Onderwerp:

help ( grond substraat ) --> sjors boomschors 4 jaren 6 dagen geleden #84895

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Ik denk dat het bij elke boomsoort werkt, wat nu niet wilt zeggen dat je al je bomen in een zak moet gaan steken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

help ( grond substraat ) --> sjors boomschors 4 jaren 6 dagen geleden #84898

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Maar met degenen dat het de slechte kant op lijkt te gaan, is het wel een poging waard...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

help ( grond substraat ) --> sjors boomschors 4 jaren 6 dagen geleden #84899

  • Bonobonsai
  • Bonobonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 134
  • Ontvangen bedankjes 10
Ik probeer een buxus van mijn schoonmoeder te redden die door de buxusmot verwoest is geweest.. Helemaal kort gesnoeid, in bonsai substraat verpot ook met een plastic zak over, hopelijk word het nog iets

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

help ( grond substraat ) --> sjors boomschors 4 jaren 6 dagen geleden #84900

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Houd er wel rekening mee dat het loof licht nodig heeft om te doen wat het doet, Voor groenblijvers zoals taxus en azalea zou een tentje van vliesdoek wellicht een betere optie zijn laat evengoed licht en wat lucht door maar houd de luchtvochtigheid binnen in wel stukken hoger.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

help ( grond substraat ) --> sjors boomschors 4 jaren 6 dagen geleden #84902

  • Bonobonsai
  • Bonobonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 134
  • Ontvangen bedankjes 10

dennisfranx schreef : Houd er wel rekening mee dat het loof licht nodig heeft om te doen wat het doet, Voor groenblijvers zoals taxus en azalea zou een tentje van vliesdoek wellicht een betere optie zijn laat evengoed licht en wat lucht door maar houd de luchtvochtigheid binnen in wel stukken hoger.


De boom waar over deze topic gaat heeft nog geen loof, hij moet nog knoppen aanmaken, daarom de zak, de buxus same.. Helemaal uitgekort en zak over.. Na een week en half in de schaduw staan mijn yamadori en de hopelijk geredte buxus lekker in de zon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

help ( grond substraat ) --> sjors boomschors 4 jaren 6 dagen geleden #84903

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

Bonobonsai schreef :

dennisfranx schreef : Houd er wel rekening mee dat het loof licht nodig heeft om te doen wat het doet, Voor groenblijvers zoals taxus en azalea zou een tentje van vliesdoek wellicht een betere optie zijn laat evengoed licht en wat lucht door maar houd de luchtvochtigheid binnen in wel stukken hoger.


De boom waar over deze topic gaat heeft nog geen loof, hij moet nog knoppen aanmaken, daarom de zak, de buxus same.. Helemaal uitgekort en zak over.. Na een week en half in de schaduw staan mijn yamadori en de hopelijk geredte buxus lekker in de zon


Ik doelde meer op de vraag van panda of het ook werkt bij groenblijvers.

Ik vind het leuk je enthousiasme te lezen herken het wel ;)
maar ga er alvast van uit dat anderhalve week bij bonsai niks is ik zou ze zelf een maand minimaal in de schaduw houden en dan de situatie herzien.
Ik heb zelf overigens slechte ervaring met buxus helemaal kort zetten zonder loof hopelijk heb jij meer geluk daarmee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

help ( grond substraat ) --> sjors boomschors 4 jaren 6 dagen geleden #84908

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik heb de zakmethode nooit geprobeerd met coniferen of groenblijvers.
Zoals ik al zei, ik werk nu met die warme vochtige opaal serre. Ik kan je hier dus geen advies bij geven.
Ik zou die boom met die zak erover niet in de volle zon zetten hoor, 's morgens en 'late namiddag is goed, maar op de middag niet. Het wordt te warm dan in zo'n kleine ruimte. En bomen groeien niet, of slecht als het te warm is.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

help ( grond substraat ) --> sjors boomschors 4 jaren 6 dagen geleden #84910

  • Bonobonsai
  • Bonobonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 134
  • Ontvangen bedankjes 10

Diluca schreef : Ik heb de zakmethode nooit geprobeerd met coniferen of groenblijvers.
Zoals ik al zei, ik werk nu met die warme vochtige opaal serre. Ik kan je hier dus geen advies bij geven.
Ik zou die boom met die zak erover niet in de volle zon zetten hoor, 's morgens en 'late namiddag is goed, maar op de middag niet. Het wordt te warm dan in zo'n kleine ruimte. En bomen groeien niet, of slecht als het te warm is.
Groeten Luc.



Dag Luc
In de ochtend en in de avond staat hij in de zon. En het is dan al redelijk warm onder de zak . Middags en namiddag staat hij in de schaduw.. Want anders word het echt veel te warm. Na de ochtend zon moet ik hem 2 meter naar het schuurtje plaatsen waar hij schaduw heeft dat is mijn mijn dag routine voir het boompje komende weken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

help ( grond substraat ) --> sjors boomschors 4 jaren 5 dagen geleden #84916

  • Bonobonsai
  • Bonobonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 134
  • Ontvangen bedankjes 10
Deze dikke bultjes stonden een week en half geleden nog niet op de stronk? Weet iemand wat deze zijn? Volgens mij zijn het onderschorse knoppen die langzaam te voorschijn komen. Corrigeer mij als het niet zo is

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

help ( grond substraat ) --> sjors boomschors 4 jaren 5 dagen geleden #84920

  • Bonobonsai
  • Bonobonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 134
  • Ontvangen bedankjes 10

Bonobonsai schreef : Deze dikke bultjes stonden een week en half geleden nog niet op de stronk? Weet iemand wat deze zijn? Volgens mij zijn het onderschorse knoppen die langzaam te voorschijn komen. Corrigeer mij als het niet zo is


Ze stonden toch niet zo dik en groot.. Weet iemand of dit een goed teken is? Of dit misschien een ziekte op de boom is..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren