Onderwerp:

Jonge (1jr) eik zaailing; wanneer wortels snoeien? 5 jaren 8 maanden geleden #76342

  • MLSwart
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
In mijn ouders' tuin groeide een eikje in een grote bloempot, ik heb de zaailing mogen uitgraven en meegenomen naar huis. Hij staat nu tijdelijk in een gewone plantenpot, en ik dacht dat ik zou moeten wachten tot de herfst met verpotten enz. Hij heeft bladeren, maar lijkt nogal onder de indruk van de verhuizing, de kleinste bladeren bovenaan verdorren.

Is het het beste om toch alvast de wortels in te korten en hem in een bonsai-pot te zetten, of ga ik hem dan helemaal teveel stressen? Hij staat bovendien helemaal scheef, kan dit kwaad voor het vormen later? (Foto volgt).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by MLSwart.

Jonge (1jr) eik zaailing; wanneer wortels snoeien? 5 jaren 8 maanden geleden #76343

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Bij het uitgraven waarschijnlijk toch wat wortels verloren of zover beschadigd waardoor de boom nu niet voldoende vocht naar het loof krijgt en dat dus afsterft.

Een een jarige zaailing zal zeker eerst eens een jaar of 5 al dan niet 10 flink vrij moeten groeien/snoeien alvorens deze in een bonsai potje te stoppen
Lees u eens is in over het opkweken van bonsai,
Waneer te verpotten, waarom verpotten en waarom de wortels gesnoeid worden.
Dit alles staat op de bonsai empire site en ook in de zoekfunctie van het forum zult u zien dat dit alles al meermaals is omschreven
Succes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MLSwart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dennisfranx.

Jonge (1jr) eik zaailing; wanneer wortels snoeien? 5 jaren 8 maanden geleden #76344

  • MLSwart
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor het antwoord! De zaailing stond niet in de volle grond, volgens mijn moeder had een vogel of ander dier een eikel in de plantenpot begraven. Ze had daar denk ik geen vijf jaar kunnen staan. Er zijn zeker wortels beschadigd maar we hebben geprobeerd om zo voorzichtig mogelijk te zijn; helaas was er ook nog een andere plant in de pot die ontzien moest worden.

Ik heb al wat gelezen over bonsai, maar dat je een boom eerst vijf à tien jaar vrij moet laten groeien was me daarbij blijkbaar ontgaan. Is een boom tegen die tijd niet te hoog geworden dan?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jonge (1jr) eik zaailing; wanneer wortels snoeien? 5 jaren 8 maanden geleden #76347

  • MLSwart
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik dacht ook gelezen te hebben dat de penwortel zo snel mogelijk verwijderd moest worden, vandaar de originele vraag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jonge (1jr) eik zaailing; wanneer wortels snoeien? 5 jaren 8 maanden geleden #76348

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Begin nu niet te prutsen met de pas verpotte boom. Hij had, zeker als hij bij je ouders stond beter daar gebleven tot de knoppen na de winter begonnen te zwellen. Dus zeker niet nog eens verpotten. Laat de boom zoals hij nu verpot is. Na de winter kan je hem zonder veel gesnoei in een grote bak of in volle grond uitplanten. Tijd genoeg om je in te lezen dus.De resterende bladeren zien er niet zeer slap of verdroogd uit. Als de boom al enkele dagen verpot is zal hij het waarschijnlijk wel overleven.
De penwortel en later vervangend gegroeide wortels kan je bij elke verpotting inkorten.
Hij staat zo te zien in gewone potgrond. Matig vochtig houden. In de winter beschermen tegen hardere vorst.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MLSwart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Ivan.

Jonge (1jr) eik zaailing; wanneer wortels snoeien? 5 jaren 8 maanden geleden #76349

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

MLSwart schreef : Ik dacht ook gelezen te hebben dat de penwortel zo snel mogelijk verwijderd moest worden, vandaar de originele vraag.


Klopt maar snel en bonsai gaat meestal niet samen ;)
Vandaar mijn opmerking over het opzoeken van info waarom en waneer er wortelsnoei word toegepast op toekomstige bonsai, geen kritiek hoor maar een duwtje in de juiste richting !

Door de boom vrij te laten groeien zal hij inderdaad vrij hoog worden dit zorgt er echter ook voor dat de stam dikker word en dat is een van de basis onderdelen van een bonsai

De basis van een bonsai zijn 3 dingen
De wortelvoet (nebari)
De stam
De takken

Ik heb zelf ook een twee jarige eik zaailing staan die nu zo twee meter hoog gegroeid is dit jaar in het voorjaar 2019 snoei ik hem terug tot de eerste tak of knop en laat hem dan weer groeien.

Verder inderdaad zoals ivan aangeeft gewoon laten staan nu.

Mocht hij het nou niet halen en Wil je een eik gaan opkweken kun je nu buiten eikeltjes rapen en deze planten zodat ze volgend jaar opkomen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MLSwart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Jonge (1jr) eik zaailing; wanneer wortels snoeien? 5 jaren 8 maanden geleden #76351

  • MLSwart
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb echt al wat gelezen over bonsai, maar omdat ik weinig praktische ervaring heb en geen ervaren mensen om verduidelijking aan te vragen is de hoeveelheid informatie soms overweldigend. Daarom vraag ik het hier, voor ik alle adviezen tegelijk ga toepassen terwijl de situatie niet helemaal klopt. Ik heb thuis het boek Bonsai (Peter Warren) en ik heb de beginnersgids van Bonsai Empire gelezen, en daarnaast verscheidene websites, maar zoals ik al zei: het is overweldigend. 'Lees je in' is een begrijpelijk antwoord, maar ik had de vraag niet gesteld als dat voldoende was geweest. ;)

Hij staat inmiddels al een week of twee hier, in zijn eigen grond (waarin hij gekiemd is, dat zal wel potgrond zijn). Ik wilde hem zeker tot de lente met rust laten, maar ik begon te twijfelen omdat het een erg kleine pot is, en dus inderdaad geen bonsaigrond. Als ik jullie dus goed begrijp is het advies afblijven tot na de winter, en dan in een grote plantenpot zetten. Hartelijk bedankt :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by MLSwart.

Jonge (1jr) eik zaailing; wanneer wortels snoeien? 5 jaren 8 maanden geleden #76352

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Des te schever / of kronkeliger hij groeit des te beter. De meeste groeien kaarsrecht en zijn binnen een jaar zo verhard dat buigen lastig tot zelfs riskant wordt. Vaak ben ik er zelf net te laat mee. Het huidige potvolume lijkt voor dit jaar voldoende. Wortelsnoei ( penwortel ) enkel wanneer de nieuwe oppotting of toekomstige dit vereist & de wortelvoet dergelijke snoei toelaat. Uiteraard nu niet meer gaan verpotten, maar int voorjaar weer.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MLSwart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sjors Boomschors.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren