Onderwerp:

Verpotten Chinese Iep. 5 jaren 2 maanden geleden #78913

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Ik heb al wel wat zitten lezen over het verpotten van de Bonsai. Waar moet ik op letten, want dat werd me nog niet echt duidelijk. Wat is de beste grond voor mijn Chinese Iep? Kan ik toe met de Bonsaigrond van het lokale tuincentrum of raden jullie me aan toch voor de wat betere grond te gaan (bv van de webshop op deze site)? Hij loopt al een paar weken uit nu. Heb zelfs al wat erg lange scheuten weg gesnoeid. De boom ziet er verder goed uit, al heb ik wel kleine zwarte vliegjes gezien. Ik begreep uit het "Ziekten/ Insecten" onderwerp dat dit mogelijk de rouwmug betreft? Ik ben wel bekend met een vergelijkbaar iets bij orchideeën, maar dat treedt alleen op indien het medium waarin de desbetreffende orchidee staat aan vervanging toe is. Geldt dit bij de Bonsai ook? Hoe weet je of de potmaat waarin hij staat nog de juiste is? Bij mijn orchideeën kan ik dat veel beter beoordelen. Bonsai is nog een erg nieuw iets voor me. Maar ik wil er zeker wel het beste van maken, ook al betreft het een "malsai" in mijn geval.;) Alvast dank voor de input

PS: Wanneer het weer het straks toelaat wil ik hem zeker ook buiten op het balkon gaan zetten in de lente/zomer. Is het dan raadzaam om van die gaasjes op de afwateringsgaten te doen i.v.m. mogelijk ongedierte? Ik zag deze gaasjes in meerdere YT video's terug komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten Chinese Iep. 5 jaren 2 maanden geleden #78914

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
De gaasjes die je bedoelt zijn niet tegen beestjes maar om te voorkomen dat het substraat onder uit de pot valt.
Ik adviseer je geen bonsai grond van het tuincentrum te kopen maar om een korrel substraat te kiezen zoals akadama of dergelijke een zoek opdracht op het forum zal veel resultaat opleveren hier over.
De juiste pot maat hangt volledig af van je doel
Wil je de boom laten groeien en stamdikte kweken kun je beter iets meer ruimte hebben ga je verfijnen kun je beter een wat kleinere pot gebruikrn.
Mochten de zwarte vliegjes inderdaad rouwmuggen zijn is het substraat te nat geweest voor langere periode, de grond iets droger houden kan het probleem oplossen
Succes met deze nieuwe verslavende hobby!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten Chinese Iep. 5 jaren 2 maanden geleden #78915

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Dank u wel voor de goede tips. Dan ga ik zeker voor de goede grond. Dat doe ik bij mijn orchideeën ook. Kost iets meer, maar het is zoveel beter voor de planten.

Ik denk dat de stam op zich al wel redelijk stevig is. Ik mis met name de verfijning. Er zitten nog behoorlijk wat gaten, kale plekken e.d.. Deze Bonsai was een geschenk van een goede vriend. Ik doe zelf al jaren orchideeën houden, vandaar zijn gedachte aan een Bonsai. De basis op zich is niet slecht, maar je kunt wel duidelijk zien dat het een "malsai" is.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten Chinese Iep. 5 jaren 2 maanden geleden #78916

  • Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 4
Ook is de vorm nog een beetje....rommelig. Ik heb die onderste takken al weg gesnoeid en met de speciale wondpasta behandeld. Ook wil ik kijken met het verpotten hoe de wortelvoet erbij staat en of ik die nog wat meer naar voren kan halen. Volgende week bestel ik de benodigde materialen (gereedschap, grond etc.) omdat ik die nu nog niet heb.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten Chinese Iep. 5 jaren 2 maanden geleden #78917

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Mooi project voor de bezem stijl !
Ulmus ontleent zich daar tevens goed voor

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten Chinese Iep. 5 jaren 2 maanden geleden #78920

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Ik gebruik voor bijna al mijn boompjes een grondmengsel van;

4 schepen akadama
1 schep Kyriu
1 schep potgrond

Hier doen ze het prima op, velen zullen menen dat de potgrond niet nodig is of zelfs verkeerd. Echter merk ik dat mijn bomen het er prima op doen. Vandaar dat ik hier aan vast hou.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren