Onderwerp:

Verpotten Acer 2 jaren 2 weken geleden #96986

• Griekse bonsai
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 191
Hallo Fred,

Leuke bonsai aan het worden.
Hopelijk komen er nog nieuwe scheuten tussen de huidige 1e tak en 2e tak om de ruimte iets te vullen.
Verder in de nabije toekomst etages maken van takken met loof.

Wat betreft de foto op z'n kant, ik denk als je de foto bewerkt, dat wil zeggen de foto tot net onder en boven de bonsai afknippen, dat het systeem hem wel goed oppakt.

Bonsaigroet, Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Fredb

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten Acer 2 jaren 2 weken geleden #96995

• Fredb
  • Fredb's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 47
Dank je Joop!

Ik hoop ook op een nieuwe scheut. Maar ik denk dat dit niet gaat lukken. Dan zal ik iets van een ent moeten doen.

Ik bedacht me later dat ik ook gewoon de telefoon horizontaal moet houden voor forumfoto's :lol:

Verpotten Acer 2 jaren 2 weken geleden #96996

• RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 189
Als je een foto op je mobiel hebt en je kiest bewerken, maakt het niet veel uit wat je eraan bewerkt, maar daarna gewoon opslaan en uploaden plus invoegen.
Je kan altijd controleren met voorbeeld voor je op verzenden klikt.

Verpotten Acer 2 jaren 1 week geleden #97017

• ludje
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Je bent de enige niet, ik heb ook hetzelfde voor had.
Misschien eens melden aan de website beheerder.
Heel mooi werk trouwens proficiat
L

Verpotten Acer 2 jaren 1 week geleden #97018

• RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 189
De website beheerder weet het en er is beloofd dat er een update volgt

Verpotten Acer 8 maanden 4 weken geleden #97957

• Fredb
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 47
Ik doe iets vaud, maar weet niet wat.

In het voorjaar komt ie prachtig in het blad, (zie fotos na snoei) maar dan beginnen de bladeren al snel in te drogen.
Ik dacht eerst door de wind, dus uit de wind gezet. Houd niet van felle zon, dus op een plek onder de zonnewering
Dit jaar uit de wind en in de schaduw. Alleen na 17.00 komt hier de zon. vorige maand bij de extreme hitte, deze tijd verplaatst naar de schaduw, en begin van de avond weer terug gezet.

De boom maakt wel nieuw loof aan, maar dit verschrompeld ook. Heeft er iemand idee wat er niet goed gaat?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Verpotten Acer 8 maanden 4 weken geleden #97958

• Fredb
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 47
afgelopen voorjaar verpot voor de tweede keer in 4 jaar, in 2 derde Akadama, en 1 derde kiryu
de boom heeft dit ieder jaar

Verpotten Acer 8 maanden 4 weken geleden #97959

• Griekse bonsai
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Hoi Fred,

Ik heb nog geen info van je gezien, wanneer en hoeveel water en eventueel mest je aan de boom geeft.

Wat betreft het water geven, laat het substraat IETS uitdrogen, daarna pas weer watergeven. Controlleer dat door bv iets substraat van het oppervlak weg te nemen. Als het substraat daaronder nog donker is, heeft de boom nog genoeg water. De boom wel in de schaduw houden of onder schaduwdoek als het heel warm is.

Wat betreft bemesting, als je dat doet, probeer dan eens een halve portie, misschien dat daardoor het blad verbrand. En niet meer dan eens per 14 dagen, afhankelijk wat op de verpakking staat. Als je vloeibare voeding geeft, geef de boom dan eerst water en dan pas voeding, dan komt die voeding niet gelijk op de "droge" wortels.

Nu in augustus zal de boom waarschijnlijk even geen nieuw blad aanmaken, ik hoop voor je daarna weer wel.

Bonsaigroet, Joop

Verpotten Acer 8 maanden 3 weken geleden #97960

• Fredb
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 47
Ha Joop;

Eigenlijk doe ik maar wat. :) Ik had de boom vrij droog, door gebrek aan aandacht (tijd) en 1x in de maand wat extra mest. Toen had ie de zelfde verschijnselen.
Nu dacht ik dit jaar extra mijn best te doen, en vaker water en mest te geven. Maar het resultaat is het zelfde

Ik geef nu water als de bovenkant van het substraat droog is. Ik heb gelezen dat een Acer van vochtige grond houd (ik heb er 1 in de tuin staan, die ik vaker wat extra water geef, en het nu qua blad beter doet)

Mest geef ik wekelijks, wat druppels 10 of zo, vloeibaar ( matsu biogreen) en daarna water geven
ook heb ik in het substraat 3 brokjes biogold original.

Verpotten Acer 8 maanden 3 weken geleden #97961

• Griekse bonsai
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Hoi Fred,

Zoals je het omschrijft hoe je de boom verzorgt, denk ik dat de wortels verbrand zijn.

Met alle respect, maar je moet niet zomaar wat doen, dan kan het fout gaan, zoals nu.

Je moet gewoon de gebruiksaanwijzing op de verpakking goed lezen en opvolgen, die is er niet voor niets.
Ik gebruik ook Biogreen, 5 ml op 1 liter water elke twee weken in het groeiseizoen, dus niet nu. Juli en augustus is de groeicyclus even gestopt.

Wel de vloeibare mest in het water doen en niet druppels geven op je substraat en dan water geven zoals ik begrijp hoe jij het doet. Ik denk dat het daar is misgegaan. Ook niet elke week en zou zeker ook niet EN Biogreen En een andere mest tegelijkertijd gebruiken.

En wat betreft water geven, geef de boom royaal water, zodat het aan de onderzijde van de pot er weer uit loopt en pas water geven als de boom het nodig heeft.
Te vochtige grond is ook niet goed, dan verzuip je hem en gaan de wortels rotten.

Houdt de boom in ieder geval in de schaduw en hopelijk hersteld hij zich weer.

En nog wat, je kunt een Acer in je tuin niet vergelijken met een bonsaiAcer in een pot. Ze hebben hoogstwaarschijnlijk niet dezelfde grond/substraat.

Bonsaigroet, Joop

• Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts