Onderwerp:

Eerste bonsai 5 jaren 8 maanden geleden #76020

  • Timothy1304
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi ik ben Timothy en ben nieuw op het forum.

Ik heb sinds gister een bonsai gekocht bij een tuincentrum. Als het goed is gaat het om een Carmona.

Ik heb op internet meerdere berichten gelezen over het feit dat een bonsai van een tuincentrum direct verpot moet worden.

Echter lees ik ook berichten dat het niet de juiste tijd is. Zou iemand mij kunnen helpen of ik nu moet verpotten of niet.

De bonsai was gister uitgedroogd. Op advies heb ik deze laten onderdompelen en benevel ik de bonsai nu twee keer per dag.

De bonsai staat op een tafel vlakbij een raam waar veel licht is. Hij staat niet direct in de zon.

Foto van de bonsai is bijgevoegd!

Bijlage niet gevonden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 8 maanden geleden #76021

  • Timothy1304
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 8 maanden geleden #76033

  • johnuhb15
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 0
Zolang je wortels maar niet beschadigen zal het eenmalig verpotten buiten de standaardverpoottijd van deze soort geen probleem zijn neem ik aan.
Hoe gaat het nu met je boompje?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 8 maanden geleden #76034

  • Timothy1304
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik denk dat het goed gaat. Nog geen blad uitval gehad. Ook heb ik de bonsai vandaag twee keer beneveld en een sate prikker in de aarde gedaan om te kijken of de grond nog vochtig was. Dit was allemaal in orde.

Zojuist de bonsai uit de schaal proberen te halen. Ik zag dat het erg moeilijk gingen en dat de wortels eigenlijk te groot zijn voor de schaal. Meteen maar even een grotere schaal en gemengde grond gekocht op de bonsaishop.

Heeft u nog tips waar ik op moet letten bij het verpotten als ik de benodigdheden binnen heb?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 8 maanden geleden #76040

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik denk dat jij en de voroge poster een verkeerd beeld hebben bij verpotten van bonsai. Hierbij is in dit geval het hooffddoel de boom uit denpotgrond, en in een beter substraat te krijgen.

Voor tropische soorten, zoals carmona, kan dat in de zomer.aar dit succes ol doen - waat ook het snoeien van de wortels inhoudt- zou ik een ervaren houder van deze soort betrekken.

Ik heb geen carmona en kan je niet gedetailleerd verder helpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 8 maanden geleden #76235

  • Simon de Boer
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
ik vind Carmona heel lastig. Voorkom dat hij uitdroogt maar voorkom ook dat hij te nat staat... een hele uitdaging.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonsai 5 jaren 8 maanden geleden #76268

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
De Carmona is een zeer lastige soort om in leven te houden, zeker als beginner. Bij mij is er al een keer eentje naar de bonsaihemel gegaan. En na terug komst van mijn vakantie is van mijn huidige carmona 99% van het blad uitgevallen. Ik denk dat hij er op dit moment wel weer boven op komt er vormt zich nu niet blad maar, dit geloof ik pas als hij weer groen is.

Verder is het verpotten van een tuincentrum bonsai wenselijk omdat de grond waar deze in staat niet de juiste is. Dit zijn massa producties en er word niet gekeken naar wat goed is.

Verder denk ik dat het 2maal benevelen van de plant wat veel is. En als je de vochtigheid van de grond in de gaten wil houden kan je hier een sate prikker voor gebruiken. Als je deze is de grond steekt en er weer uit haald kun je hier aan zien hoe vochtig deze is.

Wat betrefd verpotten, zou je kijk op youtube wat filmpjes over verpotten en rootprunning kunnen kijken dan weet je een beetje wat de bedoeling is met verpotten.

Hierbij nog wat linkjes met info voor deze boom soort

www.bonsai4me.com/SpeciesGuide/Carmona.html

www.dallasbonsai.com/care-guides/fukien-tea.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts