Onderwerp:

Split of myth 6 jaren 1 week geleden #73228

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
In een ander topic ging het over grond mengsels.
Ik gaf aan te werken met op de bodem een laag grof split als drainage laag dan een laag grof substraat de boom er in en dan aanvullen met een iets fijner substraat.


Marcobuijsman kwam hiermee

Marco buijsman schreef : Stel je eens voor: een grote bak met voetballen. Hierbij gooi een een flinke zak met knikkers. Vervolgens schud je flink. Waar gaan de knikkers naar toe?
Vergelijk bovenstaand met een grondmengsel en weet dat wortels zuurstof nodig hebben om goed te groeien.
Dit in gedachte houdend de vraag: wat vind je nu van jouw eigen grondmengsel?


Mijn antwoord:

dennisfranx schreef : Ik wil mijn gedachte wel uitspreken marco !
Ik begrijp waar je op doelt dat het ervoor zorgt dat ee knikkers naar onder in de bak zakken, ook bij het inwerken wan het substraat zie je dat de grotere korrels naar boven komen
Maar toch de drainage laag wat grover en dan wat grover substraat en daar de boom opzetten is in mijn visie bevorderlijk voor de drainage, met het inwerken van de grond zal je namenlijk niet veel van de korrels onderin de pot naar boven halen en werk je in feite eigenlijk alleen de grond die je aanvult nadat je de boom in de pot hebt vastgezet tussen de wortels in
Tenminste zo denk ik er over :p



Teun1 komt met deze toevoeging

Teun1 schreef : En hoe werkt dat in zo'n systeem waarbij er verdamping plaatsvindt aan de lucht?
De bodemgaten, daar waar een flinke koek ligt, daar vind verdamping plaats. Omdat de bodem gigantisch veel met elkaar in contact staat, zal water dat verdampt, water aantrekken uit de rest van de bodem. Dat draagt dan juist weer bij aan de zuurstofbalans.. De pot droogt van boven naar onderen toe op, wat de ophoping van zouten voorkomt, en wat er voor zorgt dat de toplaag goed doorlucht blijft.
Te veel blootstelling aan lucht kan overigens ook averechts werken; goede doorluchting heeft pas zin bij fijne wortels, daarvoor zal er een periode overbrugd moeten worden om die wortels aan te kunnen maken en de plant niet direct door de hemelpoort te jagen. Aeroponics en hydroponics systemen zijn de belichaming van die gedachte, ook daar werkt het niet goed om de planten vanuit een grondbodem over te zetten in hydrokorrels.


Da's de andere kant van dezelfde medaille, een interessante discussie.


Mijn vraag hier over

dennisfranx schreef : Maar de verdamping vind ook van boven plaats door de wind en zon dus droogt het dan niet van onder en boven uit?


Marco zijn antwoord op mijn gedachte over het gebruik van split als drainage laag:

Marco buijsman schreef : Bij het watergeven wordt de zuurstof tussen de korrels ververst en neemt het pureuze substraat water op. Een deel van het water zal ook door oppervlaktespanning tussen de korrels blijven hangen. Hoe fijner de korrel, hij meer water er aanwezig zal blijven in het substraat.
Op het moment dat er variatie in korrelgrootte is van het substraat zal het de doorlaatbaarheid van de fijnste korrelgrootte aannemen. Het is belangrijk dat het substraat redelijk vlot kan aandrogen, zodat de groei wat gedrongener blijft. Dit is dus in het laatste geval veel minder vlot.
Grind is een gesteente met een gesloten oppervlak en kan dus zelf geen water vasthouden. Enkel door oppervlaktespanning en cappilaire werking zal er vocht tussen blijven hangen. Als je grind gaat mengen met potgrond zullen de ruimtes tussen de korrels opgevuld worden met potgrond en daardoor verliest het grind zijn werking.. Het geeft alleen een hoop gewicht aan de pot.
Dit verklaart dus ook waarom het belangrijk is om het substraat te zeven voordat je het gebruikt.


Luc zijn antwoord op mijn gedachte over het gebruik van split als drainage laag

LucRoux schreef :
De zogenaamde drainage laag is - ik wik mijn woorden- achterhaald en hoort bij de andere hardnekkige fouten als spinazie zit vol ijzer en je mag geen alcohol drinken als je antibiotica neemt...
Hetgeen ik hier ga uitleggen heb ik gelezen in een wetenschappelijk onderbouwd artikel, ik ben er nog naar op zoek, kan het niet zo dadelijk terug vinden.
Neem een spons en laat die vol water zuigen. Als je hem ergens neerlegt loopt er wat water uit, maar dat stopt na een tijdje. De bovenkant van die spons zal nu wat droger aanvoelen omdat daar minder of geen water is. Er is dus een balans tussen zwaartekracht en capilariteit.
Leg die spons nu eens op wat dikke stenen. Gaat er nu ineens meer water uitlopen?
Om dit nu te vertalen naar onze bonsai: de waterspiegel in het substraat staat op een bepaalde hoogte. De hoeveelheid water, of de verzadiging vermeerdert naar beneden toe ( de spons is droger vanboven). De wortels van onze plant zitten dus, naar beneden toe in de container in een steeds vochtiger omgeving. Als we nu een drainage laag leggen, verhogen we het niveau van de hoogste verzadiging, laten dus minder plaats voor de wortels om te groeien. Het heeft dus geen zin om dikkere stenen onderaan te leggen, enfin toch niet vanuit het oogpunt om betere drainage te creëeren.


Mijn vraag over de theorie van de spons

dennisfranx schreef : Maar als je de spons op een vlakke ondergrond legt en bewaterd met een gieter of op een laag grote stenen op welke wijze zal dan het overtollige water makkelijker uit de onderkant van de spons weg kunnen lopen?


Atwoord van luc

LucRoux schreef :
Dennis- ik moet diep in mijn geheugen graven- maar ik dacht dat hoe grover de onderlaag, hoe moeilijker het water uit de bovenste laag weg zal draineren.
Ik denk dan dat het antwoord zal zijn: op een vlakke ondergrond met een gat in ( of gaten), in casu onze bonsaischaal, zal het water sneller wegsijpelen dan op een laag met stenen.

Een bedenking aansluitend hieraan: planten uit een plantencentrum hebben nooit een grovere onderlaag in de pot, nochtans zou je dat toch verwachten als dat zo goed zou zijn en qua kosten veel uitmaken als je een deel van de duurdere potgrond kan vervangen door stenen- maar dit terzijde.


Antwoord marco:

Marco buijsman schreef : Gewone planten hoeven niet snel aan te drogen om gedrongere groei te krijgen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Split of myth 6 jaren 1 week geleden #73230

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Luc als laatste nog van mijn kant,
Ik ben van beroep loodgieter en wij hebben ook te maken met het afvoeren van regen water, klanten van ons die hebben ervoor gekozen de woning niet op het hemelwater riool aan te sluiten maar om dit anders aan te pakken.
Om het regenwater sneller weg te laten lopen worden er grind koffers ingegraven in de grond
In deze koffers zit grove kiezelstenen en er overheen komt gewoon weer een laag aarde
Door deze grind koffers loopt het water veel sneller weg uit de toplaag van de grond als het regent mede hierdoor twijfel ik nog aan je theorie en hoop ik dat je snel dat artikel vind want ben wel benieuwd!

Nu vind ik het wel interesant en heb ik nog wel wat lege potjes staan eender allemaal van het zelfde formaat en heb ik reeds al mijn substraat componenten op dezelfde wijze gezeeft dus zou ik simpel een experimentje kunnen doen om deze theorieën te testen
Ik noem het experiment: split busters

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Split of myth 6 jaren 1 week geleden #73231

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Heren,
mooi zo, op een nette manier een discussie aangaan.

Ik heb al even gezocht naar het artikel maar heb vanavond meer tijd om wat gerichter en langer te zoeken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Split of myth 6 jaren 1 week geleden #73232

  • BomexX
  • BomexX's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 74
  • Ontvangen bedankjes 11
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LucRoux, dennisfranx

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Split of myth 6 jaren 1 week geleden #73233

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

BomexX schreef : Zou het kunnen dat je dit artikel zoekt?

bonsaiwonders-art.blogspot.be/2010/01/pu...drainage-layers.html


Dat was het inderdaad.
Ik heb het nog eens helemaal herlezen, mijn geheugen werkt toch nog redelijk :)
nog een videotje erbij:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by LucRoux.

Split of myth 6 jaren 1 week geleden #73235

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Uiterst interesant! Bedankt
Dus als ik het goed begrijp beter om dus de componenten allemaal hetzelfde te houden van formaat door de hele pot en alleen in sommige gevallen wel een grovere laag zoals in het voorbeeld uit de video om het "verzadigde" deel te verhogen zodat de wortels daar het eerste vocht kunnen opnemen om het minder lang nat te houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Split of myth 6 jaren 1 week geleden #73236

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

dennisfranx schreef : Uiterst interesant! Bedankt
Dus als ik het goed begrijp beter om dus de componenten allemaal hetzelfde te houden van formaat door de hele pot en alleen in sommige gevallen wel een grovere laag zoals in het voorbeeld uit de video om het "verzadigde" deel te verhogen zodat de wortels daar het eerste vocht kunnen opnemen om het minder lang nat te houden.


Zo begrijp ik het ook ja.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Split of myth 6 jaren 1 week geleden #73237

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2405
  • Ontvangen bedankjes 930

dennisfranx schreef : Luc als laatste nog van mijn kant,
Ik ben van beroep loodgieter en wij hebben ook te maken met het afvoeren van regen water, klanten van ons die hebben ervoor gekozen de woning niet op het hemelwater riool aan te sluiten maar om dit anders aan te pakken.
Om het regenwater sneller weg te laten lopen worden er grind koffers ingegraven in de grond
In deze koffers zit grove kiezelstenen en er overheen komt gewoon weer een laag aarde
Door deze grind koffers loopt het water veel sneller weg uit de toplaag van de grond als het regent mede hierdoor twijfel ik nog aan je theorie en hoop ik dat je snel dat artikel vind want ben wel benieuwd!

Nu vind ik het wel interesant en heb ik nog wel wat lege potjes staan eender allemaal van het zelfde formaat en heb ik reeds al mijn substraat componenten op dezelfde wijze gezeeft dus zou ik simpel een experimentje kunnen doen om deze theorieën te testen
Ik noem het experiment: split busters

Dat begrijp ik wel Dennis. Ik Enkhuizen heb je te maken met een kleigrond waar slecht water doorheen zakt. Een gat met grind erin zorgt er voor dat het water makkelijk het grondwater kan bereiken, door de kleilaag heen,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Split of myth 6 jaren 6 dagen geleden #73239

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Marco buijsman schreef :

dennisfranx schreef : Luc als laatste nog van mijn kant,
Ik ben van beroep loodgieter en wij hebben ook te maken met het afvoeren van regen water, klanten van ons die hebben ervoor gekozen de woning niet op het hemelwater riool aan te sluiten maar om dit anders aan te pakken.
Om het regenwater sneller weg te laten lopen worden er grind koffers ingegraven in de grond
In deze koffers zit grove kiezelstenen en er overheen komt gewoon weer een laag aarde
Door deze grind koffers loopt het water veel sneller weg uit de toplaag van de grond als het regent mede hierdoor twijfel ik nog aan je theorie en hoop ik dat je snel dat artikel vind want ben wel benieuwd!

Nu vind ik het wel interesant en heb ik nog wel wat lege potjes staan eender allemaal van het zelfde formaat en heb ik reeds al mijn substraat componenten op dezelfde wijze gezeeft dus zou ik simpel een experimentje kunnen doen om deze theorieën te testen
Ik noem het experiment: split busters

Dat begrijp ik wel Dennis. Ik Enkhuizen heb je te maken met een kleigrond waar slecht water doorheen zakt. Een gat met grind erin zorgt er voor dat het water makkelijk het grondwater kan bereiken, door de kleilaag heen,

Dat klopt enkel was dit geval in amsterdam op IJburg

Deze uitleg met de spons en de hoogte van de potten is dus ook de theorie die er achter zit om de potten schuin te zetten als je geen plekje hebt om ze droog te zetten in het natte seizoen hierdoor loopt dus ook sneller het te veel aan water uit de pot wat anders tussen de de korrels blijft zitten !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts