Onderwerp:

Hulp bij aankoop componenten voor substraat 4 jaren 4 maanden geleden #82993

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik ben op zoek naar componenten om een grondmengsel samen te stellen.
Ik heb (vooral op dit forum) gezocht naar mogelijke componenten en er zijn blijkbaar redelijk veel mogelijkheden.
Maar blijkbaar is het niet zo gemakkelijk om deze zaken in de winkel te vinden of te bestellen.

Ik heb reeds een zak kattenbakvulling gekocht die er geschikt uitziet:
avevewinkels.be/Producten/Detail/dier/ka...ulling/hygiene/015ab
Deze korrels nemen ongeveer 45% van hun gewicht op in water. Ik heb hen onderworpen aan enkele vries-dooi cycli in de diepvriezer en ze vallen niet uiteen of zo.

Als organisch materiaal heb ik zelf verhakselde schors (mengeling spar-berk, bijproduct van hout klieven) gezeefd om geen te fijn en te grof materiaal te hebben:

Ook vroeg ik me af of Orchideeënsubstraat van DCM geschikt is. Dit bevat niet enkel schors, maar ook veen om vocht vast te houden.
dcm-info.be/nl/hobby/producten/potgrond/dcm-orchideeensubstraat

Dan ben ik nog op zoek naar een poreus substraat om hier bij te voegen. Ik heb hier op het forum verschillende mogelijheden gevonden: zeoliet, lava, bims...
Lavakorrels zijn blijkbaar gemakkelijk te kopen in doe-het-zelf zaken of tuincentra, maar niet in dit seizoen.
Ik heb er online gevonden aan 9,6 € voor 20 liter + 5,95 € verzendingskosten.
dcm-info.be/nl/hobby/producten/schors/dcm-pouzzolane-lava-dekor
Zijn dit geschikte korrels? Korrelgrootte: 4-7 mm

Zeoliet vind je veel onder de vorm van vijver- of filtersubstraat, maar ik heb de indruk dat dit allemaal grote korrels zijn.
Ik heb online onderstaande gevonden:
www.agrodieren.be/nl/producten/detail/ze...5-mm-25-kg-losse-zak
7,25 € voor 25 kg + 8,26 € verzendingskosten

Denken jullie dat ik hiermee een goed mengsel kan maken? Of is een van deze componenten overbodig omdat ze dezelfde werking hebben? Bv. lava OF zeoliet gebruiken ipv beide?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Panda.

Hulp bij aankoop componenten voor substraat 4 jaren 4 maanden geleden #82995

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1162
Het meeste wat je noemt is bruikbaar. Maar hierover meningen vragen licht gevoelig.

Ikzelf zal bv geen schors gebruiken of van dat orchidee spul.
Dat soort kattenbakkorrels gebruik ik ook niet, meestal worden de kattenbakkorrels gebruikt gemaakt van terramol.

Lava, zeoliet, akadama, bims, kanuma, perliet, vijversubstraat zijn allemaal bruikbaar. Kanuma voor azalea.

Elk geeft zijn eigenschappen, het ene houd meer water vast dan het andere, het ene meer meststoffen dan het andere, het ene weegt meer dan het andere, bij de ene is de
Cec waarde beter dan het andere, ...
En noem maar op...

Ik weet niet van waar je bent, maar er zijn zaken waar ze bonsaigerelateerde zaken verkopen zoals substraten. Dan moet je zo niet zitten zoeken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp bij aankoop componenten voor substraat 4 jaren 4 maanden geleden #82996

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Tom, is jouw substraat geheel anorganisch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp bij aankoop componenten voor substraat 4 jaren 4 maanden geleden #82997

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110

Tom Haest schreef : Ikzelf zal bv geen schors gebruiken of van dat orchidee spul.

Gebruik je dan een ander organisch materiaal of géén organisch materiaal?

Tom Haest schreef : Dat soort kattenbakkorrels gebruik ik ook niet, meestal worden de kattenbakkorrels gebruikt gemaakt van terramol.

Dan bedoel je Foetsie Bah? Deze zouden niet meer bestaan, maar Linda Moler zou hetzelfde zijn volgens mensen op dit forum. Alhoewel, als ik de beschrijving hiervan lees, zou dit bestaan uit 10% vulkanisch as, 30% klei (welke klei? terramol?) en 60% diatomite).
Dit vind ik hier niet in de buurt, maar ik zou het wel online kunnen bestellen.
Maar wat zou er kunnen mislopen met de kattenbakvulling die ik heb gekocht? In het slechtste geval valt dit uit elkaar waardoor ik sneller moet verpotten. Gemengd met lava o.i.d. gaat dit dan ook niet dichtkoeken lijkt me.

Tom Haest schreef : Elk geeft zijn eigenschappen, het ene houd meer water vast dan het andere, het ene meer meststoffen dan het andere, het ene weegt meer dan het andere, bij de ene is de
Cec waarde beter dan het andere, ...
En noem maar op...

In eigenschappen lijkt zeoliet, lava, akadama, kattenbakvulling... wat vergelijkbaar. Heeft het dan zin om deze te mengen?

Tom Haest schreef : Ik weet niet van waar je bent, maar er zijn zaken waar ze bonsaigerelateerde zaken verkopen zoals substraten. Dan moet je zo niet zitten zoeken.

Ik ben van het noorden van Antwerpen en heb hier in de buurt nog niets gevonden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp bij aankoop componenten voor substraat 4 jaren 4 maanden geleden #82998

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1162

leatherback schreef : Tom, is jouw substraat geheel anorganisch?


Ik gebruik inderdaad enkel een mengeling
van een paar van de genoemde korrelsubstraten.
Al naar gelang de soort worden ze direct of half uitgekuist of hetgeen nodig is daarin verpot.
Ik heb nog nooit schors of iets dergelijks bijgevoegd.

Ik heb het eigenlijk nog nooit zien doen en ik zie en help toch redelijk wat bomen verpot worden.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp bij aankoop componenten voor substraat 4 jaren 4 maanden geleden #82999

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1162

Panda schreef :

Tom Haest schreef : Ikzelf zal bv geen schors gebruiken of van dat orchidee spul.

Gebruik je dan een ander organisch materiaal of géén organisch materiaal?

Tom Haest schreef : Dat soort kattenbakkorrels gebruik ik ook niet, meestal worden de kattenbakkorrels gebruikt gemaakt van terramol.

Dan bedoel je Foetsie Bah? Deze zouden niet meer bestaan, maar Linda Moler zou hetzelfde zijn volgens mensen op dit forum. Alhoewel, als ik de beschrijving hiervan lees, zou dit bestaan uit 10% vulkanisch as, 30% klei (welke klei? terramol?) en 60% diatomite).
Dit vind ik hier niet in de buurt, maar ik zou het wel online kunnen bestellen.
Maar wat zou er kunnen mislopen met de kattenbakvulling die ik heb gekocht? In het slechtste geval valt dit uit elkaar waardoor ik sneller moet verpotten. Gemengd met lava o.i.d. gaat dit dan ook niet dichtkoeken lijkt me.

Tom Haest schreef : Elk geeft zijn eigenschappen, het ene houd meer water vast dan het andere, het ene meer meststoffen dan het andere, het ene weegt meer dan het andere, bij de ene is de
Cec waarde beter dan het andere, ...
En noem maar op...

In eigenschappen lijkt zeoliet, lava, akadama, kattenbakvulling... wat vergelijkbaar. Heeft het dan zin om deze te mengen?

Tom Haest schreef : Ik weet niet van waar je bent, maar er zijn zaken waar ze bonsaigerelateerde zaken verkopen zoals substraten. Dan moet je zo niet zitten zoeken.

Ik ben van het noorden van Antwerpen en heb hier in de buurt nog niets gevonden.


Tot nu heb ik eigenlijk de terramol puur gebruikt. Dat is ook te koop in verschillende, meer geschikte korrelgroottes dan foetsie bah of linda moler.

Het ene zal langer water vasthouden dan het andere en de cec waarde verschilt. Veel zal het niet schelen, maar er zit wel verschil in.
Als ik tijd heb zal ik straks eens zoeken naar een lijstje van iemand die het hier ooit gedeeld heeft met de eigenschappen per substraat.

Is t'veerle dan niet dichtbij? Ginkgo is toch ook zo ver niet?
In aalst zit er ook iemand geloof ik. Jean- pierre Timmermans, maar zelf ben ik er nog niet geweest.
Of online bij deshima of via de shop van empire, bonsai plaza.
Terramol puur kun je eens contact opnemen met de fabrikant in Denemarken en vragen waar er verkooppunten zijn in België, Nederland of Duitsland. Ik geloof dat het damolin heet.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp bij aankoop componenten voor substraat 4 jaren 4 maanden geleden #83000

  • Eric R
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 83
  • Ontvangen bedankjes 10
www.bonequip.cz/betaquip/eshop/2-1-Subst...ce-1-3-mm-baleni-20L

€9,20 (zonder verzending) voor 20 ltr /10Kg Terramol 1-3mm korrels
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda, Stephan1991

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp bij aankoop componenten voor substraat 4 jaren 4 maanden geleden #83001

  • Stephan1991
  • Stephan1991's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 244
  • Ontvangen bedankjes 32
Super! Verzenden ze ook naar Nederland? Ik zie ook 3-6mm staan. dat scheelt zeven en kattenbak geurstof afspoelen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp bij aankoop componenten voor substraat 4 jaren 4 maanden geleden #83002

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1162
Dit is de lijst waar ik het over had.
Of alles helemaal juist is weet ik niet, maar msh kan het je wel wat helpen.

www.bonsaiempire.nl/forum/verpotten-en-g...ond-compendium#79925

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp bij aankoop componenten voor substraat 4 jaren 4 maanden geleden #83006

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110

Stephan1991 schreef : Super! Verzenden ze ook naar Nederland?

Dit had ik ook nog niet gevonden. Daarvoor is mijn Czechisch niet goed genoeg :-). Straks eens kijken of de pc die site wilt vertalen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts