Onderwerp:

De bonsai van een 8 jarige 3 jaren 1 maand geleden #90181

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Ik ben vorig jaar met mijn dochter van toen 7 naar onze lokale bonsai boer gegaan waar ze zowaar haar eigen pre bonsai mocht kiezen. Na meer dan een uur rond gelopen te hebben en de teleurstelling steeds dieper in haar schoenen begon te zinken omdat ze maar geen bonsai met bloemetjes kon vinden besloten we maar om te gaan.

Halverwege de uitgang ontdekte ze ineens tot mijn grote verassing op de grond, in een hoekje weggedrukt klein boompje waar nog een minuscuul restant van een wit bloemetje in te zien was. Dit was hem! Ondanks papa's verweer over stam dikte en verhouding moest en zou ze hem hebben en dus hebben we hem gekocht.

Nu naar een jaar in de tuin te hebben gestaan en vorig jaar goed gegroeid te hebben besloten we om eraan te werken. Hij was helaas/gelukkig door de wind van het plankje afgewaaid waardoor zijn plastic potje kapot is gegaan en kunnen we hem nu al voortijdig verpotten.

Nu komt mijn vraag: we hebben een heel mooi ovaal schaaltje voor de boom die maar 3 cm diep is en zitten nu in het dilemma of hij gaat passen of niet. Is het nu wijsheid om hem :

-wortelsnoei te geven zodat hij direct gaat passen

- eerst in een schaal te zetten waarin hij meer ruimte heeft om nieuwe wortels aan te maken

Waarschijnlijk zullen sommige denken zet hem in een trainingspot zodat hij nog beter kan groeien maar dochterlief wil hem heel graag in een mooie pot zetten.

Het gaat trouwens om een kamperfoelie (lonicera)

We zijn benieuwd naar wat reacties

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

De bonsai van een 8 jarige 3 jaren 1 maand geleden #90182

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Stammetje heeft nog wel iets van karakter vind ik, ook leuk dat deze groen blijft.

Kan je een foto maken met de boom en de nieuwe schaal. Misschien even de nieuwe schaal ervoor houden op substraat niveau. Horizontaal er recht voor een foto van maken.
Dan kunnen we een indruk krijgen hoeveel kleiner die schaal is.
Aangezien de pot kapot was, heb je misschien wel gezien of deze al root bound is, en er een hoop werk aan de wortels gedaan moet worden? Hangt er natuurlijk vanaf of je tot die 3cm hoogte kan komen met wortel snoei, en genoeg wortels overhoudt om hem in leven te houden. Ik denk dat je die keuze dan moet maken tijdens het uitzoeken van de wortels. Dan is het handig om ook een iets diepere pot klaar te hebben staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

De bonsai van een 8 jarige 3 jaren 1 maand geleden #90183

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Dankje voor je reactie. Het is helaas geen groenblijvende die wij hebben maar dat maakt het wel makkelijker om te snoeien in het voorjaar. Hij heeft goed veel wortels die rondom de buitenkant van de pot groeien. Zal morgen even wat foto's maken zodat je een beter idee krijgt
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

De bonsai van een 8 jarige 3 jaren 1 maand geleden #90190

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Bij deze de foto's gaat dat lukken denk je?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

De bonsai van een 8 jarige 3 jaren 1 maand geleden #90198

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 566
  • Ontvangen bedankjes 173
Het is wel mogelijk met de wortels goed uitkammen, oude grond verwijderen en wat teveel aan wortel wegsnoeien, dan planten in goed substraat en vastzetten met ijzerdraad. Maar dan moet je wel goed water geven. Met weinig substraat is deze snel droog denk ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

De bonsai van een 8 jarige 3 jaren 1 maand geleden #90205

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Met de boom van een zo jonge bonsai-liefhebster zou ik niet teveel risico's nemen. Er is een heel groot verschil tussen de huidige wortelkluit en het bonsaischaaltje. Met een relatief grote kans dat de boom zuke ingreep niet of zeer moeizaam overleeft. Met alle verdriet vandien. Zo'n kleine pot vereist ook een zeer goede verzorging. Mogelijks kan je dochtertje dat nog niet aan, em moet ze meer staan kijken hoe papa de boom verzorgt. Voor zover ik inschat heb je zelf (nog) geen grote ervaring waardoor zo'n ingreep zeker risicovol is.
Een geleidelijk verminderen van de wortelkluit in telkens een iets kleinere pot lijkt me aangewezen.
Veel aanmoediging voor je jonge Bonsai-dame!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hank

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

De bonsai van een 8 jarige 3 jaren 1 maand geleden #90219

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Dankje Ivan. Heb zelf inderdaad ook niet veel ervaringen en volg je advies daarom ook op en zal de kluit met de jaren verminderen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

De bonsai van een 8 jarige 3 jaren 1 maand geleden #90221

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Van die wortelkluit gaat heel veel weg als je hem uitkamt, die staat nu in een slecht grondmengsel lijkt me.
Die gaat dus niet propvol met wortels zitten denk ik.
Kam hem uit en snoei de langste wortels weg, en zet hem dan in een passende pot, bij de volgende verpotting kan je dan misschien naar dat schaaltje gaan.
In twee keer moet dat mogelijk zijn denk ik.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

De bonsai van een 8 jarige 3 jaren 1 maand geleden #90226

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 513
  • Ontvangen bedankjes 109
Super. Ik denk dat ik dan een kweekbak van hout maak. Leuk klein projectje om met dochterlief te doen. Bedankt voor de adviezen

Gr. David
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Fredb

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

De bonsai van een 8 jarige 3 jaren 1 maand geleden #90388

  • Nicholas
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 9
  • Ontvangen bedankjes 1
Hallo,
Lonerica is een snelle groeier.
om die nu in een potje van 3 cm te zetten is om problemen vragen zoals al eerder vermeld.
vlakke schalen zijn voor boompjes met vlakke wortelgroei.
de lonerica gaat wss al na een half jaar zichzelf uit de pot drukken.

veel geluk en plezier mer dochterlief.
een appelboompje is leuk voor de dochter. bloemen en daarna appeltjes. neem wel een met kleine vruchten. te verkrijgen bij fruticos (denk ik) voor 19€
groet
Nicholas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren