Onderwerp:

azalea 13 jaren 1 week geleden #1781

  • PatrickVanHoogstraten
  • PatrickVanHoogstraten's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 180
  • Ontvangen bedankjes 18
mijn azalea verpot, weer verse grond erin.
dit moet ik wel doen want deze heeft een erg dikke fijne wortelkluit.
deze geeft bloemen half rose/half wit.

alvast een beetje uitgedunt en de voorste tak er af gehaald.
nu zit er nog een wond met wondzalf. dus daar moet je niet opletten.
de takken zijn bijna niet meer te richten want de zijn breekbaar en weinig buigzaam meer. maar alles heeft zijn tijd.
de foto is vandaag genomen (10-4-2011)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by PatrickVanHoogstraten. Reden: datum foto vergeten

Re: azalea 13 jaren 1 week geleden #1785

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Dat zal best een fraai plaatje zijn als de boom in bloei staat.:cheer:
Heb je die tak daar weggehaald omdat hij vrijwel op gelijke hoogte zat met de tak rechts of was er een andere reden dat je hem hebt verwijderd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: azalea 13 jaren 1 week geleden #1786

  • PatrickVanHoogstraten
  • PatrickVanHoogstraten's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 180
  • Ontvangen bedankjes 18
ik heb het gedaan eigenlijk om meerdere redenen, inderdaad zat deze tak gelijk aan de tak rechts en je keek er recht op. deze tak die weg is blokeerde een tak links onder en de stam was niet echt zichtbaar.

omdat dit de lieveling was van mijn vriendin kon ik er weinig aan doen. maar nu met accuute scheiding (ze heeft gelukkig deze bonsai wel laten staan), het word lente dus ik heb gelijk deze azalea onderhanden genomen.

ik heb gelijk voor een lagere pot gekozen die ik nog had liggen. de voorkant is niet precies in het midden, ik had de azalea liefst een klein stukje gedraaid naar links. de bonsai heeft een erg dikke wortelkluit(super veel haarwortels) en deze heb ik al ingekort kon ik hem net niet draaien. dus voorlopig moet die schaal een klein stukje draaien en dan heb ik de juiste voorkant die ik wil zien.
op de foto is die niet gedraaid en stond nog op mijn draaitafel. wat trouwens echt een uitvinding is. erg handig hulpmiddel.
er word nog zeker een foto gemaakt als die in bloei staat

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: azalea 13 jaren 1 week geleden #1789

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
welke grond samenstelling heb je gebruikt?
Ik pot die van mij altijd op pure kanuma, aangezien azaleas (en alle rhododendrons zure grond nodig hebben).
Ik zie echter wat normale "potgrond" bij die van jou en iets wat op grind lijkt??

gewoon pure interesse, want blijkbaar doet die van jou het al jaren goed met de samenstelling die jij gebruikt??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: azalea 13 jaren 1 week geleden #1806

  • PatrickVanHoogstraten
  • PatrickVanHoogstraten's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 180
  • Ontvangen bedankjes 18
de bonsai's heb ik in het begin toen ik met bonsai's begon ook puur op akadama en kanuma gezet. door de zomerhitte die in de tuin (geen natuurlijke schaduw) kon de warmte erg hoog oplopen. ik heb rietendaken gemaakt voor de volle zon. ondanks dat verdroogde de bonsai's met name de kleine en die in ondiepe schalen stonden.

en dat gebeurde elke keer als ik savonds thuis kwam van het werk. zo heb ik enkele bonsai's verloren. dus mijn grote probleem van de zon. om meer overlevingskans te maken heb ik toen besloten om de grond waar ze in staan te veranderen en ook net iets meer te geven dan alleen akadama en kanuma.
dus een beetje met de grond aan het rommelen geweest. ik ben een fanatieke tuinliefhebber (zeker van wilde tuinen) en zo grondmengsels gemaakt voor de bonsai's.

bv, de azalea heeft een mengsel van 1 deel potgrond, 1 deel azalea grond, 1 deel aquariumgrind 1 tot 2,5mm (dit grind is erg goed, niet scherp, klonterd niet aan elkaar, goedkoop, overal te krijgen en erg water doorlatend als er ergens teveel aan grind zit) en 1 deel kanuma, dat zie je niet omdat ik dat deel weglaat bij de laatste cm om de pot af te vullen. dus elke bonsai heeft 1 deel specifieke grond erbij.

ook de deel akadama of kanuma wordt bijgevoegd naarmate of het een loofboom is of een naaldboom.

bij mijn japanse abrikoos heb ik inplaats van dat deel een deel grond die voor fruitbomen is om toch een fauna mee te geven die deze soortennodig hebben.
bij elke bonsai die verpot word doe ik een paar snufjes bitterzout bij dit om minder gele en bruine bladeren of naalden te krijgen. want een magnesiumtekort komt wel eens voor. dus bij al droogt de grond niet zo snel uit en de afwatering is optimaal.

zo probeer ik een beetje de weg te vinden om een goede grondsoort te maken zelf.
want ook de grond heeft wel wat aandacht nodig om de bonsai goed te laten groeien. mijn trage hazelaar ga ik de grondsamenstelling veranderen want er kan ook wel eens iets niet goed zijn of de boom komt wat te kort. maar word aan gewerkt, ik zit op akadama te wachten dus komt goed en deze zal in een grote trainingspot gezet worden. als ik hele grote potten moet vullen gebruik ik zwarte grond van de voortuin als een bijkomende opvulling anders is het te kostbaar. en voorkomt bij grote potten dat de grond niet te snel een bonk met zand word.
bij deze,
patrick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by PatrickVanHoogstraten.

Re: azalea 13 jaren 6 dagen geleden #1814

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Dat is een heel verhaal Patrick wat je hier hebt neergezet over hoe jij de grondmengsels voor je bomen samenstelt en uitprobeert! Heel interessant om te lezen. Nou heb ik een vraag over het bitterzout. Bitterzout is me bekend en ik gebruik het bij mijn fuchsia's als die gebreksziekten tonen, o.a. geel ziekelijk uitziend blad. De dosering die ik ze dan geef is 1,5 gram op een liter water. Nooit geweten echter dat bitterzout ook toepasbaar is bij naaldbomen! Je voegt het dus zoals ik lees toe bij het verpotten. Hoeveel doe je door de grond en nadien ook nog een keertje wat toevoegen of is het eenmalig alleen bij het verpotten? Zou het graag van je weten!

Kleine tip van mij nog om vrij grote potten te vullen:
Uit een plaat tempex van 2 cm dik snij ik blokjes van 2 x 2 cm en gooi die onderin zo'n grote pot(hoeveelheid bepaal je zelf) als opvulling.
Aanvullen met potgrond en daar de boom of struik in zetten, de wortels zoeken hun weg wel. Potten worden veel minder zwaar en je bent minder dure grond nodig! Doe het bij alle grote potten en tot volle tevredenheid.;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: azalea 13 jaren 6 dagen geleden #1819

  • PatrickVanHoogstraten
  • PatrickVanHoogstraten's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 180
  • Ontvangen bedankjes 18
tja, het is een heel verhaal, maar we zijn hier tenslotte voor onze bomen. en tips voor elkaar kan nooit geen kwaad en zeker handig. de tip van tempex is zeker goed. dat spul heb ik ook liggen. (isolatie vijver). en niet aangedacht om dat als opvulling te gebruiken. dus hank thanks voor de tip!.

wat betreft de bitterzout. tegenwoordig word bitterzout in twee verpakkingen uitgegeven. voor alle planten en eentje voor coniferen en naaldbomen.
het is erg sterk spul en moet heel weinig van gebruikt worden. dus daarom doe ik er maar een snufje erbij bij het verpotten. de eerste dagen hou ik de grond toch vochtig dus het lost wel op. de mengverhouding is 1,5 tot 2,5kg voor 1000 vierkante meter of 75 tot 150 gram per 1000 liter water, dus echt maar een snufje. ik doe het twee keer per jaar, op de verpakking staat welke maanden je dat toe kan voegen. de tweede keer in het jaar los ik het op in water.

de akadama is binnen, zoals gewoonlijk weer een top service van de bonsaishop hier! oscar thanks weer!. kan ik weer aan de slag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: azalea 13 jaren 5 dagen geleden #1823

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Thanks Patrick,
duidelijk antwoord.
Ik heb ook verschillende grondsamenstelling voor verschillende bomen, en tevens voor de weersomstandigheden (zon, schaduw, veel regen etc)
Ook veel zitten experimenteren.
Heb dit jaar voor het eerst een azalea, vandaar dat ik dus wilde weten welke grond jij hiervoor gebruikt.

Goede tip van dat bitterzout.
enig idee waar dat te verkrijgen is??
Sommige van mn jeneverbessen en picea wil nog wel eens wat bruine naalden / loof vertonen, dus wellicht dat dit mij ook kan/zal helpen.

grt,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: azalea 13 jaren 5 dagen geleden #1837

  • PatrickVanHoogstraten
  • PatrickVanHoogstraten's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 180
  • Ontvangen bedankjes 18
bitterzout kun je bijna overal krijgen, zowel in de tuincentra als boerenbond enzo. het is toch iets wat je extra geeft voor je bonsai's. ze kunnen zo weinig als ze in de pot staan.:)

een azalea is toch een boompje die je niet mag missen in je collectie.
en daarbij heb je er verschillende kleuren azalea's die in verschillende tijden van het jaar bloeien. erg mooi.

je ziet steeds veel meer mensen die hun grond aanpassen naar de omstandigheden die ze hebben in de tuin. de standaardgrond die te koop is makkelijk maar mist toch iets vind ik. hopen dat de azalea snel in bloei komt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: azalea 13 jaren 4 dagen geleden #1841

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

patentam schreef : bitterzout kun je bijna overal krijgen, zowel in de tuincentra als boerenbond enzo. \
hopen dat de azalea snel in bloei komt.


Thanks, ik zal eens rondneuzen in het tuincentrum,
en ja, ik kan ook niet wachten tot mijn azalea in bloei staat !!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts