Onderwerp:

FB i.p.v. bims. 5 jaren 2 maanden geleden #78616

  • Palmertje
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 24
Ik heb nog geen ervaring met FB maar ik heb wel gezien hoe goed het water opneemt en toch zijn structuur behoudt.(beter nog dan akadama) Nu lees ik de laatste tijd veel over Bims/puimsteen. Heeft Bims niet dezelfde functie als FB, namelijk water opslaan en zijn structuur behouden, zodat tijdens het water geven er ook genoeg lucht bij de wortels kan komen? Zou ik i.p.v. bims ook gewoon FB in een grondmengsel kunnen toepassen? Het grondmengsel zou dan gaan bestaan uit: akadama, FB en iets als grind/lava/kiriu. En daarbij misschien een kleine percentage kokospotgrond.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

FB i.p.v. bims. 5 jaren 2 maanden geleden #78617

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik ga deze discussie niet inhoudelijk aan. Ik heb mijn ideeen over substraat hier opgeschreven: bonsaitechniek.nl/eigenschappen-van-goed-bonsai-substraat/

In het kort: Ik zou geen potgrond toevoegen. Die verstopt de grond. Kleikorrels kunnen idd prima in het substraat gebruikt worden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Palmertje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

FB i.p.v. bims. 5 jaren 2 maanden geleden #78618

  • Palmertje
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 24
Dank u. Er worden vaak bijv. lavakorrels toegevoegd, omdat deze water opnemen en hun structuur behouden. Maar dat doet FB ook en akadama , in iets mindere mate, ook. Waarom dan mengsels maken als de verschillende korrels toch wezenlijk hetzelfde doen? Dus in hoeverre is een mengsel van 100 % FB minder goed dan een mengsel van allerlei soorten korrels?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

FB i.p.v. bims. 5 jaren 2 maanden geleden #78619

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2410
  • Ontvangen bedankjes 931
Ik wil hierbij aanvullen dat het belangrijk is dat de alle substraatkorrels dezelfde grootte hebben. Als dat niet zo is dan vullen de kleinere deeltjes, zoals LB ook aanhaalt, de grotere ruimtes tussen het grovere substraat, wat de doorlaatbaarheid negatief beïnvloedt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Palmertje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

FB i.p.v. bims. 5 jaren 2 maanden geleden #78630

  • BPost
  • BPost's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 61
  • Ontvangen bedankjes 14
Ik gebruik voor mijn mengsels tegenwoordig slechts 4 door mij beproefde elementen, te weten Terramol (FB/BB), Zeolite, fijne kiezel en cocopeat. Het hoofdbestanddeel is Terramol dit om de duurzaamheid en om het mengsel open en luchtig te houden. Zeolite ook om de duurzaamheid en het vermogen om meststoffen wat langer vast te houden. Cocopeat ter bevordering van de ontwikkeling van haarworteltjes. Fijne kiezel om het mengsel wat droger te maken. De samenstellingen verschillen per boomsoort en/of standplaats en niet altijd worden al de 4 elementen gebruikt. Van cocopeat gebruik maar kleine hoeveelheden, meestal niet meer dan 10% van het geheel. Een pasklaar mengadvies is niet te geven dat hangt van te veel factoren ter plaatse af.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Palmertje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by BPost.

FB i.p.v. bims. 5 jaren 2 maanden geleden #78659

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Lastige materie.

Palmertje schreef : Waarom dan mengsels maken als de verschillende korrels toch wezenlijk hetzelfde doen?

Maar doen ze ook exact het zelfde, das de vraag [ antwoordt is NEE ]. Hiervoor dient u eerst het werkelijke verschil ( de substraat specificaties ) vast te stellen. Elk substraat heeft zijn voor en nadelen, door verschillende delen te mengen kan hierop worden ingespeeld.

Palmertje schreef : Dus in hoeverre is een mengsel van 100 % FB minder goed dan een mengsel van allerlei soorten korrels?

Dat hangt geheel af van wat door u en uw boom als goed gekenmerkt wordt. Wat door u en uw boom als goed bevonden wordt hoeft voor ons en onze bomen niet hetzelfde te zijn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Palmertje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sjors Boomschors.

FB i.p.v. bims. 5 jaren 2 maanden geleden #78660

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Zoals door BPost aangegevens is het inderdaad van belang in te zien dat een pasklaar mengadvies niet te geven is, omdat deze afhangt van veel factoren.

Terugkomend op deze factoren.

Stel voor u zelf een formulering op betreffende uw wensen, de wensen van uw boom, maak hierin een compromie met de boom op de eerste plaats. Uitgaande van de boom, zijn positionering, het klimaat, uw woon omstandigheden en toegepaste wijze van uitoefenen van bonsai. Zoek hierbij vervolgens een substraat of mengsel dat bij benadering zoveel mogelijk aan deze wensen voldoet. Rekening houdend met de gehele compositie bestaande uit uw boom, het substraat en de pot.

Ben zelf dol op specificaties, cijfers en analyses.

Als deze wensen cijfermatig worden omschreven [ gewichten, volumes, hoeveelheden, afmetingen, tijdsduur en krachten ] dan is het geheel na te rekenen en zijn gemaakte keuze daarmee te onderbouwen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Palmertje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

FB i.p.v. bims. 5 jaren 2 maanden geleden #78675

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

BPost schreef : Ik gebruik voor mijn mengsels tegenwoordig slechts 4 door mij beproefde elementen, te weten Terramol (FB/BB), Zeolite, fijne kiezel en cocopeat. Het hoofdbestanddeel is Terramol dit om de duurzaamheid en om het mengsel open en luchtig te houden. Zeolite ook om de duurzaamheid en het vermogen om meststoffen wat langer vast te houden. Cocopeat ter bevordering van de ontwikkeling van haarworteltjes. Fijne kiezel om het mengsel wat droger te maken. De samenstellingen verschillen per boomsoort en/of standplaats en niet altijd worden al de 4 elementen gebruikt. Van cocopeat gebruik maar kleine hoeveelheden, meestal niet meer dan 10% van het geheel. Een pasklaar mengadvies is niet te geven dat hangt van te veel factoren ter plaatse af.


Dan hebben wij bijna hetzelfde mengsel enkel gebruik ik ipv cocopeat dennenschors

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

FB i.p.v. bims. 5 jaren 2 maanden geleden #78678

  • Adorian88
  • Adorian88's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 101
  • Ontvangen bedankjes 39
Even terug naar het topic. FB i.p.v. Bims.

Beiden zijn het korrels die hun structuur behouden, maar FB hou meer vocht vast dan Bims.
Deze eigenschap kun je wel of niet gebruiken in je grondmengsel.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Palmertje

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

FB i.p.v. bims. 5 jaren 2 maanden geleden #78770

  • Palmertje
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 24
Als aanvullend op de Akadama die ik nog heb liggen en de FB, zit ik na jullie mixen gelezen te hebben te denken aan toevoegen met zeolite en lava. Zeolite voor zijn iets minder opnemen van water en lava omdat ik verwacht dat dit het water nog minder vasthoudt( dit is meer i.p.v. kiezel) En eventueel kan ik altijd nog experimenteren met cocopeat o.i.d. Nu is mijn vraag: waar halen jullie je zeolite en lava vandaan zonder dat ik daarvoor gelijk de hoofdprijs moet betalen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts