Onderwerp:

Fagus sylvatica 3 jaren 3 weken geleden #90610

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
Vandaag een poging ondernomen om de beuk te verpotten.

Was niet echt een succes, vol goede moed begonnen en ik dacht dat ik goed voorbereid was.. Niet dus !

Ach ja hieruit heb ik wel weer wat bij geleerd


Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Fagus sylvatica 3 jaren 3 weken geleden #90611

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Had het leuk gevonden als je geschreven had, wat er geen succes was? Wat miste je in de voorbereiding? En wat heb je geleerd?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Fagus sylvatica 3 jaren 3 weken geleden #90612

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
Dat wil ik graag uitleggen,

De voorbereiding was goed dacht ik,
Ik wist welke kan mijn voorkant zou worden
Ik had de wortelvoet al een beetje meer blootgelegd om te kunnen kijken wat hier de mogelijk waren.

Ik had alle grond al gezeefd en alles was klaar, de afgelopen week heb ik minstens 4 uur op YouTube doorgebracht over verpottingen grondsoorten enzovoort.
En houten kistje stond klaar, dus ik dacht dit gaat het worden mijn eerste echte goede verpotting niet zoals ik er al eens een paar had gedaan want die waren nog veel erger.

Als substraat ging ik gebruiken :
Acadama 50%
Bims 25%
Lava 25%
Misschien wou ik nog een beetje organisch materiaal toevoegen om wat langer water op te houden omdat ik niet heel veel kan gieten.

Dus boom uit de pot
En ik was vertrokken
Bovenaan begonnen om de nebari nog wat bloot te leggen en dan aan de onderkant en zijkant begonnen dat liep vrij vlot.

Toen ik klaar was kom ik erachter dat ik mijn pot niet heb voorbereid.. geen gaas geen draad klaar gemaakt, vanaf toen was het paniek, zeker omdat ik buiten bezig was met deze wind had ik bang dat de wortels te snel zouden droog waaien ik heb de wortels wel af en toe beneveld zodat ze wat nat bleven.

Oké pot klaar onderste laag er in en boom er in, boom vast zetten en breekt de draad al voordat de boom vast staat.. te dun dus, dikkere draad genomen maar deze draad was dan weer te dik naar mijn gevoel na heel veel gepruts heb ik dan toch de boom vast gekregen.

dan kom ik er achter dat ik de pot te ondiep heb gemaakt ik had deze 6cm diep gemaakt, resultaat is omdat ik de boom wat had gekanteld kwam er een deel wortels boven de potrand. Oké het is wat het is, substraat in onder en tussen proberen duwen.

Maar mijn akadama was naar mijn gevoel een veel te grote korrel meer om te gebruiken als onderste laag, soit ik had nog iets fijner staan natuurlijk waren deze zakken nog niet gezeefd en deze is ook van veel mindere kwaliteit. Uiteindelijk tog nog een deel gezeefd om er bij te kunnen voegen

Die wortels dat nog altijd boven de grond bleven steken stoorde mij enorm en ik wou deze echt behouden omdat de boom niet echt heel veel haarwortels had.

Dus dacht ik als een klein dammetje van keto maak aan 1 kant dan kan ik het substraat wat hoger opvullen en dat is ook wel gelukt alleen weet ik niet goed of nu die wortels er wel diep genoeg inzitten. (Waarschijnlijk heel amateuristisch)

Als laatste heb ik er ook nog spagnum mos bovenop gedaan.

Dus voor mij was dit echt een hele lastige dag, en al deze punten zijn aandachts punten voor de volgende verpotting dat is wat ik heb geleerd.

Groetjes jason

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Fagus sylvatica 3 jaren 3 weken geleden #90615

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Jammer te horen dat dit zo lastig was.

Ik denk dat het handig is om een keer met iemand samen een dergelijke actie te doen. Het hoeft niet zo mooizaam te zijn.

Een ding wat me opvalt: Draad dat breekt. Zorg ervoor dat je het draad aantrekt, en dan aandraait. Niet het draad strak maken door te draaien. En er hoeft geen kracht op te staan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Fagus sylvatica 3 jaren 3 weken geleden #90619

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4722
  • Ontvangen bedankjes 1165
Ik gebruik meestal de 2,5 tenzij het over grotere bomen gaat, dan 3.
Voor je aandraaid trek je eerst ook eens met je jin tang aan de draad en kun je de eerste omwenteling herdoen, daarna hoef je maar 2keer aan te draaien om je boom vast te zetten.
Word de draad wit, dan gaat hij afbreken bij verder draaien.

Panikeren is ook geen goed plan, als er iets is draai er gewoon natte doeken rond en kan je rustig je probleem oplossen. Je kon er ook nog een latje op getimmerd hebben om je boord te verhogen of je wortel naar beneden trekken met een draad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Fagus sylvatica 3 jaren 3 weken geleden #90620

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
Bedankt voor jullie feedback,

@leatherback klopt ik zou dit inderdaad best eens doen met iemand die er verstand van heeft , alleen zijn er 2 drempels en dat is de huidige situatie met covid die het er niet makkelijker maakt en een beetje angst om me aan te sluiten bij een groep die workshops organiseert met een grote groep mensen die weten waarmee ze bezig zijn.

@Tom die tip om de kluit eventjes vochtig te kunnen houden neem ik zeker mee ! En wat het aanspannen van het draad betreft heb je gelijk, mijn handeling was fout en daardoor brak het draad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Fagus sylvatica 3 jaren 3 weken geleden #90621

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 793
  • Ontvangen bedankjes 295
Hangt ervan af qwaar je woont, er zal zeker wel iemand in de buurt wonen die een verpotting samen wil doen.
Heb je eigenlijk ervaring met marcotteren? voor die Liguster.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Fagus sylvatica 3 jaren 3 weken geleden #90625

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
Neen luc, daar heb ik geen ervaring mee dus dat is waarschijnlijk ook niet zo een makkelijke klus voor mij.
Wel heb ik hier in een aantal boeken al over gelezen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Fagus sylvatica 3 jaren 3 weken geleden #90627

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Je kan ook bij veel bonsaiwinkels onder begeleiding een-op-een aan een boom werken. Iets om te overwegen?

Waar woon je ongeveer?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jason

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Fagus sylvatica 3 jaren 3 weken geleden #90630

  • Jason
  • Jason's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 287
  • Ontvangen bedankjes 46
Dat lijkt me meer iets voor mij, en is de drempel wat lager om eventuele vragen te kunnen stellen.
Ik kom van het noorden van Antwerpen korts bijzijnde zou bonsai studio in kontich zijn denk ik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren