Onderwerp:

Verpotten/wortelsnoei pinus soorten 4 jaren 11 maanden geleden #79552

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
In de tijd dat ik meelees en me interesseer voor bonsai heb ik altijd geleerd dat je bij het verpotten van Pinus soorten (en misschien ook coniferen) voorzichtig moet zijn met wortelsnoei en uitwassen van de kluit. Nu zag ik een filmpje van Nigel Saunders waarin hij zijn Pinus Sylvestris verpot en ongeveer alles doet waarvan ik heb geleerd dat je dat niet moet doen bij dennen. Na het kijken van het filmpje ben ik in de comments gaan neuzen en kwam ik onderstaande tegen.

Wat denken jullie hiervan? Is het een mythe? Ik ben in elk geval lichtelijk in de war. Hij wast zelfs de hele kluit en verwijderd alle oude aarde.



Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Stephan1991.

Verpotten/wortelsnoei pinus soorten 4 jaren 11 maanden geleden #79554

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Tja er zijn altijd meerdere wegen naar Rome
Ik heb in het verleden ook wel gebare root en uitgespoeld
Het uitspoelen doe ik niet meer want mijn lesgever vertelde mij dat er altijd nuttige schimmels/sporen aan de wortels blijven zitten die je anders weg spoelt daar kan ik mij wel in vinden....
Bare rooten doe ik bij de meeste planten tenzij dit niet gaat ivm het te veel wortels verwijderen in een keer dan werk ik in stappen.

Onthou ook dat De nazorg die geboden wordt draagt ook veel bij aan het herstel van de plant na een verpotting en ook dat nigel Saunders in een ander klimaat leeft als ons.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten/wortelsnoei pinus soorten 4 jaren 11 maanden geleden #79573

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Klopt hij woont in Ontario, meer een landklimaat met nu nog erg koude nachten. Ik heb een paar 2 jarige zaailingen. Denk dat ik 1 er van gewoon op zijn manier ga proberen, behalve bij de Pinus Parviflora, daar ben ik wat voorzichtiger mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten/wortelsnoei pinus soorten 4 jaren 11 maanden geleden #79574

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Nigel Saunders is zo ie zo een bijzonder persoon ;)

Ik heb veel van zijn filmpjes gezien en ook het nodige geleerd van hem, maar de laatste tijd word hij steeds meer wereld vreemd. Met zijn Mars grond maken :lol:

Ik hou me met de verpottingsregels toch bij het meeste word toegepast. Ik zal een kluit van ren den niet uitwassen en oude grond bij de wortels voegen als ik ga verpotten. Dat is het advies wat je het meeste leest en krijgt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten/wortelsnoei pinus soorten 4 jaren 11 maanden geleden #79576

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32

Bijlles schreef : Nigel Saunders is zo ie zo een bijzonder persoon ;)

Ik heb veel van zijn filmpjes gezien en ook het nodige geleerd van hem, maar de laatste tijd word hij steeds meer wereld vreemd. Met zijn Mars grond maken :lol:


Dat merkte ik ook afgelopen winter:blink: Gelukkig komen er nu weer wat serieuzere filmpjes online, volgens mij had die gewoon niks te doen in z'n koude Canadese winter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten/wortelsnoei pinus soorten 4 jaren 11 maanden geleden #79577

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Hij gebruikt trouwens ook een kas is te zien in zijn filmpjes wellicht draagt dat iets bij aan zijn manier van doen
Een twee jarige zaailing is een ander verhaal dan een wat oudere boom in een pot gevuld met wortels dus ik zou zelf niet uit durven gaan van de uitslag met een test gedaan met een tweejarige zaailing tegenover planten die wat verder zijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten/wortelsnoei pinus soorten 4 jaren 11 maanden geleden #79595

  • Sjors Boomschors
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 321
  • Ontvangen bedankjes 46
Hangt mogelijk af van gekozen bewateringstechniek, individueel of in serie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten/wortelsnoei pinus soorten 4 jaren 11 maanden geleden #79606

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32

dennisfranx schreef : Hij gebruikt trouwens ook een kas is te zien in zijn filmpjes wellicht draagt dat iets bij aan zijn manier van doen
Een twee jarige zaailing is een ander verhaal dan een wat oudere boom in een pot gevuld met wortels dus ik zou zelf niet uit durven gaan van de uitslag met een test gedaan met een tweejarige zaailing tegenover planten die wat verder zijn


Dat is waar wat je zegt. Waarschijnlijk is er ook niemand die de meer rigoureuzere methode gaat testen op een oude boom van €1 000.

Lijkt me leuk om te horen hier als een forummer de methode van Nigel Saunders toepast op een >20 jaar oude den.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten/wortelsnoei pinus soorten 4 jaren 11 maanden geleden #79611

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Ik zie hem wel eens wortel snoei toepassen dat ik me afvraag of er nog wel wortels over blijven :blink: Maar eerlijk toegegeven, zijn Lariksbos vind ik wel erg mooi.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten/wortelsnoei pinus soorten 4 jaren 11 maanden geleden #79658

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32

Bijlles schreef : Ik zie hem wel eens wortel snoei toepassen dat ik me afvraag of er nog wel wortels over blijven :blink: Maar eerlijk toegegeven, zijn Lariksbos vind ik wel erg mooi.


Ik vind het ook wel grappig om te zien, zit die enthousiast te snoeien en uiteindelijk blijven er een paar wortels over. :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts