Onderwerp:

Hedera (klimop) 3 jaren 10 maanden geleden #85622

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb al wel eens gezien dat er bonsai worden gemaakt van klimop. Het lijkt mij het interessantste op dit met 'volwassen' klimop te doen die niet meer klimt.

Nu heb ik deze ter beschikking:


Er zit wel een redelijk stammetje onder, maar door al wat erover groeit, kan ik niet zien waar het uit de grond komt.
Kan dit gewoon allemaal weggesnoeid worden om vervolgens het stammetje uit te graven? En is het daar een goed moment voor?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hedera (klimop) 3 jaren 10 maanden geleden #85623

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik graaf geen planten meer uit nu, te laat, ze zijn al volop aan het groeien nu.
Behalve als hij anders naar het containerpark gaat, dan heb je toch niks te verliezen.
Snoei verdragen die bijzonder goed, zijn woekerplanten, dus je mag die zwaar in terug snoeien.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hedera (klimop) 3 jaren 10 maanden geleden #85626

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
enigste mooie exemplaar wat ik heb gezien is in een video geweest van Walter pall in samenwerking met Sandev bonsai.
uitgraven is inderdaad wat aan de late kant, en ik zou zelf persoonlijk niet aan beginnen maar die keuze is natuurlijk aan jou !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hedera (klimop) 3 jaren 10 maanden geleden #85636

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110

Diluca schreef : Ik graaf geen planten meer uit nu, te laat, ze zijn al volop aan het groeien nu.
Behalve als hij anders naar het containerpark gaat, dan heb je toch niks te verliezen.
Snoei verdragen die bijzonder goed, zijn woekerplanten, dus je mag die zwaar in terug snoeien.
Groeten Luc.


Hij kan hier voorlopig nog wel even blijven staan. Is het ok om nu zwaar terug te snoeien en dan later op te graven?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hedera (klimop) 3 jaren 10 maanden geleden #85637

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110

dennisfranx schreef : enigste mooie exemplaar wat ik heb gezien is in een video geweest van Walter pall in samenwerking met Sandev bonsai.
uitgraven is inderdaad wat aan de late kant, en ik zou zelf persoonlijk niet aan beginnen maar die keuze is natuurlijk aan jou !

Waar zou je niet aan beginnen? Hem nu nog uitgraven of überhaupt een bonsai maken van klimop?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hedera (klimop) 3 jaren 10 maanden geleden #85646

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4713
  • Ontvangen bedankjes 1159
Bij ons in de vereniging heeft er iemand een mooie.
Niet voor bonsai maar eerder als accent plant.
Ik denk dat ik er een foto van heb, ik zal er eens achter zoeken.

Maar best nu niet uitgraven.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hedera (klimop) 3 jaren 10 maanden geleden #85671

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

Panda schreef :

Diluca schreef : Ik graaf geen planten meer uit nu, te laat, ze zijn al volop aan het groeien nu.
Behalve als hij anders naar het containerpark gaat, dan heb je toch niks te verliezen.
Snoei verdragen die bijzonder goed, zijn woekerplanten, dus je mag die zwaar in terug snoeien.
Groeten Luc.


Hij kan hier voorlopig nog wel even blijven staan. Is het ok om nu zwaar terug te snoeien en dan later op te graven?

Zwaar insnoeien kan nu, je moet al heel, heel veel moeite doen om een Hedera kapot gesnoeid te krijgen. Dat zijn planten die altijd maar weer beginnen te groeien, ook als je ze weg wil.
Als je nu snoeit, dan heeft hij al een compactere groei voor volgend jaar als je hem gaat uitgraven.
groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hedera (klimop) 3 jaren 10 maanden geleden #86145

  • Panda
  • Panda's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1214
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik ben gisteren gaan snoeien. Wat eronder zat, waren eigenlijk gewoon 2 dikke kruisende 'strengen' en dus niet de oorsprong vanuit de grond. Ze hadden op enkele plekken wortels gevormd. Eronder zaten treinbils waarover de wortels liepen. Ze zaten dus vrij los en ik heb ze dan maar ineens meegenomen.

Momenteel heb ik ze in de tuin op de grond gelegd met in water geweekt turf rond en op de wortels.

Ik zal eens goed bekijken of er stukken zijn die als stammetje kunnen dienen. En aangezien klimop vanzelf wortelt waar hij op de grond ligt, zou het te doen moeten zijn om op die plaats wortels te krijgen.
Jonge stekken worden in water gezet, maar ik weet niet of dit hier zal lukken.
Misschien beter doorknippen op de plaats waar ik wortels wil krijgen en daar een zakje met grond of mos rond doen, zoals je bij marcotteren doet...
En ondertussen de wortels die er nu zijn in grond/turf laten zitten en vochtig houden.

Dit is de dikste:



Dit is de dunste:

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hedera (klimop) 3 jaren 10 maanden geleden #86146

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Daar valt zeker wel wat van te maken.
Als je zakjes gaat doen voor waar je wortels wilt hebben, moet je wel rekening houden met de sapstroom richting.
Misschien een idee om het geheel eerst als raft te wortelen, dus horizontaal in een bak met spagnum mos er tussen, zodat die goed aanslaat. En dan later steeds iets minder diep verpotten en wortel selecties maken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Panda

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hedera (klimop) 3 jaren 10 maanden geleden #86152

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Leg deze plant terug in de grond of platte bak zoals ze lag waar je ze haalde. Eventueel met mos tussen de wortels.En best iets dieper dan het was zodat ze door het warme weer niet in uitdrogende grond liggen te liggen. Zet ze dan in de schaduw en hou ze relatief, maar niet overdreven vochtig. Denk niet dat harige hechtings (klim)worteltjes ook wortels zijn die onmiddelijk de funktie van echte wortels gaan overnemen.
Wacht op goede hergroei als die al komt.
Ondertussen kan je nadenken welke takken -stammetjes je kan benutten en in welke houding je die ziet bij latere verdere vorming.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts