Onderwerp:

Organisch additief substraat mix 4 jaren 4 maanden geleden #82811

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Hallo allemaal,

Afgelopen seizoen zag mijn substraat voor de bomen er als volgt uit: groot deel Terramol/FB/Belmondo Basic + klein deel cocopeat + klein deel vermiculiet. Uiteraard leert men al doende en ben ik er voor mezelf uit dat ik de cocopeat en vermiculiet achterwege wil laten in de toekomst. De vermiculiet blijft te nat (had achteraf gezien sowieso geen reden om dit toe te voegen) en de minikorrels cocopeat doen het effect teniet van het gebruiken van korrelsubstraat door de ruimten tussen de Terramol korrels op te vullen (geleerd uit artikelen van Walter Pall en Harry Harrington). Ik merk deze herfst dat sommige bomen echt veel te nat staan en dat komt voor mijn gevoel door de vermiculiet en cocopeat.

Uit diverse oude topics van dit forum en in artikelen van Harry Harrington, Graham Potter en Walter Pall komt het gebruik van boomschors naar voren als organisch additief. In een oud topic op dit forum kwam ik de volgende artikelen tegen:

www.hornbach.de/shop/Pinienrinde-FloraSe...6233858/artikel.html
www.hornbach.de/shop/Pinienrinde-FloraSe...8707092/artikel.html

De pinienrinde ben ik dan van plan te zeven op korrelgrootte 2-8mm zoals ik ook bij de Terramol doe.

Zou een mix van bijvoorbeeld 80-90% Terramol en 10-20% boomschors en eventueel kiryu voor extra drainage naargelang de soort boom een goed idee zijn? Hoe staan jullie tegenover het idee om een klein deel organisch materiaal toe te voegen? Of zouden jullie zeggen zet de bomen gewoon in 100% Terramol, dat organisch materiaal in de substraat mix is nergens voor nodig?

Verder ben ik benieuwd of de gebruikers van boomschors en de Pinienrinde al andere betere producten hebben gevonden of in gebruik hebben? Het topic was namelijk al bijna 3 jaar oud.

Als laatste een vraag als ik boomschors ga gebruiken. Voor welke soorten raden jullie aan om het sowieso niet te gebruiken i.v.m. verzuring van de grond door de boomschors?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Organisch additief substraat mix 4 jaren 4 maanden geleden #82812

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik heb hier een jaar of anderhalf geleden uitgebreid over geschrevem wat voor mij werkt. Dat staat hier: bonsaitechniek.nl/eigenschappen-van-goed-bonsai-substraat/

Ik maak niet voor verschillende soorten verschillende mixen. Alleen azalea's krijgen een bijzondere behandeling. De rest.. moet het doen met wat ik op die pagina beschrijf. Zonder noemenswaardige problemen. (Het substraat is vrij licht dus MOET je de planten in de pot vast zetten bij verpotten, wat zowieso aan te raden is)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Stephan1991

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Organisch additief substraat mix 4 jaren 4 maanden geleden #82842

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Akkoord ook boomschors dus. Ik ga het denk ik gewoon proberen. Heb van de vereniging ook een zak Akadama dus daar ga ik ook mee experimenteren en kijken wat voor mij werkt. Heb ook een paar citroenzaadjes geplant in een mix van schors, Terramol en wat kiezel en die groeien als een gek in een heel klein potje.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Organisch additief substraat mix 4 jaren 3 maanden geleden #82905

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Ik heb na lang zoeken de volgende pijnboomschors besteld:

www.amazon.de/dp/B013XCJAQG/ref=pe_3044161_185740101_TE_item

Op nederlandse sites kon ik geen pijnboomschors vinden met een fijne zeving/fractie (alleen big bags van 1000L). De duitse Hornbach verzond helaas geen producten naar Nederland. Ik heb nu in elk geval 70 liter dus daar kan ik waarschijnlijk lang mee doen als ik ongeveer 10-15% door m'n substraat meng.

Engelse bonsai sites/artiesten hadden het telkens over 'composted bark'. Heb daar op onderstaande site het volgende over kunnen vinden:

www.rhp.nl/nl/product/boomschors

Schijnt dus dat mediterrane schors/franse schors geen compostering nodig heeft omdat het van de Pinus Pinaster komt en erg hard is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Organisch additief substraat mix 4 jaren 3 maanden geleden #82918

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Organisch additief substraat mix 4 jaren 3 maanden geleden #82938

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Als ik hout klief, verhaksel ik de schors om bij mijn compost te gooien. Zou dit gebruikt kunnen worden? Ik heb momenteel een zak staan met schors van spar en berk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Organisch additief substraat mix 4 jaren 3 maanden geleden #82942

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32

Ivan schreef : www.gamma.be/nl/assortiment/l/tuin/tuinonderhoud/sierschors


Leveren niet aan Nederland + fijne fractie is alleen in de winkel te koop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Organisch additief substraat mix 4 jaren 3 maanden geleden #82943

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Heb ook even gezocht. Heb deze gevonden 5tot12mm

onlineplantenshop.nl/product/culvita-fra...VJFoPzxoCyecQAvD_BwE

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Organisch additief substraat mix 4 jaren 3 maanden geleden #82944

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Walter Pall gebruikt grove veen/turf inplaats van boomschors.

walter-pall-bonsai.blogspot.com/2009/04/rough-peat.html

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Organisch additief substraat mix 4 jaren 3 maanden geleden #82953

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Klopt. In onderstaand artikel geeft hij aan dat je ook schors kan gebruiken.

walter-pall-bonsai.blogspot.com/2010/06/...atering-english.html

"Since there is no soil in modern substrates there is very little alive in them. They dry out easily and one must water several times a day when it is hot, especially if you have used pure inorganics. Therefore I add rough peat in addition to the previously mentioned substrates. This is the kind of peat that is harvested in bogs and comes in its natural coarse form. Make certain not to use fine particle peat/sphagnum moss, even if the package says “dust free” as the particles will be too small. If you cannot find the correct type of peat, use small bark bits without dust particles, or cut coconut fibers. These organic components should comprise 15-20 % of the overall volume, a bit less with conifers, olives and such, and a bit more with small trees and azaleas."

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren