Onderwerp:

Pot voor liguster 3 jaren 3 weken geleden #90546

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
Hallo iedereen,
Ik heb nu een liguster binnen staan omdat ik niet wist dat dit een liguster was ondertussen hebben jullie mij verteld dat het geen ficus is maar liguster is dus wil ik deze dit jaar buiten zetten en laten staan.

De boom staat nu in een pot die ik niet zo mooi vind en deze ook niet geschikt zou zijn i.v.m vorst.

Dus ik ga deze zeer binnenkort verpotten, de bedoeling is dat ik de boom in acadama,bims en lava wil zetten 1:1:1

Ik heb hier nu 2 potten staan maar ik wou graag jullie mening eens horen, mijn eigen mening is " ik denk dat geen 1 van de 2 potten geschikt is"

Pot nummer 1


Deze pot zou geschikt zijn voor buiten, alleen denk ik dat deze pot te groot is en voornamelijk te diep. De vorm vind ik wel beter dan die rechthoekige.

Pot nummer 2




Deze pot vind ik wel mooi, maar die is dan weer niet geschikt voor buiten.

Ik hoor graag jullie mening hierover.
maar wat nu eigenlijk mijn vraag is, een pot die niet vorst bestendig is hoe letterlijk moet ik dat nemen gaat deze kapot bij een nachtje -5 of vriest die pas kapot als we een week hebben zoals we een maand geleden hebben gekend.

Als ik het goed begrijp kan de pot barsten doordat er teveel kracht op komt, en dus een gevolg is van het water in de pot dat uitzet.
Of is het omdat de pot het water ook absorbeert en als deze dan bevriesd het aardewerk zou kunnen kapot springen ( stukjes er af)

Wat de boom betreft.. ik weet het, het is een malsai zoals jullie dat noemen.
Vorig jaar deze tijd stond hier amper iets op en zag die er zo uit

Alvast bedankt
Groetjes jason

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pot voor liguster 3 jaren 3 weken geleden #90548

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
Oké blijkbaar is er iets misgegaan met de foto's
Pot nummer 1


Pot nummer 2



Hoe de boom er een jaar geleden uit zag

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pot voor liguster 3 jaren 3 weken geleden #90563

  • devriesman
  • devriesman's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 265
  • Ontvangen bedankjes 67
Ik zou 'm niet in een bonsaipot zetten. Eerst maar weer eens een fatsoenlijke plant van maken. Neem aan dat je onderin wat groei wilt hebben. Nu gaat alles naar boven en krijg je nog steeds geen mooie vorm.
In een flinke pot en een jaar of wat aan de slag.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jason

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pot voor liguster 3 jaren 3 weken geleden #90565

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
Bedankt voor je reactie, ik had hier ook al wel een houten kist voor klaar staan dus ik denk dat je gelijk hebt en misschien dat de beste optie is
De volgende gebruiker (s) zei dank u: devriesman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pot voor liguster 3 jaren 3 weken geleden #90568

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Hey Jason,
even mijn visie over deze malsai.
Ik heb de boom even bekeken en ik maak de bedenking dat wanneer je hem houdt zoals hij nu is, je altijd een gekunstelde boom gaat hebben. Die afschuwelijke S-bochten die ze altijd in dat commercieële materiaal leggen is ook hier in geen enkele optie bruikbaar wat mij betreft. Terwijl je wel degelijk een optie hebt om er iets moois van te maken waar vele bonsaïsten heel blij mee zouden zijn.
Ik heb de boom gekanteld en aangeduid waar je snoeit (de 2 bovenste lijnen) en de onderste lijn geeft aan waar je marcotteerd.

Als je die stam bekijkt met wortels die je daar gaat krijgen heb je een heel goede basis om mee te beginnen.
Dit hou je over als je het volledig naakt bekijkt.

Als je daar dan je tijd voor neemt en er een vertakking opbouwt ga je naar dit einddoel kunnen gaan, of beter.
Hetgeen ik nu hier getekend heb is enkel en alleen gedaan met de vertakkingen die je nu al hebt, ik heb hem dus totaal niet geïdealiseert wat bijkomende vertakking op gewenste plaatsen betreft. Dit staat er gewoon al.
Wie weet, doe je misschien wel een Marco Buijsmannetje?:) (aangezien dat een begrip is geworden)

Misschien toch iets om even te overwegen. Het is maar een idee hè.
Groeten Luc.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jason

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Diluca.

Pot voor liguster 3 jaren 3 weken geleden #90570

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
Heel leuk om zo een advies te krijgen luc, bedankt
Ik ben helemaal mee met wat jij er mee zou doen. Ik ga dit zeker overwegen om dit te doen, alleen rest mij dan 1 vraag, ik veronderstel dat het dan overbodig is om deze nog te verpotten en best vanuit deze pot probeer te marcoteren.

Maar in elk geval al super hard bedankt voor je tijd die je hiervoor hebt genomen

Groetjes jason

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Pot voor liguster 3 jaren 3 weken geleden #90572

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Als je hiervoor wil gaan dan verpot je hem nu niet, maar marcotteer je hem nu.
Je zit nu in het ideale seizoen om dat te doen.
Je kan die twee takken al wegsnoeien, als er dan nog genoeg actief loof gaat opstaan om te trekken en de marcot te laten slagen, anders snoei je ze volgend jaar weg.
In de winter de marcot beschermen tegen vorst, en volgend jaar in het voorjaar ga je die marcot normaal gezien kunnen oogsten. (eerst altijd even kijken of hij wortels heeft gemaakt)
Dan zet je hem in een ruime pot, of houten bakje en snoeit naar de vertakking waar je mee verder wil.
En dan is het alleen maar eten en water geven en laten groeien, snoeien en een volledige vertakking kweken.
Veel succes,
groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jason

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts