Onderwerp:

FB i.p.v. bims. 5 jaren 2 maanden geleden #78616

  • Palmertje
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 24
Ik heb nog geen ervaring met FB maar ik heb wel gezien hoe goed het water opneemt en toch zijn structuur behoudt.(beter nog dan akadama) Nu lees ik de laatste tijd veel over Bims/puimsteen. Heeft Bims niet dezelfde functie als FB, namelijk water opslaan en zijn structuur behouden, zodat tijdens het water geven er ook genoeg lucht bij de wortels kan komen? Zou ik i.p.v. bims ook gewoon FB in een grondmengsel kunnen toepassen? Het grondmengsel zou dan gaan bestaan uit: akadama, FB en iets als grind/lava/kiriu. En daarbij misschien een kleine percentage kokospotgrond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

FB i.p.v. bims. 5 jaren 2 maanden geleden #78617

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik ga deze discussie niet inhoudelijk aan. Ik heb mijn ideeen over substraat hier opgeschreven: bonsaitechniek.nl/eigenschappen-van-goed-bonsai-substraat/

In het kort: Ik zou geen potgrond toevoegen. Die verstopt de grond. Kleikorrels kunnen idd prima in het substraat gebruikt worden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Palmertje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

FB i.p.v. bims. 5 jaren 2 maanden geleden #78618

  • Palmertje
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 24
Dank u. Er worden vaak bijv. lavakorrels toegevoegd, omdat deze water opnemen en hun structuur behouden. Maar dat doet FB ook en akadama , in iets mindere mate, ook. Waarom dan mengsels maken als de verschillende korrels toch wezenlijk hetzelfde doen? Dus in hoeverre is een mengsel van 100 % FB minder goed dan een mengsel van allerlei soorten korrels?