Onderwerp:

Slap blad 1 dag na verpotten. 6 jaren 1 week geleden #73214

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Zijn der bij die plastic (horre) gaas gebruiken t.b.v. afdekken overmatige grote potgaten, om de inhoud in de pot te houden, of om bepaalde substraatlagen in de pot te scheiden van elkaar. Ben benieuwd naar ideeen en toepassingen hierover.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sjors Boomschors.

Slap blad 1 dag na verpotten. 6 jaren 1 week geleden #73216

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Sjors Boomschors schreef : Zijn der bij die plastic (horre) gaas gebruiken t.b.v. afdekken overmatige grote potgaten, om de inhoud in de pot te houden, of om bepaalde substraatlagen in de pot te schijden van elkaar. Ben benieuwd naar ideeen en toepassingen hierover.


Enkel om de gaten af te dekken zodat het substraat niet uit de pot stroomt/valt nooit de gaas tussen de lagen grond leggen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Slap blad 1 dag na verpotten. 6 jaren 1 week geleden #73218

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2406
  • Ontvangen bedankjes 930

dennisfranx schreef : Ik wil mijn gedachte wel uitspreken marco !
Ik begrijp waar je op doelt dat het ervoor zorgt dat ee knikkers naar onder in de bak zakken, ook bij het inwerken wan het substraat zie je dat de grotere korrels naar boven komen
Maar toch de drainage laag wat grover en dan wat grover substraat en daar de boom opzetten is in mijn visie bevorderlijk voor de drainage, met het inwerken van de grond zal je namenlijk niet veel van de korrels onderin de pot naar boven halen en werk je in feite eigenlijk alleen de grond die je aanvult nadat je de boom in de pot hebt vastgezet tussen de wortels in
Tenminste zo denk ik er over :p

Bij het watergeven wordt de zuurstof tussen de korrels ververst en neemt het pureuze substraat water op. Een deel van het water zal ook door oppervlaktespanning tussen de korrels blijven hangen. Hoe fijner de korrel, hij meer water er aanwezig zal blijven in het substraat.
Op het moment dat er variatie in korrelgrootte is van het substraat zal het de doorlaatbaarheid van de fijnste korrelgrootte aannemen. Het is belangrijk dat het substraat redelijk vlot kan aandrogen, zodat de groei wat gedrongener blijft. Dit is dus in het laatste geval veel minder vlot.
Grind is een gesteente met een gesloten oppervlak en kan dus zelf geen water vasthouden. Enkel door oppervlaktespanning en cappilaire werking zal er vocht tussen blijven hangen. Als je grind gaat mengen met potgrond zullen de ruimtes tussen de korrels opgevuld worden met potgrond en daardoor verliest het grind zijn werking.. Het geeft alleen een hoop gewicht aan de pot.
Dit verklaart dus ook waarom het belangrijk is om het substraat te zeven voordat je het gebruikt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Slap blad 1 dag na verpotten. 6 jaren 1 week geleden #73221

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

dennisfranx schreef : Ik wil mijn gedachte wel uitspreken marco !
Ik begrijp waar je op doelt dat het ervoor zorgt dat ee knikkers naar onder in de bak zakken, ook bij het inwerken wan het substraat zie je dat de grotere korrels naar boven komen
Maar toch de drainage laag wat grover en dan wat grover substraat en daar de boom opzetten is in mijn visie bevorderlijk voor de drainage, met het inwerken van de grond zal je namenlijk niet veel van de korrels onderin de pot naar boven halen en werk je in feite eigenlijk alleen de grond die je aanvult nadat je de boom in de pot hebt vastgezet tussen de wortels in

Tenminste zo denk ik er over :p


De zogenaamde drainage laag is - ik wik mijn woorden- achterhaald en hoort bij de andere hardnekkige fouten als spinazie zit vol ijzer en je mag geen alcohol drinken als je antibiotica neemt...
Hetgeen ik hier ga uitleggen heb ik gelezen in een wetenschappelijk onderbouwd artikel, ik ben er nog naar op zoek, kan het niet zo dadelijk terug vinden.
Neem een spons en laat die vol water zuigen. Als je hem ergens neerlegt loopt er wat water uit, maar dat stopt na een tijdje. De bovenkant van die spons zal nu wat droger aanvoelen omdat daar minder of geen water is. Er is dus een balans tussen zwaartekracht en capilariteit.
Leg die spons nu eens op wat dikke stenen. Gaat er nu ineens meer water uitlopen?
Om dit nu te vertalen naar onze bonsai: de waterspiegel in het substraat staat op een bepaalde hoogte. De hoeveelheid water, of de verzadiging vermeerdert naar beneden toe ( de spons is droger vanboven). De wortels van onze plant zitten dus, naar beneden toe in de container in een steeds vochtiger omgeving. Als we nu een drainage laag leggen, verhogen we het niveau van de hoogste verzadiging, laten dus minder plaats voor de wortels om te groeien. Het heeft dus geen zin om dikkere stenen onderaan te leggen, enfin toch niet vanuit het oogpunt om betere drainage te creëeren.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Auk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Slap blad 1 dag na verpotten. 6 jaren 1 week geleden #73223

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Maar als je de spons op een vlakke ondergrond legt en bewaterd met een gieter of op een laag grote stenen op welke wijze zal dan het overtollige water makkelijker uit de onderkant van de spons weg kunnen lopen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Slap blad 1 dag na verpotten. 6 jaren 1 week geleden #73225

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

dennisfranx schreef : Maar als je de spons op een vlakke ondergrond legt en bewaterd met een gieter of op een laag grote stenen op welke wijze zal dan het overtollige water makkelijker uit de onderkant van de spons weg kunnen lopen?


Dennis- ik moet diep in mijn geheugen graven- maar ik dacht dat hoe grover de onderlaag, hoe moeilijker het water uit de bovenste laag weg zal draineren.
Ik denk dan dat het antwoord zal zijn: op een vlakke ondergrond met een gat in ( of gaten), in casu onze bonsaischaal, zal het water sneller wegsijpelen dan op een laag met stenen.

Een bedenking aansluitend hieraan: planten uit een plantencentrum hebben nooit een grovere onderlaag in de pot, nochtans zou je dat toch verwachten als dat zo goed zou zijn en qua kosten veel uitmaken als je een deel van de duurdere potgrond kan vervangen door stenen- maar dit terzijde.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Slap blad 1 dag na verpotten. 6 jaren 1 week geleden #73226

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2406
  • Ontvangen bedankjes 930
Gewone planten hoeven niet snel aan te drogen om gedrongere groei te krijgen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Slap blad 1 dag na verpotten. 6 jaren 1 week geleden #73227

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Tijd voor wat testjes luc :p
Ik heb nog wel ergens wat sponsjes en lege bonsai potjes ben wel benieuwd eigenlijk !
Maar goed of het beter draineerd dan gewoon korrel substraat onder in de pot wat wel water op neemt of niet valt dus te bezien
Laten we hier over verder praten in een ander topic zodat het hier weer over hopelijk nog in leven verkerende boom kan gaan :p
vind het wel een interesant gesprek over grond op een leuke manier zie je weinig als het op substraat aankomt :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Slap blad 1 dag na verpotten. 6 jaren 1 week geleden #73229

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Ik vind het een hele interessante discussie.
Ik doe het volgens het manuel recept, das eerst een laag bims, 1 korrelmaat groter dan het substraat dat erop komt. Daarna word niet meer veranderd van korrelgrote omdat het inderdaad toch zoals marco zegt teveel de gaten opvult en al zeker als de akadama afbreekt en nog kleiner word zal het sneller een te dichte massa worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Slap blad 1 dag na verpotten. 5 jaren 11 maanden geleden #73613

  • vladiimiir
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 20
  • Ontvangen bedankjes 1
Hoe moet er trouwens worden omgegaan met een boom die net verpot is, en waar wortelsnoei is toegepast?

Dient deze extra(vaker) water te krijgen, of juist minder?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts