Onderwerp:

De bonsai van een 8 jarige 3 jaren 6 dagen geleden #90407

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
Met het inluiden van de eerste dag van de lente vandaag aan de slag gegaan. Houten bak stond klaar met draad en eerste laag lava en heb het boompje uit zijn kapotte pot gehaald. Tijdens het uitkammen echter viel de kluit zowat uit elkaar en bleken de wortels heel mooi breed en vlak te staan. Dus toch maar besloten om hem in het voorbestemde schaaltje te zetten. Ik heb het volgende gedaan:

-1/6 van de wortels gesnoeid
-Lava onderin de pot verdeeld
-Mix van bims/velda kleikorrels/zeoliet en een klein beetje turf, dit alles op maat gezeefd
-het substraat flink met chopsticks in de gaatjes gewerkt
-tenslotte de oppervlakte worteltjes afgedekt met mos en de schaal flink gewaterd

Hoop wat reacties te mogen ontvangen betrekkende tot mijn werkwijze. Dochterlief was helaas niet al te gecharmeerd over de pot maar over twee jaartjes wellicht een andere naar haar eigen keuze

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Zatoichi.

De bonsai van een 8 jarige 3 jaren 6 dagen geleden #90408

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Je hebt nog veel slechte grond tussen die nebari laten zitten, ik had die nu al zuiverder gekamd.
Maar dat is dan voor de volgende verpotting hè, hij staat hierdoor nu ook redelijk hoog in die platte schaal.
Je had hem lager kunnen zetten denk ik, als hij zuiverder was gemaakt.
Nu had de pot dieper mogen zijn voor deze boom.
Maar, misschien geen probleem voorlopig, ik zou dan alleen meer spaghnum leggen op die overgang van originele grond naar het substraat.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Diluca.

De bonsai van een 8 jarige 3 jaren 6 dagen geleden #90428

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
Bedankt voor je reactie. Ik was een beetje bang om teveel door de nebari heen te gaan omdat de grond hier flink tussen fijne haarwortels in zat maar had achteraf inderdaad wat meer uit mogen kammen. De reden dat hij zo hoog in de pot staat komt echter niet daardoor maar omdat ik een heuveltje van substraat had gemaakt en de boom daarop heb gedrukt. Dit heb ik gedaan omdat zoals je ziet op de foto's zitten er in het midden van de boom vrijwel geen wortels en dacht hem zo wat ruimte hiervoor te geven. Maar inderdaad misschien toch een iets diepere schaal moeten gebruiken(houten kweekbak) maar soms wil je toch maar al te graag een vorm van resultaat zien . Ik zal er nog wat spaghnum op doen op je advies. Nogmaals bedankt voor de feedback. Post nog even een foto van een andere lonicera nititda die ik in de planning heb staan om te verpotten

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Zatoichi.

De bonsai van een 8 jarige 3 jaren 6 dagen geleden #90431

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295

Zatoichi schreef : De reden dat hij zo hoog in de pot staat komt echter niet daardoor maar omdat ik een heuveltje van substraat had gemaakt en de boom daarop heb gedrukt. Dit heb ik gedaan omdat zoals je ziet op de foto's zitten er in het midden van de boom vrijwel geen wortels en dacht hem zo wat ruimte hiervoor te geven.

Die ruimte onder de boom, omdat hij daar geen wortels heeft, moet je niet laten, Ik haal elke verpotting bij mijn buergerianum alle wortels weg tot tegen de stam onderaan de boom. Ik laat alleen de zijwaartse verspreiding zitten.
Een dun laagje substraat onder de boom is voldoende, als de zijwortels maar ruimte krijgen om te groeien. Die wortels naar onder heb je niet nodig.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

De bonsai van een 8 jarige 3 jaren 6 dagen geleden #90434

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
Okay. Dankjewel luc. Ik had Ryan Neil van bonsai mirai horen praten over de "shin" wat dus de ruimte wortels direct onder de stam is en dat het belangrijk is om deze te kweken maar als jij hier verder niets aan doet en wel resultaten behaald dan zal ik me er ook niet te druk om maken.

Vraagje, is het nu nog wijs om je genoemde punten aan te pakken nu dat hij nog maar net verpot is? Zou hem evt er nog uit kunnen halen en verlagen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

De bonsai van een 8 jarige 3 jaren 5 dagen geleden #90454

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Ik weet niet of Lonicera daar gevoelig aan gaat zijn, maar in principe kan het nog.
Hoewel je jezelf kan afvragen of dat wel nodig is? Altijd beter om het niet te doen.
Je kan hem volgend jaar grondiger uitkammen en lager zetten en hem verder met rust laten nu, jouw dochter wil toch graag een andere pot, dan kan je die tegen dan zoeken.:)
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

De bonsai van een 8 jarige 2 jaren 11 maanden geleden #90992

  • Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 510
  • Ontvangen bedankjes 108
Voortgang 19-04-21 begint mooi uit te lopen

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts