Onderwerp:

Net begonnen. Welke grond? 3 jaren 10 maanden geleden #86727

  • Tordaa
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo mensen,

Ik ben sinds kort begonnen met een aantal bonsai boompjes, ik heb al mijn vragen tot nu toe online kunnen vinden en al heel wat dingen opgeschreven. Nu zat ik nog en beetje rond te neuzen voor beginners en bonsai en toen begon ik me iets af te vragen: ik heb bij de winkel waar ik mijn bonsai weg heb gevraagd of de bonsai opnieuw gepot moet worden en hun zeiden mij van niet maaar, nu ik online kijk werd er Gezecht dat organische grond niet goed ik voor een bonsai en het bvb teveel vocht vast houd want daar worden ze in gekweekt en verscheept?

Dus mijn vraag is al volgt:
Moet ik mijn bonsai in speciale steen achtige (zoals ik het nu nog zie) grond overpoten? Of moet ik even wachten tot mijn bonsai een beetje op zijn plek is? En een jaar of 2 wachten?

Dank jullie voor de moeite alvast!
Vriendelijke groeten,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Net begonnen. Welke grond? 3 jaren 10 maanden geleden #86729

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Je zet je boom inderdaad beter in een korrelsubstraat. Daar zijn veel soorten in die je beter zelf eens opzoekt en uitzoekt wat het best bij jou omstandigheden past.

Verpotten doe je best in de periode van het jaar waarin jou boom verpot kan worden.
Meestal is dat het voorjaar. Tot die tijd kun je je watergift wat aanpassen aan de omstandigheden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Net begonnen. Welke grond? 3 jaren 9 maanden geleden #86754

  • Tordaa
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Was vergeten te vertellen dat het om een bonsai gaat die binnen staat, bij de ene bonsai stoot de grond nogal het water af (droogte). Bedankt voor het antwoord!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Net begonnen. Welke grond? 3 jaren 9 maanden geleden #86755

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Laat anders eens wat foto's van de boompjes zien.
Ook van de aarde/substraat waar ze in staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Net begonnen. Welke grond? 3 jaren 9 maanden geleden #86762

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4718
  • Ontvangen bedankjes 1163
Buiten zal het beter gaan, overweeg het eens om ze buiten te zetten.

Deze die geen water opneemt zou ik een de pot in een bak water zetten en even laten staan. Bekijk de dagen erna wat er gebeurd, neemt het nog geen water op zou ik de boom overzetten in een iets grotere pot aangevuld met korrelsubstraat.
Geen wortelsnoei, gewoon overzetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Net begonnen. Welke grond? 3 jaren 9 maanden geleden #86767

  • Tordaa
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
De foto die ik bijgevoegd heb is van een Carmona Microphylla, ik heb begrepen dat deze lage temperaturen niet fijn vind, kan ik deze dan wel nachts buiten zetten? En wat ik begrijp is dat ik hem enige tijd in een bak water moet zetten helemaal ondergedompeld? (De grond inc wortel)?

Ik heb ook een Chinese Elm gekocht deze neemt het water beter op maar staat in de zelfde soort grond. Ik ben net met deze hobby begonnen en naar mijn weten zie ik er geen korrels in zitten (grond).

Bedankt voor jullie hulp en info! Stel het erg op prijs!

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Net begonnen. Welke grond? 3 jaren 9 maanden geleden #86802

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Doe maar wat Tom zegt, zet hem in een bak water zodat de pot volledig onder staat. Er gaan dan luchtbelletjes omhoog komen en de grond gaat langzaam volledig doordrenkt nat worden. Na een kwartiertje kan je hem er terug uithalen en dan zal die grond gemakkelijker terug vocht opnemen.
Met het warme weer wat nu voorspelt wordt zal dat de plant zeker goed doen. Die bomen staan allemaal in slechte grond, als die eenmaal volledig droog is, neemt die nagenoeg geen water meer op. Je hebt dan de indruk dat je wel giet, maar het meeste water loopt weg aan de randen en de kluit wordt nagenoeg niet nat. Als je hem volgend jaar in een korrelsubstraat zet gaat dat gieten veel makkelijker zijn, hij gaat dan ook wel sneller uitdrogen, maar de grond pakt dan al het vocht aan dat die krijgt. En als je niet tot de groep wil horen die binnenkort een bericht moet plaatsen "Help, mijn bonsai verliest zijn bladeren, ze worden geel en vallen af", zet hem dan buiten gedurende de warme maanden, hij gaat daar veel gelukkiger zijn dan binnen in een droge ruimte achter het raam/
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Diluca.

Net begonnen. Welke grond? 3 jaren 9 maanden geleden #86809

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
al het boven genoemde.
als toevoeging kun je met een sate prikker wat gaatjes in de grond prikken om het water iets makkelijker in de kluit te laten lopen !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts