Onderwerp:

Hibiscus uitgraven en in een pot plaatsen 4 jaren 2 maanden geleden #83941

  • -=Christian=-
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 8
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi,

ik ga half maart/eind maart 2 hibiscussen uitgraven bij mijn ouders. Aangezien begin april de tuin opnieuw wordt gedaan, moeten ze dan eruit.
Ik wil ze zolang mogelijk laten staan voordat ik ze uitgraaf en in een pot plaats. Beiden zijn behoorlijk teruggesnoeid tot 2 stammen. Verder geen takken meer.



Wat is hierbij doorgaans een goede manier om dit te doen? Uitgraven lukt wel :) en ik ga er vanuit dat de dikkere wortels eruit geknipt mogen worden en de fijne wortels laat zitten.

Mijn idee was om beiden terug te zetten in grote potten zodat ze een jaar of mogelijk meer de tijd hebben om takken te vormen etc. En bij voldoende takken etc pas te gaan kijken hoe ik hier een bonsai van kan maken.

Nu lees ik dat de een kiest voor normale potgrond en de andere een bonsai substraat gebruikt. Tevens lees ik ook veel dat er spagnummos gebruikt word om wortelgroei te bevorderen.
De stammen zijn doorgaans 1 mtr lang. Waarbij eentje 3 grote takken heeft. Deze wil ik eigenlijk wegzagen.
De andere heeft 2 uitlopers, alleen geen idee of ze op dezelfde wortelkluit zitten. Mijn ouders denken van wel.

Welk advies kunnen jullie geven om dit aan te pakken? Alle hulp is zeer welkom.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hibiscus uitgraven en in een pot plaatsen 4 jaren 2 maanden geleden #83949

  • Bijlles
  • Bijlles's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 329
  • Ontvangen bedankjes 76
Ik zou eerst de wortels goed bekijken om te zien wat je hebt en wat je er mee kunt. Vaak ben je zeer beperkt in hiet kiezen van wortels bij planten die jaren in de tuin hebben gestaan.

En voor het oppotten zou ik van hout een trainingsbak maken en ze daarin zetten met bonsai substraat, gelijk goed beginnen. En dan de plant tijd geven om te herstellen en gedurende dit herstel kijken of je een plan kan maken voor de toekomst.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: -=Christian=-

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hibiscus uitgraven en in een pot plaatsen 4 jaren 3 weken geleden #84416

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 390
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Christian, ik kan niet helemaal goed beoordelen hoe hoog de 3-tak splitsing zit. Ik denk te hoog gezien de nebari, waardoor je er ook niets aan hebt om 1 van de 3 takken deels te bewaren. Ik zou hem op ong. 10 cm hoogte vanaf de nebari afzagen, wondpasta aanbrengen, als hij veel wortels heeft, aan de onderzijde alle wortels weghalen, zodat hij alleen zijdelingse wortels overhoudt. Daarna terug in de volle grond of trainingsbak of flinke pot met een goed drainerend substraat. Over een maand beginnen met mest geven en voorlopig lekker laten groeien. Dan kun je rustig (volgend jaar) een selectie maken welke tak je wil behouden voor verdere opbouw.. Dit verhaal geldt zo'n beetje ook voor de kleinere stammen. Als het 1 kluit is kun je ze misschien splitsen?
Ik zou zeker de boel inkorten, want anders gaat hij bovenin uitlopen waar je niets aan hebt.. Omdat je hem gelijk zo kort maakt, geeft hij alleen z'n energie aan de goede delen van de boom. Je had het zelf over spagnummos, waarschijnlijk heeft hij al een aardige kluit wortels, dus gewoon de natuur z'n gang laten gaan.
Bonsaigroeten van Joop en Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren