat ze niet de 4 seizoenen doorlopen

Verder kan je het natuurlijk blijven proberen maar zoals je ervaren hebt gaat dat niet goed :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

keuze bonsai + grond 6 jaren 11 maanden geleden #67447

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Koop 2 boompjes van dezelfde soort.
Zet 1 binnen en 1 buiten en kijk welke het beste doet en het langst blijft leven.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marco buijsman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

keuze bonsai + grond 6 jaren 11 maanden geleden #67455

  • WimmelSan
  • WimmelSan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 381
  • Ontvangen bedankjes 68

Tom Haest schreef : Koop 2 boompjes van dezelfde soort.
Zet 1 binnen en 1 buiten en kijk welke het beste doet en het langst blijft leven.


Een beetje kort door de bocht Tom... Natuurlijk doet het buitenboompje het dan beter. Maar dat wil niet zeggen dat binnen niet mogelijk is. Maar mocht de TS echt een boompje binnen willen hebben kunnen we best een paar tips geven waar hij iets aan heeft.

Matthias, neem de volgende zaken ajb minimal in acht:
- Een boompje heeft veel licht nodig, en dan bedoel ik geen normal lampen licht maar zonlicht. Des te verder je boompje van een ruit af staat waar zonneschijn komt, des te minder UV krijgen je blaadjes en die afname gaat zeer rap. Zorg dus ook bij een binnenboompje dat het zonlicht krijgt liefst dicht bij het raam. Maar pas op, sommige blaadjes kunnen verbranden achter glas bij extreme warm weer.
- Zet een boompje niet boven een verwarming. De wisseling van temperatuur vermoord op den duur je boompje.
- Nevel vaak, de luchtvochtigheid in onze huizen is gewoon te laag, je zult regelmatig (ik doe dit 2 x per dag maar dat is vrij veel) moeten nevelen met een plantenspuit. Zorg vooral dat je de onderkant van de blaadjes vochtig krijgt.
- Net als buitenboompjes, zorg dat de wortels niet altijd nat staan, daar kunnen ze niet tegen.
- Neem in acht dat een binnenbonsai in feite niets anders is als een boompje welke normal in subtropische gebieden groeit waar het veel warmer is als hier, vandaar dat men ze hier als binnen bonsai verkoopt omdat het binnen feitelijk altijd +18 graden is en die boompjes hebben meestal +15 graden nodig minimaal. Maar in die landen is het ook veel vochtiger, vandaar het nevelen van het vorige punt maar dan nog boots je de originele leefomstandigheden niet goed na.
- Heel veel soorten zijn NIET geschikt voor binnen, een paar welke bijvoorbeeld wel geschikt zijn: Carmona, Ficus, Ligustrum en een Zanthoxylum Piperitium. Vooral de laatste doet het erg goed binnen en kost niet veel.

Tot slot, je zult merken dat veel mensen welke met Bonsai bezig zijn sceptisch zijn over binnen bonsai, je merkt het ook al aan bovenstaande reacties. En dat men sceptisch is, is volkomen terecht, het is namelijk veel moeilijker een boompje binnen in leven te houden ipv buiten. Ook ik heb dit het afgelopen half jaar ondervonden en heb inmiddels meer buiten als binnen bonsai. Kijk ook eens op deze pagina: www.bonsaiempire.nl/boomsoorten/binnen-bonsai .

Tom zijn advies is dus geen slecht advies maar ik hoop met bovenstaande tips je iets meer houvast te geven mocht je echt boompjes binnen willen houden.

Hoe dan ook, veel succes en hou ons op de hoogte eens in de zoveel tijd!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by WimmelSan.

keuze bonsai + grond 6 jaren 11 maanden geleden #67456

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Tom Haest schreef : Koop 2 boompjes van dezelfde soort.
Zet 1 binnen en 1 buiten en kijk welke het beste doet en het langst blijft leven.

Goeie opmerking Tom.
Waarom? Omdat je bij het kweken van bonsai altijd moet uitgaan van de zo'n optimaal mogelijke omgeving. Of dat nu om sustraat, watergift, voeding of standplaats gaat. Pas dan kun je een optimale groei krijgen die nodig is om een fijn vertakte bonsai te krijgen. Als een boom binnen groeit is dat niet mogelijk, daar is altijd een te kort aan licht, wat rechtstreeks in verband staat met de groeikracht van een boom. Je zult lange sprieterige takjes krijgen en vroeg of laat zal de boom wegkwijnen..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom Haest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

keuze bonsai + grond 6 jaren 11 maanden geleden #67457

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

Matthiasdemeyer schreef : Ik doe ze steeds in een groter potje en meng de potgrond met bonsaigrond van het tuincentrum (vooral zandachtig zie ik).


Waarom een groter potje? Vergeet je regelmatig water te geven?

In de zandachtige grond hou ik amper een boom in leven. Met puur akadama zul je ook sneller een indicatie krijgen van wanneer de grond vochtig of droog is. Ik zou wel aanraden om dan een vastere korrel er nog aan toe te voegen (lava, bims,...), die zijn te vinden bij bonsaispeciaalzaken (online of fysieke winkels) Er bestaan andere goedkopere, misschien zelf betere alternatieven. Maar ik gebruik voornamelijk akadama, verschillende soorten lava en bims.

Als je echt regelmatig vergeet water te geven kan je een klein percentage potgrond gaan toevoegen (als waterbuffer)

Het is gewoon vooral belangrijk dat je grond geen weken nat blijft staan. Ook dat er lucht aan de wortels kan (daarom is een korrelachtige grond zeer goed), de zandachtige grond uit het tuincentrum vind ik persoonlijk wat te verstikkend voor de wortels.

Hou ook rekening, alle soorten bomen horen buiten. Luchtvochtigheid, seizoenen, temperatuurverschillen,... Er zijn enkele tropische en subtropische bomen die het binnen wel doen, maar je haalt het beste/leukste uit de hobby als je bomen die overleven in onze seizoenen buiten gaat houden.

Constant een boom moeten vertroetelen om die binnen in leven te moeten houden, waar je nooit eens een ruwe handeling kan op uitvoeren omdat de boom meestal wat zwakker is en om dan toch weer met een dode boom te eindigen,... Je ziet hier op het forum weinig tropische en subtropische bomen, en dat heeft een reden...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

keuze bonsai + grond 6 jaren 11 maanden geleden #67467

  • Matthiasdemeyer
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 1
beste,

Bedankt voor alle reacties!
Ik ga nog eens proberen met 1 van volgende bonsais die jullie me hebben voorgesteld, rekening houdend met jullie opmerkingen en tips.
Qua grond is het dus best volledig over te schakelen naar akadama, lavastenen en niets anders van grond erbij? Zou wat mengen met bijvoorbeeld hydrokorrels ook een goed idee zijn?
Ik had gedacht om bijvoorbeeld een makkelijke plant zoals buxus of Ilex crenata zo te kweken dat ik er een boompje van kan maken binnen, zouden jullie dit aanraden?

mvg,
matthias
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom Haest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

keuze bonsai + grond 6 jaren 11 maanden geleden #67468

  • Matthiasdemeyer
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 1
ps: een kleine olijfboom (Olea europaea) kweken en klein houden als bonsai, zou dat eventueel een goed idee zijn voor binnen?

mvg,
matthias

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts